• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(men inte riktigt): Sökningar på ebay.com ger inga föremål i USA?

Optimisten

Cartier
Jag tycker jag är bra på att söka på ebay, eller snarare tyckte.

När jag numera går in på ebay.com och söker så får jag väldigt få träffar. Även om jag går in i avancerad sökning och väljer objekt från USA så verkar jag inte få upp föremål i USA. Prova t.ex. patek nautilus på ebay.com. Jag får mest upp saker i Europa.

Kanske är det så att jag bara får upp föremål i USA där säljaren ställt in att de kan tänka sig skicka till Sverige? Ebay id:ar antagligen mig via min ip-adr. Detta är mycket tråkigt, då amerikaner ofta går att övertyga att skicka till Sverige. Hur skall jag göra för att få upp dessa objekt? Jag har för mig att det stod: "Logga in för att se flera objekt". Skall man behöva skapa ett fejkat ebay-konto med bostadsort i USA?

En antydan att något har ändrats är att de modifierat hur den avancerade sökningen ser ut, vad gäller var föremål finns och skickas. Det såg inte ut så här tidigare. Och en annan detalj är om man klickar på learn more vid location
http://www.ebay.com/sch/ebayadvsearch/?rt=nc
så kommer man till en DÖD länk? Vad sysslar de med på Ebay?


Hur upplever ni detta, har ni märkt något liknande?
 

Yo-han

Troll probationary
Varit reggad som us seller i 10+ år, ändra till det så ser du iaf se alla inrikes auktioner. Risigat är att us säljare får per default rekomendationen att bara sälja inrikes, alternativt använda deras nya skittjänst som är värre än paypal där dom drar tull och moms samt ett ödmjukt brokers fee direkt vid varje transaktion. Som köpare innebär det i praktiken att även om du pröjsar $50 för next day delivery så åker ditt inköp extremt snabbt till oklahoma eller annat skithål för "processing" där det ligger nån vecka för att sedan skickas vidare med usps oavsett vad du betalade för..
 

Optimisten

Cartier
Jag gjorde nu ett snabbtest och gick in via google translate, det blir väl som att ha en usa-proxy antar jag?

Då fick jag iaf fram advanced search menyn och då var det de tre vanliga drop down menyerna på location...

Ebay, vad håller ni på med!!?!?!??!
 

Optimisten

Cartier
Jag provade nu även med android app. Man måste ändra bort auto-detect land i första vyn man kommer till, tog usa.

Funkade bra!
 

16610

Patek
2-Faktor
Varför gör eBay så? Finns det någon funktion så att vill man inte skicka till vissa länder ex Sverige så får man inte upp annonsen när man söker?
 

DrDre

Patek
Jag upptäckte nyligen något liknande. Jag har en favoritsäljare som jag brukar följa men helt plötsligt fanns det inga varor. Jag trodde att han lagt ned verksamheten, tills jag en dag gick in via en annan dator och hittade massor av grejer. Har försökt med landsinställningar och annat men inte hittat förklaringen.
 

KMS

Rolex
Har väl vart så här ett tag? Vill man åt USA mm tycker jag att ebay.ca funkar bättre än .com. Det är lite tjötigt men jag brukar göra lite olika sökningar på tex .co.uk , .de , .it , .fr , .es . Det kan bli riktigt bra med dom säljarna som bara säljer via tex .fr men ändå kan tänka sig att skicka sig till Sverige. Men det klart det tar lite tid. Sen är det ju också så att vissa märken säljs mer i vissa länder.
 

Sond

Patek
En kompis jobbade ett tag på Tradera/eBay och han sa att de räknade ganska noga på att få eBay att slå i Sverige för Sverige(om ni hänger med) men kom fram till att det var en bättre affär att köpa Tradera.

Det här landstrulet har jag också. Även jag kör på co.uk och worldwide och det har fungerat bra under en period.
 

Optimisten

Cartier
Ebay.co.uk och efter sökningen väljer du worldwide i vänstra kolumnen

Ja, detta verkar vara det smidigaste sättet just nu. Men hur puckat är det inte?

Om man går till ebay.com antar man ju att man skall få upp varor från usa om man söker... Det får man inte...

Det är så illa att om jag söker på en vara som har "world wide shipping" så får man inte upp den heller...

Frågan är om det handlar om att de stängt ner ebay.se. Och nu skickar alla till ebay.com, och när de kommit dit erbjuder dem denna värdlösa "euro-version" av ebay på ebay.com?

Inte minst det faktum att de har en död länk på avanced search sidan visar ju på seriositeten... Säkert tradera som sköter skiten :)
 
Topp