• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mekaniskt armbandsur, sekundvisare stannar?

Johnny

Basic
Köpte en Smiths Everest 36 för en månad sedan men sekundvisaren stannar hela tiden på just siffran "5".
Skakar jag lätt på klockan så hoppar den igång.
Ibland så går den 5-6 timmar utan problem, förmodligen eftersom jag rör mej och därmed skakar loss sekundvisaren i de ögonblick den tenderar till att fastna.
Kollar man riktigt noga på visaren så darrar den till, rekylerar lite, och tvekar men fortsätter ändå (vissa gånger), andra gånger så stannar den och de flesta gånger så passerar den precis som den ska.
Går den en timma non-stop så förefaller den hålla tiden bra, längre perioder är svårt att bedöma eftersom den stannar då o då.
Jag har prövat att vila den nattetid med krona upp/krona ner/glaset upp/glaset ner men den tenderar att fastna lika lätt i alla scenarion, inom 1-4 timmar.
Testade även att vila den med kronan utskruvad, men det ger ingen skillnad.
Den tenderar att gå lite längre tid innan den stannar när jag har den manuellt uppdragen till max, jämfört när den går på mindre rörelsereserv från bara rotorn.
Någon som har något råd, eller har varit med om något likande?
Tack på förhand.

Är klockan ny och under garanti så tycker jag att du ska skicka tillbaka den. Låter som ett urverksproblem. Lycka till

Tack för ditt svar.
Den är under garanti, ja.
Köpt av Timefactors men ägaren Eddie där ligger på sjukhus och har stängt verksamheten för stunden, likaså har han stängt ner möjligheten att registrera sig på sitt forum för att kunna ställa frågor om detta där. Jag har dock mailat honom och beskrivit problemet, ungefär som ovan.

Det hela känns lite nervöst då klockan egentligen låg över min budget. Jag har haft ett par Seiko5, som har fungerat utmärkt, liksom ett par Amphibia (som har fungerat, men med lite mer tidsvariation). Sedan så tog jag ett djupt andetag och köpte en begagnad Timex Marlin här på KS, som jag använder lite till finklocka - den går riktigt bra. Nu blev jag förälskad i just Smiths när den kom med 36 i storlek och därför blundade jag för priset och tömde spargrisen, liksom sålde av allt utom Marlinen.

Därför känns det lite surt när den inte fungerar, dessutom med en Miyota, som anses som pålitliga och driftsäkra - japanska....
Suck...

Har du tur så är det enkelt åtgärdat hos en urmakare. Det kan dock eventuellt vara så att vissa urmakare inte är så sugna på att ta in en homageklocka som Everest. Men fråga skadar inte. Vad kostar de nya? Typ 3k?

Har du tur så är det enkelt åtgärdat hos en urmakare. Det kan dock eventuellt vara så att vissa urmakare inte är så sugna på att ta in en homageklocka som Everest. Men fråga skadar inte. Vad kostar de nya? Typ 3k?

Den gick lös på 4300 kr så jag har inte budget (eller lust) att lägga ytterligare någon/några tusenlappar på efterjustering så att den fungerar som den borde...

Det är ju en sak om jag om något år har sparat ihop för att lämna in den för intrimning för att få bättre precision men nu önskar jag bara att den fungerar och håller tiden inom tillverkarens specifikationer.

En av mina båda Seiko5 klarade ju +/- 2 sekunder på dygnet, även om den andra var sämre, och det var ändå klockor för 6-700 kr..

Det är klart att man vill ha grejer som funkar. Tyvärr är den här hobbyn (ibland, ofta) inte särskilt billig. Rimligen har Seiko bättre kvalitetskontroll än Smiths. Lycka till, hoppas det löser sig.

Tack så mycket.
Tänker att man har ju ändå besvärat sig om att ha hyfsat dyrare komponenter än hos Seiko5 men kvalitetskontrollen verkar ju ha fallerat, det hade ju räckt med att starta verket, låta det gå ett par timmar och sedan bara skeppat de som inte stannar.... typ.....

Vet inte om komponenterna är dyrare egentligen. Miyota är väl inte top grade direkt. Små mikrotillverkare är ibland kanon, ibland skräp.

