• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mer info om Linderoths fickur?

hiro

Basic
Hej, i familjen har vi ett fickur som gått i arv. Det liknar väldigt mycket detta fickur:

FICKUR, 51,5 mm, savonett, Boett nr. 721683, 18K guld, ankargång, skadad urtavla (7/10), innerlock i 18K guld, porträtt (Oscar II), motiv (riksvapen), bucklor, ca 1900, etui (Linderoth, kungl. hof-Urmakare, Drottninggatan 28, Stockholm).

Tavlan är lite annorlunda, baksidan med skölden har spår av färg, medan den på bilden här ser ut som den aldrig varit färgad.

Då skölden är svensk-norsk är den uppenbart tillverkad före 1905.

Nu till frågan: Är det någon som vet om Linderoth tillverkade dessa själv, eller om han importerade dem? Jag antar det senare, men frågan är då vilken tillverkare det kan tänkas vara? Det finns inga märken eller stämplar inuti klockan som kan ge några ledtrådar tyvärr!

Bilagor

• IMG_20200929_161926.jpg
    IMG_20200929_161926.jpg
    656.8 KB · Visningar: 13
  • IMG_20200929_161935.jpg
    IMG_20200929_161935.jpg
    530 KB · Visningar: 10
  • IMG_20200929_161954.jpg
    IMG_20200929_161954.jpg
    296.6 KB · Visningar: 12
Fickuret på Kaplans har ett urverk från James Calame-Robert eller efterträdaren Jules C. Breitmeyer, vilka båda använde samma ankarlogga (som alltså går att se på urverket). Här är ytterligare ett exempel på en Calame-Robert såld av Linderoth: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3116/vara/1274404
Underbart! Även mitt ur har ett klart och tydligt ankare. Jag har ju försökt Google själv, men loggan av ett ankare är just lite knepig eftersom ankare också verkar vara en typ av mekanism som används i fickur. Förstår jag sidan du länkade verkar den vara gjord av James Calame-Robert

Inser såklart att jag borde haft med denna bild i första inlägget!
IMG_20200929_161833.jpg

Senast ändrad:
Underbart! Även mitt ur har ett klart och tydligt ankare. Jag har ju försökt Google själv, men loggan av ett ankare är just lite knepig eftersom ankare också verkar vara en typ av mekanism som används i fickur. Förstår jag sidan du länkade verkar den vara gjord av James Calame-Robert

Inser såklart att jag borde haft med denna bild i första inlägget!
Det följde med en konstig länk av misstag när jag kopierade.
Här är en bättre länk: http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=James Calame-Robert&searchWhere=all#sucheMarker
Intressant är att också Georg Jules Sandoz använt samma logga. Han hade dock verksamhet ihop med Jules C. Breitmeyer och under ett tag hade de ett företag ihop som hette Sandoz & Breitmeyer. Jag tror dock att Sandoz & Breitmeyer gick isär och att de båda på egen hand fortsatte sina verksamheter. Företagen Georg Jules Sandoz och Jules C. Breitmeyer eftertädde Sandoz & Breitmeyer vilket i sin tur efterträdde James Calame-Robert. Det är lite snurrigt och alla dessa företag har använt samma logga (eller varianter av den) någon gång.

Om du exempelvis Googlar "Georg Jules Sandoz" och "Sandoz & Breitmeyer" lär du hitta flera exempel på fickur med liknande urverk som det i ditt. Ibland är dessa också signerade "LeCoultre & Cie", som tillverkat råverket som användes som bas för urverket. Här är ett sådant exempel: https://watch-wiki.org/index.php?title=Kategorie:Bildgalerie_Uhrwerke_George_Jules_Sandoz

Med andra ord köpte Linderoth urverk av något av alla dessa företag, vilka i sin tur byggde urverken på råverk från LeCoultre.

Tillbaka
Topp