Torbjor.n
Basic
Wow finDet går att hitta en JLC perpetual för 150
Source FratelloWatches
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Wow finDet går att hitta en JLC perpetual för 150
Source FratelloWatches
![]()
Bra, då vet jag vilken modell som är rätt för mig
Vill också passa på att slå ett slag för SkyDwellern i stål
![]()
stackare, måste kännas tufftDen där är så trevlig att jag ”råkade” köpa en blå idagSorry för offtopic.
Så sjukt fin när man ser den på bild, men jag tycker den är lite för tjock.Den där är så trevlig att jag ”råkade” köpa en blå idagSorry för offtopic.
Den är riktigt bra i blått!Den där är så trevlig att jag ”råkade” köpa en blå idagSorry för offtopic.
stackare, måste kännas tufftBra köp!
Så sjukt fin när man ser den på bild, men jag tycker den är lite för tjock.
Den är riktigt bra i blått!
Bra köp, förtjänar en tråd eller ordentlig post i paketöppningstråden![]()
Köp patek!Är faktiskt lite osäker på storlek, har ej hämtat den än så vi får se hur det går.
Kommer när den är hämtad
Än en gång, sorry för offtopic.
Ontopic: Köp en Patek!
Se här:Är faktiskt lite osäker på storlek, har ej hämtat den än så vi får se hur det går.
Kommer när den är hämtad
Än en gång, sorry för offtopic.
Ontopic: Köp en Patek!
Köp patek!
Något blev nog lite snett här.... Men köp en tillMenar du mig, jag har fan precis sålt min Patek![]()
Det är inte alls omöjligt att det blir så, det är så jag har tänkt med klockor hittills, att man har en massa reffar som man vill beta igenom snarare än att det handlar om att hitta en livslång kärlekOm den ska flippas så är det väl bara att du betar av en efter en i listan? Halvår med varje klocka?![]()
Stort tack för att du delar med dig, det bekräftar nog mycket mina egna misstankar om respektive klocka. Kanske börjar med Daytonan så får vi väl se om jag vandrar vidareRolig resa du har framför dig!
Jag har testat alla du nämner och kan dela med mig av mina tankar.
Daytona: Väldigt användbar, funkar bra i alla lägen & förmodligen även en OK investering. För mig är det väldigt positivt att den är som en vanlig sportrolle, dvs bara att hoppa i plurret med. Tanken av att lämna den på hotellet när man beger sig till playan lockar inte mig.
Royal Oak: Har testat både i 39mm och 41mm. För mig är 41 alldeles för stort och 39 precis lagom. Jag har inte provat 37mm men har en känsla av att den kommer vara grym. Älskar länken. Minus är att den inte är lika användbar som en Rolex.
YM 116655: Älskar den. Fantatiskt gummiband och lagom tyngd. Dock lite mer än 150' om jag inte är ute och cyklar. Minus är att guld inte funkar vid alla tillfällen (för mig). Detta är enligt mig en perfekt helgklocka om du har en till vardagsklocka i stål. Jag skulle nog inte heller vilja ha på mig gummiband varje dag.
Patek: Tunn och härlig. Gillar designen och att den är så clean. Slinker lätt under skjortanärmen och är en klocka som enligt mig inte drar till sig så mycket uppmärksamhet, vilket jag uppskattar. Massan vet inte vad Patek är i samma utsträckning... Docl samma här som YM, gummiband varje dag - njaaa
Slutsats: Alla är fina klockor och jag är säker på att du kan bli supernöjd med alla. Enligt mig är Daytonan klockan för en OWG. YM är magisk, men guld är inte stål. Royal Oak är perfekt för jobb och lite mer dressade tillfällen men inte lika mycket strand, enligt mig.
Lycka till!
Det är inte alls omöjligt att det blir så, det är så jag har tänkt med klockor hittills, att man har en massa reffar som man vill beta igenom snarare än att det handlar om att hitta en livslång kärlek![]()
För stor för vad han efterfrågarIngen Rolex Sky-Dweller på listan?
