• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mekaniska kronografer.

Hejsan.

Min frågeställning är rätt kort och kanske lite pantad, men vafan.

Vari ligger problemet i att tillverka ens måttligt tunna mekaniska/automatiska kronografer? För att dra några exempel så är en Tag Heuer Carrera uppskattningsvis 16mm tjock, alla 9300 varianter av Omegas kronografer är tjockisar, med den 3 meter höga Planet Ocean kronografen i spetsen.

De tunnare alternativ jag funnit är Rolex Daytona, Zenith El Primero och Omega-ur med verk ur antingen 33xx-serie eller ETA-Verk med kronografmodul, ev nån Breitling.

Vari ligger problemet?

Bonusfråga: Vad är det som gör urverk olika tjocka överlag?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Generellt sett så kräver tunnare klocka tunnare/mindre delar vilket betyder ömtåligare delar och att större precision behövs i tillverkningen. Detta betyder i sin tur att klockorna blir dyrare.

Så vill en tillverkare göra en stryktålig klocka med konkurrenskraftigt (relativt) pris, ja då blir tjockleken en av de egenskaper som de får ändra på.

Men för en vanlig trehandare så känns det som att de var tunnare förr. Kanske inte lika stryktåliga dock.
 

MånsT

Rolex
+1 på vad @nissehult sa.

Vad gäller tjockleken överlag så är automatisk uppdragning (ej mikrorotor), antal fjäderhus och datum exempel på vad som kan göra ett verk tjockare. Gällande hela boetten gör safirglaset på baksidan att några millimeter läggs på.
 

MånsT

Rolex
Rolex Cal. 4130 är ett relativt tunt verk på sina 6.5mm, och komplett med boett på 12.69mm. Dock utan datum.
Försöker förgäves att hitta tjockleken på Omega 9300, inte i en boett utan enbart själva verket. Med boett är Speedmastern 16.5mm (+4mm vs Daytona) tjock men en stor del av det är utskjutande safirglas på både ovan- och undersida. Lägg till dubbla fjäderhus och datum så är inte 9300 så "grisigt tjockt" som alla verkar förutsätta.
 
Försöker förgäves att hitta tjockleken på Omega 9300, inte i en boett utan enbart själva verket. Med boett är Speedmastern 16.5mm (+4mm vs Daytona) tjock men en stor del av det är utskjutande safirglas på både ovan- och undersida. Lägg till dubbla fjäderhus och datum så är inte 9300 så "grisigt tjockt" som alla verkar förutsätta.

Fast Omega har ju inte bara urverk att skylla på, ex 8500 är ju tunnare än Rolex 3135, men allting de monteras i blir tjock och otympligt.

Du har förövrigt rätt ang. Speedmastern, boetten är inte så hemsk, men tack vare den utstickande botten så blir den fruktansvärt hög på handleden.
 

MånsT

Rolex
Fast Omega har ju inte bara urverk att skylla på, ex 8500 är ju tunnare än Rolex 3135, men allting de monteras i blir tjock och otympligt.

Du har förövrigt rätt ang. Speedmastern, boetten är inte så hemsk, men tack vare den utstickande botten så blir den fruktansvärt hög på handleden.
Tja, till viss del men jag skulle inte beskriva exempelvis Aqua Terra som överdrivet tjock eller otymplig.
 
Försöker förgäves att hitta tjockleken på Omega 9300, inte i en boett utan enbart själva verket. Med boett är Speedmastern 16.5mm (+4mm vs Daytona) tjock men en stor del av det är utskjutande safirglas på både ovan- och undersida. Lägg till dubbla fjäderhus och datum så är inte 9300 så "grisigt tjockt" som alla verkar förutsätta.

Dubbla fjäderhus ska inte påverka tjockleken. Kikar man på 8511 som är otroligt tunn men ändå har två fjäderhus.
Ska se vad jag kan luska fram om 93XX serien.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även kronografer med det klassiska 7750 i sig tenderar att vara tjockisar. Dessa kan iaf skylla på att de är gamla.
IMG_6531.JPG

Hur definierar du tjock? Min bratte med moddat 7750 är 14,7mm och har WR på 200m, det tycker inte jag är tjockt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kollade på dagens manuella Speedmaster Professional. Uret.se skriver 14,3mm för 311.30.42.30.01.006 Safir/Safirbaksida och 14mm för 311.30.42.30.01.005 Hesalit/stålbaksida. Stämmer detta? Safir/safirbaksida borde göra större skillnad.

Har en Breitling Colt krono A13035.1 med 7750 och WR100 och den mäter jag till 15 blankt. Intressant att att dagens Colt krono är något tunnare trots högre WR.
 
Topp