Fastnar sekundvisaren på exakt samma ställe är det troligtvis något som tar i antingen tavla eller i minut/timvisare/innerglas och således ganska enkelt åtgärdat av vilken uris som helst. Sånt här kan även ske med betydligt exklusivare ur så ska inte enbart skyllas på Smiths kvalitetskontroll

Senast ändrad:
Kan vara så att något är magnetiserat därunder som ”suger fast” sekundvisaren. Oavsett; om ÅF inte kan hjälpa dig ska du kontakta tillverkaren och se vad de säger.

• Like
Reactions: v0n
Tack för all respons.
Som jag förstår så finns det två teorier om varför problemet uppstår - endera så är det magnetism eller dålig frigång mellan visare och glas?
Om det är magnetism, hur löser man det rent tekniskt sett, med en "avmagnetiserare" (typ som man har i affärer för att släppa larmbrickor)?
Om något tar i så antar jag att man plockar isär klockan och sätter ihop den på rätt sätt?
Är detta något som man kan pröva själv (tänkte mest på avmagnetisering)?

Avmagnetisera kan du göra själv om du har utrustningen för det. Googla så hittar du. Men då budgeten låter hårt ansträngd tycker jag inte du ska köpa en sån. Nog inget du kommer nyttja många ggr.

Jag tror också mer på att visaren sitter snett. Om så är fallet är det busenkelt ordnat. Dock måste du veta vad du gör, så pilla inte själv. Det finns folk på forumet som pillar, kolla i hemslöjdstråden. Eller hör med närmsta urmakarbutik. Men det lär väl kosta några hundra gissar jag.
Eller vänta in Eddie.

Tack för ditt råd.
I nuläget så väntar jag in Eddie, det är ju egentligen inte brådska och med tanke på vilken operation som han har varit med om så har jag full förståelse för att det tar ett tag för honom att komma på fötter igen.

Skönt dock o veta att det finns en backup-lösning som känns rimlig om det inte löser sig med Timefactor på något sätt (han dör typ)...

Tack för ditt råd.
I nuläget så väntar jag in Eddie, det är ju egentligen inte brådska och med tanke på vilken operation som han har varit med om så har jag full förståelse för att det tar ett tag för honom att komma på fötter igen.

Skönt dock o veta att det finns en backup-lösning som känns rimlig om det inte löser sig med Timefactor på något sätt (han dör typ)...
Om det är sekundvisaren som tar i något som gör att den stannar kanske ni kan komma överens om att han bara betalar för urmakaren. Kanske är billigare för honom än att ha klockan tillbakaskickad och sedan returnerad till dig.

Bor du i GBG kan jag hjälpa dig med avmagnetisering.

Tack för ditt erbjudande om avmagnitisering.
Efter lite funderande så lämnade jag in klockan till en lokal urmakare, vilken dessvärre inte jobbade idag.
Jag skulle ringa honom i morgon och förklara mitt problem så får vi se hur det utvecklar sig.
Återkommer...

Uppdatering!
Jag ringde urmakaren och teorin där är att något har gått snett vid monteringen så att spetsen på sekundvisaren tar i glasets insida.
Tankarna på magnetisering avfärdades med motiveringen att det är ovanligt och att den har ett antimagnetiseringsskydd (hur nu ett sådant är?).
Vi beslöt att låta öppna klockan för att se om han kunde justera frigången mellan glas och visarspets så att den fungerar som den ska.
Kostnadsförslaget var 300 kr, vilket jag accepterade.
Den skulle vara klar senast på fredag.
Hur verkar det upplägget?

Uppdatering!
Jag ringde urmakaren och teorin där är att något har gått snett vid monteringen så att spetsen på sekundvisaren tar i glasets insida.
Tankarna på magnetisering avfärdades med motiveringen att det är ovanligt och att den har ett antimagnetiseringsskydd (hur nu ett sådant är?).
Vi beslöt att låta öppna klockan för att se om han kunde justera frigången mellan glas och visarspets så att den fungerar som den ska.
Verkar väldigt vettigt.

Tror inte heller på magnetisering, det vanligaste är att en klocka går väldigt fort eller inte alls när den blivit magnetiserad (då verket eller balansen). Aldrig hört att tavlan skulle kunna bli magnetiserad så att en visare stannar på ett och samma ställe.

