• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

meo och jordgubben åker på äventyr!

meo_swe

Audemars
Nedeeländerna, eller som det felbenämns ofta i Sverige, holland, är ett land som är mest känt för fotboll, jazztobak och väderkvarnar. Men i mer obskyra sammanhang är de kända för att gå. Vierdaagse, eller fyrdagars är en typisk nederländsk fyradagaspromenad, oftast med sträckor på mellan 20-50 kilometer om dagen. Och den mest kända är då Vierdaagae Nijmegen. Nijmegen (uttalas med kräkljud istället för "ij" ochh g:t är stumt) är en liten stad i provinsen Gelderland som gränsar mot Tyskland. Området runt Gelderland är känt för operation market garden om man sett band of brothers eller a brigde too far.

Men! Vierdaagse nijmegen, the walk around the world, eller Nijmegenmarschen som den kallas på svenska är ett av världens största (och bland de tuffare) marscherna som finns, startades 1909 som ett soldatprov för Nederländska soldater, och de enda gångerna marschen inte genomförts är under anda världskriget, samt 2006 då man fick bryta marschen pga att för många dog och blev allvarligt skadade pga värmen. Totalt är det ca 40-50 000 som går, och av dessa är ca 5000 militära gångare från hela världen. Militära gångare går i uniform, med stridspackning (10kg) och går 40km om dagen. Det är alltså detta jag och StrawberryFields ska göra.

Jordgubben är redan på plats, och såfort jag kommer ner skall vi försöka visa denna underliga resa i bilder och fylletext:).

Tjoflöjt!
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har ett par vänner som gjort detta, de kom hem slitna men väldigt glada så jag tror ni kommer få det lika kul:)

Ser fram emot lite uppdateringar.
 

meo_swe

Audemars
Har ett par vänner som gjort detta, de kom hem slitna men väldigt glada så jag tror ni kommer få det lika kul:)

Ser fram emot lite uppdateringar.
Både jag och Jordgubben har gått förut. Så vi vet båda vad som väntar. Wake-up sången, fulla, gråtande britter och Danskar man inte ens förstör när man är plakatfull.
1405151610162.jpg


Arlanda express nu!
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Både jag och Jordgubben har gått förut. Så vi vet båda vad som väntar. Wake-up sången, fulla, gråtande britter och Danskar man inte ens förstör när man är plakatfull.
1405151610162.jpg


Arlanda express nu!


Haha, ungefär vad min kompis också berättade. Känns som ni kommer klara detta galant när ni vet vad som väntar.

Edit. Rätt val av klocka, klart du ska bära en legend när du går en legendarisk marsch.
 

Joker

Breitling
Ni behöver nog inte oroa er för värmeslag direkt. Tror hela Benelux har samma skitväder som vi haft i Bryssel i fyra-fem dagar och det verkar hålla i sig. Regn, regn, regn, åska och regn, regn. Runt 20 grader som mest. Finfint promenadväder dock (med torra sockor). Lycka till!
 
Topp