• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mekhjälp sökes.

dagnydigger

Cartier
Hej! Har ett par klockor som jag skulle vilja ha hjälp med att få igång. Är det någon av hobbymekarna här som är sugna på att ta sig an en JLC automatare, en Enicar Sherpa handjagare. Båda har "stannat" och jag har inte balls nog att ge mig på dem, vill börja så smått själv nåhon gång, men detta är inga bra övningsklockor för mig.
 

dagnydigger

Cartier
En JLC-automat bör du inte lämna in till något annat än en utbildad, erfaren urmakare.
Har en i stan som är jättebra, men han har sällan öppet, och är ganska dyr. Servicen på min Seamaster Chrono kostade 5500kr vilket är billigt, men ha ville samtidigt ha 3800 för service på en handjagad Certina T+C och lika mycket för en handjagad Roamer, det tyclte jag var lite dyrt, samtidigt har mina servicar tagit +5månader. JLC:n är värd kanske 6-8 fungerande gissar jag, vill inte lägga 4-5 på service helst, då kan jag köpa annat roligt för det...
 

DrKlocka

Audemars
Har en i stan som är jättebra, men han har sällan öppet, och är ganska dyr. Servicen på min Seamaster Chrono kostade 5500kr vilket är billigt, men ha ville samtidigt ha 3800 för service på en handjagad Certina T+C och lika mycket för en handjagad Roamer, det tyclte jag var lite dyrt, samtidigt har mina servicar tagit +5månader. JLC:n är värd kanske 6-8 fungerande gissar jag, vill inte lägga 4-5 på service helst, då kan jag köpa annat roligt för det...
Problemet med jlc är bland annat reservdelar, om något går sönder eller behöver bytas ut kan det bli svårt. Hemmamekare brukar leva på att ha donatorklockor som livlina men det är svårt med en jlc.
Sälj den som repobjekt annars om det känns ekonomiskt omotiverat att serva den.
 

dagnydigger

Cartier
Problemet med jlc är bland annat reservdelar, om något går sönder eller behöver bytas ut kan det bli svårt. Hemmamekare brukar leva på att ha donatorklockor som livlina men det är svårt med en jlc.
Sälj den som repobjekt annars om det känns ekonomiskt omotiverat att serva den.
Ja, det har varit min tanke ett tag, men har en sambo som förälskat sig lite väl mycket i den, så det är lite problematiskt. Om jag hittar ett donatorverk så kanske någon vågar sig på den?
 
Topp