• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest överskattade märket?

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag var lite försiktigt skeptisk mot Rolex till en början, har träffat min beskärda del av människor som har en Rolex bara för att passa in eller imponera på andra. Det tog därför ett tag men fan vad jag är såld nu. Anledningen är väl en blandning av alla olika ref och modeller, nya, vintage, andrahandsvärdet, historien... Men framförallt, dom funkar så jävla bra!

Ett annat märke jag dock tycker börjar ta över lite i bräckarkretsar är IWC främst då potuguiseserien, vad tycker ni där? Jag har ju haft fel förr så jag förbehåller mig rätten att ändra mig;)

Ser också att JLC inte kommer upp på den negativa sidan, håller på att spanar lite i den riktningen nämligen.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag var lite försiktigt skeptisk mot Rolex till en början, har träffat min beskärda del av människor som har en Rolex bara för att passa in eller imponera på andra. Det tog därför ett tag men fan vad jag är såld nu. Anledningen är väl en blandning av alla olika ref och modeller, nya, vintage, andrahandsvärdet, historien... Men framförallt, dom funkar så jävla bra!

Ett annat märke jag dock tycker börjar ta över lite i bräckarkretsar är IWC främst då potuguiseserien, vad tycker ni där? Jag har ju haft fel förr så jag förbehåller mig rätten att ändra mig;)

Ser också att JLC inte kommer upp på den negativa sidan, håller på att spanar lite i den riktningen nämligen.


IWC har tyvärr blivit det nya Breitling
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Överskattat är klockor som tappar efter köp underskattat de som går upp. Finns nog bara ett par mainstream märken som är underskattade..
 

meuller

Omega
Och? Tror att det är andra kvaliteter än tidhållning som driver de flestas klockintresse på hela KS-dårhuset...

Okej vi bortser ifrån kvalité på urverk, vilket jag tycker är löjligt att göra men vi kan göra det i detta fallet. Då får man inte en klocka jag tycker är värd priset. Som jag sa räknar jag inte in RO här.
 

meuller

Omega
Fast COSC är ett skämt, bara att ha en sådan sak som att klockan måste vara gjord i Schweiz för att kunna COSC certifieras gör att det är irrelevant

Jag tror inte Rolex tar COSC som ett skämt. Dessutom har urverk från AP fått kritik för att vara ömtåliga och gå sönder lättare än vad man kan förvänta sig av en urmakare från den heliga treenigheten.
 

V

Cartier
Den här tråden irriterar mig.
Jag får känslan att många slänger ur sig märken slentrianmässigt som jag f-n är säker på att man inte ens har burit. Jag förstår att KS inte är ett stort fluffigt kuddrum, men jag förstår inte ivern med att det ofta ska klankas ner på helt normala, icke-kopierande tillverkare. Personligen blir jag glad av att någon annan gläds över sin nya klocka oavsett om det är en bespottad Tag eller något annat mindre uppskattat märke.

Sen är jag 100.000% säker på att om jag fritt fick välja 10st forumprofiler, kan ta Omen, Af Shodahl, Spencer66 som några exempel, och låta de posta bilder på sina nyinköpta Tags så skulle det vara det hetaste märket inom en månad och det skulle vara idel ryggdunkare och likes. Gruppsykologi kan vara intressant.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Den här tråden irriterar mig.
Jag får känslan att många slänger ur sig märken slentrianmässigt som jag f-n är säker på att man inte ens har burit. Jag förstår att KS inte är ett stort fluffigt kuddrum, men jag förstår inte ivern med att det ofta ska klankas ner på helt normala, icke-kopierande tillverkare. Personligen blir jag glad av att någon annan gläds över sin nya klocka oavsett om det är en bespottad Tag eller något annat mindre uppskattat märke.

Sen är jag 100.000% säker på att om jag fritt fick välja 10st forumprofiler, kan ta Omen, Af Shodahl, Spencer66 som några exempel, och låta de posta bilder på sina nyinköpta Tags så skulle det vara det hetaste märket inom en månad och det skulle vara idel ryggdunkare och likes. Gruppsykologi kan vara intressant.

Själv gillar jag dessa och kommer äga dem en dag..

image.jpg
image.jpg


Nästan alla riktiga tillverkare har något roligt och det är därför de fortfarande finns kvar..



Jag kommer överraska snart igen..
 
C

China

Guest
Fast COSC är ett skämt, bara att ha en sådan sak som att klockan måste vara gjord i Schweiz för att kunna COSC certifieras gör att det är irrelevant

Tja, COSC är bara en av många certifieringar. Trots allt så är det upp till olika tillverkare vilken certifiering man vill använda eller helt enkelt sätta en egen standard som man följer. Sedan kan det väl diskuteras vilken certifiering som är "bäst", t.ex. GS och flera andra tillverkares standard är striktare än COSC.

HQszsau.gif


 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tja, COSC är bara en av många certifieringar. Trots allt så är det upp till olika tillverkare vilken certifiering man vill använda eller helt enkelt sätta en egen standard som man följer. Sedan kan del väl diskuteras vilken certifiering som är "bäst", t.ex. GS och flera andra tillverkares standard är striktare än COSC.

En sån som jag borde ha Richard Mille eller en kvarts. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tja, COSC är bara en av många certifieringar. Trots allt så är det upp till olika tillverkare vilken certifiering man vill använda eller helt enkelt sätta en egen standard som man följer. Sedan kan del väl diskuteras vilken certifiering som är "bäst", t.ex. GS och flera andra tillverkares standard är striktare än COSC.

HQszsau.gif


Absolut, men COSC är det enda de flesta känner till och att det diskvalificerar en klocka bara för att den är tillverkad på fel plats gär just den certifieringen till en värdelös måttstock.

Jag har sett kommentarer (inte på KS dock) om t ex GS, att det är värdelösa eftersom de "inte ens är COSC certifierade". Man måste inte gilla GS men att påstå att det är dåliga klockor bara för att de inte uppfyller COSC är bara löjligt.
 

ScubaKing

Audemars


Jag delar din åsikt helt. G-shock är billig, den håller i typ 50 år, den är slitstark, den har ett bra andrahandsvärde i förhållande till inköpspriset. En klocka som fyller sin funktion till 100%, "alla" har råd att köpa den, ingen servicekostnad (möjligen byta batteri).

Visst, det är ingen rolig klocka och inget man förmodligen vill bära, men prisvärd absolut enligt mig.
 
Topp