Uppdatering!
Låter mycket rimligt, det ordnar sig ska du se. Kanske låter underligt men som glad hobbypillare är det alltid tacksamt när visare stannar på exakt samma ställe, felsökningskedjan förkortas genast med några hundra procent ;)

Uppdatering!
Nä, magnitisering var nog ett långskott, dock lätt avhjälpt.
Min Speedmaster stannade om jag körde kronografen efter 2 min och 58 sekunder. Var en kronografvisare som tog i ett index.

Uppdatering!

Idag fick jag ett SMS om att klockan var färdig. Tyvärr så gick det inte att ringa tillbaka då de hade telefonsvararen på hela dagen ("Vi har många kunder i butiken..."). När jag sedan anlände till butiken så hade urmakaren gått för dagen, istället så fick jag hjälp av en expedit.

Damen i fråga konstaterade att klocka inte gick just nu ("Det var konstigt, batteriet kanske är slut?"). Jag påpekade att den inte har batteri utan att den dras upp manuellt. Lätt rodnande så konstaterade hon "Ojdå" och började sedan att skruva upp urverket. Lite förvånat så noterade hon att "..den är lite trög tror jag" varpå jag tog emot den från henne och avslöjade att den har en skruvad krona.

Jag är mycket tacksam att hon inte var urmakare....

I rättvisans namn så får jag nog erkänna att affären är en kombinerad smyckes- och uraffär och damen tillhörde avdelningen för smycken men ryckte in på ur-fronten också när det var lite mer kunder inne samtidigt.

Verket hoppade i alla fall igång och har i alla fall inte stannat den senaste timman. I morgon vet jag för säkert då den aldrig har gått liggande på nattbordet en hel natt utan att stanna. Den enda informationen jag fick var att urmakaren hade gjort "En justering - 300 kr), vilket förmodligen var en anpassning av frigången mellan sekundvisaren och glaset.

Jag återkommer med en utvärdering framöver...

Uppdatering!

Idag fick jag ett SMS om att klockan var färdig. Tyvärr så gick det inte att ringa tillbaka då de hade telefonsvararen på hela dagen ("Vi har många kunder i butiken..."). När jag sedan anlände till butiken så hade urmakaren gått för dagen, istället så fick jag hjälp av en expedit.

Damen i fråga konstaterade att klocka inte gick just nu ("Det var konstigt, batteriet kanske är slut?"). Jag påpekade att den inte har batteri utan att den dras upp manuellt. Lätt rodnande så konstaterade hon "Ojdå" och började sedan att skruva upp urverket. Lite förvånat så noterade hon att "..den är lite trög tror jag" varpå jag tog emot den från henne och avslöjade att den har en skruvad krona.

Jag är mycket tacksam att hon inte var urmakare....

I rättvisans namn så får jag nog erkänna att affären är en kombinerad smyckes- och uraffär och damen tillhörde avdelningen för smycken men ryckte in på ur-fronten också när det var lite mer kunder inne samtidigt.

Verket hoppade i alla fall igång och har i alla fall inte stannat den senaste timman. I morgon vet jag för säkert då den aldrig har gått liggande på nattbordet en hel natt utan att stanna. Den enda informationen jag fick var att urmakaren hade gjort "En justering - 300 kr), vilket förmodligen var en anpassning av frigången mellan sekundvisaren och glaset.

Jag återkommer med en utvärdering framöver...
Bra förhoppningsvis slut på historien. Inte alls förvånad att läsa om okunniga inom klock-branchen.

Uppdatering!

En dag med varierande intryck.

Naturligtvis så fungerade inte urmakarens justering utan klockan stannar fortfarande med sekundvisaren vid 5 titt som tätt - 300 spänn down the drain....

Nåväl...

Eddie på Timefactors hörde dock av sig efter två mail, (ett för en vecka sedan och ett för ett par dagar sedan) ett meddelande på messager och två post på Timefactors Facebooksida.

Han var gnällig över att jag hade kontaktat honom när han var sjukskriven och undrade om jag inte hade fått hans automatiska svarsmail om att han var indisponibel. Det visade sig att hans standardiserade svarsmail uppfattades som spam av mailklienten, varvid det inte kom släpptes igenom. Han lät meddela att han kan vara sjukskriven i upp till sex månader på grund av sin omfattande operation. Jag diskuterade överhuvudtaget inte mitt bekymmer med honom (annat än problembeskrivningen i det första mailet för en dryg vecka sedan) utan var närmast intresserad om han hade fått mitt mail eller inte då jag inte fick någon som helst respons.

