• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest hantverk för pengarna

koze

Panerai
2-Faktor
Efter att ha gått igenom ett gäng Rolex och Omega så börjar man känna att det är dags för mer charm och hantverk. Rolex är fantastiska klockor, men en helt ny stålrolex har inte den själ som man hittar i vintage och/eller en klocka som en urmakare i en Schweizisk dalgång med stor möda har pysslat ihop och utsmyckat. Nu sneglar man på klockor som jag än så länge inte har råd med, typ A. Lange & Söhne, F.P. Journe, AP och Patek.

Min fråga är: vilken klocka ger (företrädesvis begagnad) mest hantverk/manufaktur för pengarna? Är det JLC? Är det Nomos? Är det Frederique Constant?

Lange-Grosse-Lange-Grand-Lange-1-Rotgold-pink-gold-117-032-Zoom-front-72dpi.jpg
Lange-1815-Chronograph-Weissgold-white-gold-402-026-Zoom-back-72dpi.jpg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Om jag exkluderar lite "billigare" märken som tex några av de du nämnde ovan, måste jag utan att blinka säga VC. Ett riktigt tråkigt (relativt sett) andrahandsvärde på vissa modeller (tex Overseas) gör att det inte går att få mer högkvalitativt ur för pengarna. Urverk, kvalitet, hantverk, finish i topp.
Tex min VC 49150 listar ungefär som en PP 5711. Andrahandsvärdet skiljer dock rejält modellerna emellan.
Tror att alla är överens om att sett till ovannämnda hantverksrelaterade aspekter matchar VC:n PP:n på alla punkter..

image.jpeg
 

joheng

Omega
Beror väl lite på prisklassen man tittar på. Nomos känns väl som det mest realistiska valet för gemene man. Att de dessutom fått lovord av ingen annan än Philippe Dufour är inte illa det heller.

Har man däremot inget prishinder skulle min röst nog falla på herr Dufour. Han jobbar ensam i sin verkstad, gör mycket av arbetet för hand och många av verktygen han använder är från 30-talet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Efter att ha gått igenom ett gäng Rolex och Omega så börjar man känna att det är dags för mer charm och hantverk. Rolex är fantastiska klockor, men en helt ny stålrolex har inte den själ som man hittar i vintage och/eller en klocka som en urmakare i en Schweizisk dalgång med stor möda har pysslat ihop och utsmyckat. Nu sneglar man på klockor som jag än så länge inte har råd med, typ A. Lange & Söhne, F.P. Journe, AP och Patek.

Min fråga är: vilken klocka ger (företrädesvis begagnad) mest hantverk/manufaktur för pengarna? Är det JLC? Är det Nomos? Är det Frederique Constant?

Lange-Grosse-Lange-Grand-Lange-1-Rotgold-pink-gold-117-032-Zoom-front-72dpi.jpg
Lange-1815-Chronograph-Weissgold-white-gold-402-026-Zoom-back-72dpi.jpg

JLC och Constant är nog tämligen maskinellt tillverkade.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det är nog rätt mycket robotar i alla dalgångar numera, om man inte har en galen budget i bagaget - vintage är såklart den enda rätta vägen att gå!

(...men utan att veta någonting tror jag annars att folk som köper dornbluth brukar göra det just med hänvisning till hantverk/krona.)
 

Oew

Rolex
Kollar man på beg priser så ligger BP bra till, det är en enda urmakare som sätter ihop klockan från start så man kan till och med spåra vem som tillverkat din klocka. För övrigt grym finishering så klart som nästan spelar i samma liga som PP/VC mm för en klart bättre peng
 

Ronnie

Rolex
Pequignet Rue Royale och Union Glashütte (innan de blev ETA-baserade) tycker jag är mycket (god) inhouse per krona. En gammal IWC evig kalender, förslagsvis i helguld, är ju en smaskig massa hantverk som inte knäcker banken också. :)
Dornblüth och Moser kanske kan vara kul alternativ till JLC. De förra tenderar att göra ganska tjocka klockor dock, och de senare tenderar att vara kostsamma.
 

Shalalai

Breitling
Nomos är trevliga, personligen imponerad av deras resa. Mycket klocka för pengarna. Bonus med egna (på riktigt) verk.

Dornblüth är ju värd att kolla på om det är hantverk/kvalitet du söker. Synnerliget moddade, dock ETA (eller motsv.) i grunden, verk på 99-serien. Som sagt, de är alla "built on order" så från förfrågan till leverans är det en iterativ process med Dirk et al. Ungefär ett års vänte/leveranstid.

Tycker även Hentschel är värda att kolla på. Mycket trevliga och har ett par egna verk och "built on order". På en del modeller kör/körde de moddade (NOS) AS1130.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Lange, BP, VC är bara att glömma om vi snackar listpris.

Kolla Glashütte, JLC, Zenith.
Nästan mest intressant med beg iom att det förändrar prisvärdheten helt. T ex VC tror jag är enormt prisvärd beg iom att den verkar ganska kall på Svenska markanden trots att det är en av de tre gamla husen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DSC_1080.JPG
DSC_1081.JPG
DSC_1074.JPG
DSC_1075.JPG

IMG_8852.JPG

Man kan ju inte påstå att prislappen är jättelång men Arnold And Son tillverkar väldigt billiga True/dead beat och tourbillon-klockor, tror deras priser är tämligen oslagbara i förhållande till vad man får.

Varenda del i hela urverket är finisherat för hand och deras urverk har olika färg beroende på boettens material eller tavlans färg.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Kollar man på beg priser så ligger BP bra till, det är en enda urmakare som sätter ihop klockan från start så man kan till och med spåra vem som tillverkat din klocka. För övrigt grym finishering så klart som nästan spelar i samma liga som PP/VC mm för en klart bättre peng
Det visste jag inte, hade avfärdat dem helt av någon anledning...
 

koze

Panerai
2-Faktor
DSC_1080.JPG
DSC_1081.JPG
DSC_1074.JPG
DSC_1075.JPG

IMG_8852.JPG

Man kan ju inte påstå att prislappen är jättelång men Arnold And Son tillverkar väldigt billiga True/dead beat och tourbillon-klockor, tror deras priser är tämligen oslagbara i förhållande till vad man får.

Varenda del i hela urverket är finisherat för hand och deras urverk har olika färg beroende på boettens material eller tavlans färg.
Mycket trevligt!
 

koze

Panerai
2-Faktor
Om jag exkluderar lite "billigare" märken som tex några av de du nämnde ovan, måste jag utan att blinka säga VC. Ett riktigt tråkigt (relativt sett) andrahandsvärde på vissa modeller (tex Overseas) gör att det inte går att få mer högkvalitativt ur för pengarna. Urverk, kvalitet, hantverk, finish i topp.
Tex min VC 49150 listar ungefär som en PP 5711. Andrahandsvärdet skiljer dock rejält modellerna emellan.
Tror att alla är överens om att sett till ovannämnda hantverksrelaterade aspekter matchar VC:n PP:n på alla punkter..

image.jpeg
Håller helt med, en helt magnifik klocka som har ett orimligt lågt andrahandsvärde.
 
Topp