Lite bilder för att göra det roligare.
Blancpain. High-end, ovanlig.
![]()
1675. Pcg, gilt och chapter ring. Låg ute för 165k eller kanske senare för 1675 i toppskick.![]()
VC overseas dual time. Långt under budget. Finishen inger en känsla av lyx. 42mm men bärs mer storleksmässigt som en 39mm royal oak.![]()
Eller några tuss upp får man en krono. Samma där storleksmässigt.![]()
Eller ett betydligt roligare alternativ än 15300 enligt mig är kronografen royal oak har i 39mm.![]()
Ålder på dig? Jag tänker närmast på referensen till DJ som ”gubbig”.Kära KS,
Jag funderar på att kliva upp en nivå och köpa en klocka för ca 150 tkr och behöver smakråd. Jag klär mig oftast i svarta byxor och svart t-shirt eller enkel button-down samt sneakers. Jag jobbar inom media och tror att jag kan flyga det mesta utan att någon reagerar, så det behöver jag väl inte ta hänsyn till. Generellt så gillar jag klockor på max 40 mm (18,5 cm handled), även om jag på sistone har blivit förälskad i en Panerai 1312 på hela 44 mm. Historiskt så har jag hunnit beta av allt ifrån SubC (satt dåligt på min arm), Speedmaster (för mycket pappaklocka, och går inte att bada med), modern Datejust på superjubilee (gubbig men snygg) och ett antal Seikos. Nu söker jag något som jag kan ha ett tag och som känns allround. Viktigt för mig är att klockan inte är för känslig, jag måste kunna ha den när jag är med småbarn, jagar, jobbar, duschar, badar osv. Så sportigt är bättre än dressat helt enkelt, annars hade t ex en DD varit snyggt.
Till att börja med - ni som har gjort klivet från ca 50-60 tkr till 150 tkr, är det värt det eller är det roligare att ha flera "billigare" klockor? Jag kommer fortsätta att ha mina älskade Seikos som beaters, men ibland kan det ju vara kul att variera sig även med finare klockor.
Kandidater so far:
![]()
Rolex Daytona 116500
+ Snygg som fan
- PCL kommer bli repiga direkt
- Lite plottrig
![]()
AP Royal Oak 15450 med blå/grå tavla
+ Är en Royal Oak
+ Designikon
- Är jag en RO-kille?
- Dyr att serva
![]()
Rolex 116655
+ Sjukt fet
- Är jag en guldkille?
- Kommer att bli repig direkt
![]()
PP Aquanaut
+ Udda
+ Är en Patek
- Är lite rädd att jag kommer tröttna på designen
- Dyr att serva
Fler förslag?
Håller med om att den lätt blir gubbig.Ålder på dig? Jag tänker närmast på referensen till DJ som ”gubbig”.
32 monsunregn. Den är supertrevlig, men känner nog att jag ändå gillar det lite sportigare.Ålder på dig? Jag tänker närmast på referensen till DJ som ”gubbig”.
Givetvis kontant, att låna till en klocka är ren idioti. Jag köper begagnat eftersom jag gärna vill kunna flippa klockor när jag tröttnar utan att tappa en massa trista pengar, och på just de här objekten så tappar man inget när man flippar beg anser jag. Om man ska ned på en nivå där man inte bryr sig om man bli av med den så ska med ned rejält mycketBetalar du kontant eller lånar du på bostaden? AKA hur viktigt kan resale värdet bli för dig?
Personligen har jag inte tagit detta klivet pga det är för mycket pengar i en klocka, jag vill kunna bli av med en klocka (rån / skada) utan att bry mig penningmässigt.
Fin, men får lite oligarkvibbBreguet Marine i roseguld? Extremt prisvärt en bit under 150'. Borde vara med i tråden i alla fall.
En Skydweller i stål torde väl vara mest bang for the buck sett till varumärke, kvalitet och urverk?
Också att jag inte är en rapperTror max storlek var 40, Dwellern är 42.
Också att jag inte är en rapper![]()