Jag önskade honom ett gott tillfrisknande och uttryckte en önskan om att han skulle höra av sig när han var back in business igen...... åter igen, utan respons.

Själv så vet jag inte riktigt hur jag ska betrakta honom, det känns som en lite knepig kille. När man läser dialogerna som han har med övriga kunder på hans Facebooksida så träder bilden fram av ett ovanligt livsöde med en märklig syn på sin verksamhet. En kund klagade exempelvis över att Eddie bara hade öppet 3 timmar varje söndag. Hans svar blev då att om han hade haft öppet mera så hade han fått fler beställningar, vilket ju innebär att han får mer att göra. Frågeställaren undrade då om han inte kunde anställa någon då verksamheten uppenbarligen går bra, med det ville han inte eftersom det skulle innebära ett ännu större merarbete...

Nu har jag inga större erfarenheter av microbrands men när jag har varit i kontakt med Kronaby (under deras uppstart) och Baltic så var i alla fall dessa sedvanligt intresserade av att bedriva försäljning, expandera sina verksamheter och få ut fler produkter på marknaden så att företagen växer. Normal företagsamhet med andra ord.

Hittills har det varit en egendomlig upplevelse..

Åter till min klocka.

Jag har fått lite input från andra entusiaster och två teorier intresserar mig - hur bedömer ni här dessa?

1. "Testa om den stannar när du är i den sista delen av rörelsereserven snarare än den första. Den spända fjädern påverkar kanske resten av urverket så att visaren stannar, vilket kanske inte är fallet när fjädern inte är lika hårt spänd?"

2. "Den där kalibern på Miyota har en datumskiva som urtavlan saknar uttag för på just din klockan men den finns ändå där bakom, kolla om urverket stannar när du har skiftat olika datum, även om du inte ser datumen?"

Mina egna tankar - teori 1 kanske har bäring på något sätt, jag känner inte till så mycket hur ett mekaniskt urverk fungerar men jag förstår ju att ett stor magasinerad kraft kan orsaka spänningar och rörelser i ett mekaniskt system. Teori 2 vet jag inte hur den ska påverka varför mekaniken stannar men det fanns mycket riktigt ett "mellanläge" när kronan är utdragen och man hör hur det klickar rytmiskt när man vrider, känslan är exakt som på Seiko 5 när man ställer in datumet. Så långt är teorin faktiskt rätt, frågan är om det påverkar varför den stannar och i så fall varför då?

Vad har ni för tankar och reflektioner?

(Lessen om det blev en smula långt)

Uppdatering!

En dag med varierande intryck.

Naturligtvis så fungerade inte urmakarens justering utan klockan stannar fortfarande med sekundvisaren vid 5 titt som tätt - 300 spänn down the drain....

Nåväl...

Eddie på Timefactors hörde dock av sig efter två mail, (ett för en vecka sedan och ett för ett par dagar sedan) ett meddelande på messager och två post på Timefactors Facebooksida.

Han var gnällig över att jag hade kontaktat honom när han var sjukskriven och undrade om jag inte hade fått hans automatiska svarsmail om att han var indisponibel. Det visade sig att hans standardiserade svarsmail uppfattades som spam av mailklienten, varvid det inte kom släpptes igenom. Han lät meddela att han kan vara sjukskriven i upp till sex månader på grund av sin omfattande operation. Jag diskuterade överhuvudtaget inte mitt bekymmer med honom (annat än problembeskrivningen i det första mailet för en dryg vecka sedan) utan var närmast intresserad om han hade fått mitt mail eller inte då jag inte fick någon som helst respons.

Jag önskade honom ett gott tillfrisknande och uttryckte en önskan om att han skulle höra av sig när han var back in business igen...... åter igen, utan respons.

Själv så vet jag inte riktigt hur jag ska betrakta honom, det känns som en lite knepig kille. När man läser dialogerna som han har med övriga kunder på hans Facebooksida så träder bilden fram av ett ovanligt livsöde med en märklig syn på sin verksamhet. En kund klagade exempelvis över att Eddie bara hade öppet 3 timmar varje söndag. Hans svar blev då att om han hade haft öppet mera så hade han fått fler beställningar, vilket ju innebär att han får mer att göra. Frågeställaren undrade då om han inte kunde anställa någon då verksamheten uppenbarligen går bra, med det ville han inte eftersom det skulle innebära ett ännu större merarbete...

Nu har jag inga större erfarenheter av microbrands men när jag har varit i kontakt med Kronaby (under deras uppstart) och Baltic så var i alla fall dessa sedvanligt intresserade av att bedriva försäljning, expandera sina verksamheter och få ut fler produkter på marknaden så att företagen växer. Normal företagsamhet med andra ord.

Hittills har det varit en egendomlig upplevelse..

Åter till min klocka.

Jag har fått lite input från andra entusiaster och två teorier intresserar mig - hur bedömer ni här dessa?

1. "Testa om den stannar när du är i den sista delen av rörelsereserven snarare än den första. Den spända fjädern påverkar kanske resten av urverket så att visaren stannar, vilket kanske inte är fallet när fjädern inte är lika hårt spänd?"

2. "Den där kalibern på Miyota har en datumskiva som urtavlan saknar uttag för på just din klockan men den finns ändå där bakom, kolla om urverket stannar när du har skiftat olika datum, även om du inte ser datumen?"

Mina egna tankar - teori 1 kanske har bäring på något sätt, jag känner inte till så mycket hur ett mekaniskt urverk fungerar men jag förstår ju att ett stor magasinerad kraft kan orsaka spänningar och rörelser i ett mekaniskt system. Teori 2 vet jag inte hur den ska påverka varför mekaniken stannar men det fanns mycket riktigt ett "mellanläge" när kronan är utdragen och man hör hur det klickar rytmiskt när man vrider, känslan är exakt som på Seiko 5 när man ställer in datumet. Så långt är teorin faktiskt rätt, frågan är om det påverkar varför den stannar och i så fall varför då?

Vad har ni för tankar och reflektioner?

(Lessen om det blev en smula långt)
Jag skulle gå tillbaka till urmakaren och be dem åtgärda det som de sade skulle vara åtgärdat.

Angående knepigheter och mikromärken låter det ju som vederbörande är något speciellt avigt. Min (begränsade) erfarenhet av mikros är annars att de varit väldigt serviceinriktade, förståeligt med tanke på marginaler och marknadsposition.

Fast urmakaren sade iofs att han inte kunde garantera något och att hans justering var en chansning. Ska sanningen fram så var det dock urmakarens medarbetare och själva urmakaren som sådan har jag aldrig pratat med, inser jag nu. Det verkade vara en central person som flera affären i kedjan skickade sina svårare fall till, alltså sådant som går bortom batteribyte och byte av armband. Jag kanske har valt fel urmakare att presentera mitt problem till? Jag har ingen aning vilken kvalité det är på en urmakare som en vanlig "klockor och smycken-affär" använder....

Frågan är hur man ska göra nu, om inte tipsen i de två teorierna fungerar?

Vänta ut Eddie, hur lång tid det nu tar innan han är i verksamhet igen - dessutom så vet jag inte hur han ställer sig till problemet eller hur han tänker lösa saken?
Alternativt köpa en ny 9015 Miyota-mekanism och byta ut hela urverket (ca 1000 kr i material + arbete)?

Hur hade ni gjort/resonerat?

Sicken märklig man, denne vår Eddie!
Oavsett livsöde har han ju ett affärsansvar.

Men för att tala om din ev lösning på problemet. Vänta på Eddie bedömer jag vara meningslöst. Du kommer vilja spola ned klockan i toan innan han är tillbaka, och något att med säkerhet räkna med bedömer jag inte att han är.
Alternativ två. Snoka upp nån som mekar här på forumet, som kan hjälpa dig. Ta isär, serva och sätt ihop. Billigare än att köpa nytt.
Alternativ tre. Köp nytt verk. Surt. Men ändå bättre än att hoppas på Eddie. Tycker jag. Kanske kan hitta donatorklocka billigare och plundra den på verket.

Uppdatering!

Efter att ha funderat över saken så beslöt jag mig för att pröva lyckan hos en annan urmakare eftersom jag ändå hade ett ärende under lördagen till Göteborg. Jag kollade på nätet och hittade "Haga Antika Tider", som hade bra recensioner samt flera urmakare "in house". De skulle ha öppet 11-15 så jag åter ner vid öppningstid. Döm om min förvåning när det fanns en handskriven lapp på dörren där det kort och gott stod "Öppnar 12.00".

Nåväl..

Jag passade på att provköra en Brompton och gjorde några andra små ärenden innan jag återvände lagom till 12.00. Förbryllat så kunde jag konstatera att det fortfarande var stängt. Jaha? Liksom. Jag väntade utanför. Klockan blev fem över, tio över...osv.... Kändes lite märkligt med en urmakare som har svårt att passa tiden och i synnerhet en tid som man själv har utfäst. Medan jag väntade så studerade jag den lilla butikens två skyltfönster, det fanns gott om udda och vintage armbandsur till humana priser. Så sett verkade allt lovande - om nu någon medarbetare ändå skulle vilja uppenbara sig.

Precis innan tjugo över, när jag övervägde att åka hem igen, så kom det en skäggig lågmäld man diskret framskridande med en kaffekopp i handen, strosande upp från Järntorget. "-Hej", sade han kort o gått, låste upp dörren och gick in. Förbryllad så stod jag utanför ytterligare någon minut innan jag följde hans exempel och gick in. Affären såg ut att vara från typ 1800-talet och en handskriven text vid kassan förkunnade "Vi tar inte kort"......Jaha, tänke jag - Swish only förmodligen....eller?

En helt vanlig stationär telefon fanns också, vilken ringde precis som på 1970-talet, fingerskiva och allt...

Den subtile mannen frågade om han kunde hjälpa till och jag presenterade mitt problem så gott jag kunde. Han lyssnade tålmodigt och hade inte direkt några motfrågor utan förslog att de kunde "titta på den och ringa sedan", sedan så tog han emot klockan och jag fick ett handskrivet inlämningskvitto.

Det ska bli intressant och se vad som händer här....

Uppdatering!

Efter att ha funderat över saken så beslöt jag mig för att pröva lyckan hos en annan urmakare eftersom jag ändå hade ett ärende under lördagen till Göteborg. Jag kollade på nätet och hittade "Haga Antika Tider", som hade bra recensioner samt flera urmakare "in house". De skulle ha öppet 11-15 så jag åter ner vid öppningstid. Döm om min förvåning när det fanns en handskriven lapp på dörren där det kort och gott stod "Öppnar 12.00".

Nåväl..

Jag passade på att provköra en Brompton och gjorde några andra små ärenden innan jag återvände lagom till 12.00. Förbryllat så kunde jag konstatera att det fortfarande var stängt. Jaha? Liksom. Jag väntade utanför. Klockan blev fem över, tio över...osv.... Kändes lite märkligt med en urmakare som har svårt att passa tiden och i synnerhet en tid som man själv har utfäst. Medan jag väntade så studerade jag den lilla butikens två skyltfönster, det fanns gott om udda och vintage armbandsur till humana priser. Så sett verkade allt lovande - om nu någon medarbetare ändå skulle vilja uppenbara sig.

Precis innan tjugo över, när jag övervägde att åka hem igen, så kom det en skäggig lågmäld man diskret framskridande med en kaffekopp i handen, strosande upp från Järntorget. "-Hej", sade han kort o gått, låste upp dörren och gick in. Förbryllad så stod jag utanför ytterligare någon minut innan jag följde hans exempel och gick in. Affären såg ut att vara från typ 1800-talet och en handskriven text vid kassan förkunnade "Vi tar inte kort"......Jaha, tänke jag - Swish only förmodligen....eller?

En helt vanlig stationär telefon fanns också, vilken ringde precis som på 1970-talet, fingerskiva och allt...

Den subtile mannen frågade om han kunde hjälpa till och jag presenterade mitt problem så gott jag kunde. Han lyssnade tålmodigt och hade inte direkt några motfrågor utan förslog att de kunde "titta på den och ringa sedan", sedan så tog han emot klockan och jag fick ett handskrivet inlämningskvitto.

Det ska bli intressant och se vad som händer här....
Den här tråden blir bara bättre och bättre...följer med spänning :D Måste tillägga att du haft extrem oflax, lyckan måste ju vända nångång kan man tycka.

Uppdatering!

Jag lämnade in klockan hos Haga Antika Tider för några veckor sedan och en vecka senare så ringde jag för att kolla läget. Då fick jag tillfälle att tala med urmakaren himself, det visade sig att mannen som dök upp sent vid mitt besök var en stand-in som urmakaren hade jagat iväg till affären eftersom han själv hade fått punktering på vägen till jobbet, en dag då han dessutom hade planerat att börja en timma senare. Urmakaren lyssnade in mina problem och berättade att de egentligen inte arbetade med ur typ homage men att han ändå skulle göra ett försök eftersom jag hade haft sådan otur med både tillverkarens åtagande liksom besöket hos den tidigare "urmakaren" hos Smycka i Stenungsund.

Han bad att få återkomma....

En vecka senare så ringde telefonen - lo and behold - urmakaren ringde upp!

Han hade nu rivit isär klockan och konstaterade att den hade mycket riktigt varit öppnad tidigare varpå personen i fråga hade "böjt minutröret", vilket den här urmakaren bedömde som meningslöst eftersom frigången mellan visarna och allt annat enligt hans bedömning var gott och väl tillräcklig. Detta, tyckte han, kunde man ju kolla innan man börjar peta på saker och ting. Nåväl. Något konkret fel stod emellertid inte att finna, såvitt han kunde se. Dock så var hans erfarenhet att oklara fel oftast tenderade till att lösa sig efter en demontering, smörjning och återmontering för hand men att detta skulle förmodligen blir ganska kostbart, bortåt 1500-2000 kr.

Jag hade ju retat mig på problemet samtidigt som jag gillar klockan skarpt så jag förklarade att jag förstod hans logiska resonemang runt den egentliga meningsfullheten i att lägga flera tusen på en ny homageklocka men, som jag förtydligade saken, klockar handlar ju om hjärtat och inte hjärnan samt - visst vore det kul att få reda på om problemet kunde lösas?

Urmakaren föreföll gilla min approach eller attityd till problemet så han lovade att göra sitt bästa liksom att höra av sig om det skulle skena iväg av någon anledning.

Några dagar förflöt...

Nu ringde urmakaren igen och - guess what - klockan fungerar!

Han hade rivit isär, smort upp, återmonterat, justerat "bryggan" samt kalibrerat klockan varpå den hade hållit tiden som förväntat under tre dygn nonstop efteråt. Han kände sig därför trosviss nog att lämna ut den, trots att han - i ärlighetens namn - inte kunde påstå att han hittade något uppenbart fel. Han teoretiserade dock lite runt att homage-tillverkare tenderar till att "skohorna" in mekanismer i boetter lite hursomhelst jämför med de märkesur som han själv föredrog att jobba med (Rolex, Tudor, Certina och Omega mfl) och det då lätt kan uppstå spänningar i komponenter som "bryggan", vilket styr rörelserna i den delikata mekanismen. Likaså kan renlighetsgraden hos tillverkaren (eller bristen därav) innebära att partiklar smiter in i mekaniken vid sammansättningen, vilket kan störa gången i verket.

Jag åkte ner till butiken och fick nu tillfälle att träffa urmakaren personligen, en utomordentligt sympatisk person. Vi pratade om dit och datt varpå jag märkte att han hade engagerat sig djupt i min märkliga klocka och dess spöklika fel. Slutresultatet var att jag fick betala (blott) en tusenlapp för allt arbete och fick dessutom en inbjudan att höra av mej på en gång till honom igen om den åter skulle börja krångla av någon anledning.

Nu går klockan (för ögonblicket) som den ska och och jag kunde notera tre saker relativt omgående:

1. Kronan känns "konstigare" ("lösare") i rörelsen in och ut vid tidsinställningen, den är mer distinkt men lättare att dra ut och in.
2. När jag vrider upp verket för hand så går den mjukare och mer distinkt med ett lättare motstånd än tidigare.
3. På ett par timmar så har den inte stannat och dessutom så förefaller den hålla tiden betydligt bättre (helt exakt på sekunden under snart 4 timmar)

Hur skulle ni tolka ovanstående upplevelser?

Så långt är ju allt gott och även om problemet skulle återkomma så känns allt mycket bättre efter besöket hos den här urmakaren.

Sammanfattningsvis så känner jag mig utomordentligt nöjd just nu, både med bemötandet, reparationstiden och inte minst prisbilden hos den här aktören. Rullar klockan på som den ska så skulle jag inte tveka ett ögonblick till att lämna även nästa ur till den här urmakaren snarare än hos min geografiskt sett närmare urmakare hos den lokala Smycka-butiken.

Hatten av för Haga Antika Tider.

Tillbaka
Topp