• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest nyskapande inom klockvärlden?

Arcticreef

Silver
Det här kan tyckas som en lite konstig fråga med tanke på att diskussionerna här handlar om en total anakronism (mekaniska ur). Lik förbannat finns det ju folk inom den här världen som skapar något nytt. Richard Mille var ett namn som slog mig. Men efter ett tags funderande insåg jag att RM mer handlar om ”bling” (svindyra klockor som syns på en halvmils avstånd).
Nomos är ett bättre alternativ. Kommer visserligen ur en stolt Bauhaustradition men samtidigt har märket tillfört något nytt. FP Journe måste väl också kunna ses som nyskapare?
A Lange känner jag mig lite kluven inför. Skulle möjligen kunna sträcka mig till ” Ultrakonservativt Nyskapande” . Föv är den min nya Lange 1 som får mest handledstid just i hård konkurrens med Nomos world time.

Nyskapande kan så klart ske på olika plan. Design, nya konstruktioner i urverket osv.
Jag skulle nog säga MB&F

Nu sätter du fokus på ett av de största och bäst dolda problem som existerar i klockbranschen. Det är extremt lite nyskapande. Longines fortsätter släppa "Heritage" där man utöver att stoppa i samma gamla automatiska urverk som de senaste 50 åren dessutom inte ens designar nytt. Ur "arkiven" heter det. En omskrivning för att man sagt upp designavdelningen. Dom släppte ju V.H.P. för några år sedan, vad hände sen? Personligen tyckte jag det var roligt när Zenith presenterade sin Defy Lab som tydligen Tag Heuer utvecklat. Ganska snart stod det klart att den inte skulle komma i vanlig produktion, så då svalnade intresset. Kiselspiraler och sänkt beat för längre PR, är det verkligen allt man kan komma på? Det verkar inte hända mycket på kvartsfronten heller, om man bortser ifrån smartklockor. Vad är det Nomos har gjort som jag missat? F.P.Journe är ju en microtillverkare och har väl inte heller gjort något revolutionerande utöver riktigt fina klockor? Alla tänkbara material som redan använts genom åren... Breitling gjorde ju britelight eller vad det hette, många har ju hakat på och gjort boetter i safirglas. Men har det kommit något nytt material? Hirsch har börjat utrusta alla nya band med snabbstift, något jag dessutom inte är helt imponerad av då stiftet ofta syns och bandet samlar smuts i det extra hålet. Länkar med steglös justering av låset? Nä, nu känner jag mig deprimerad, jag hoppar ur tråden :D

HYT, Urwerk, MB&F, Jacob&Co, Greubal Forsey och Ressence är några tillverkare jag kommer på som tänker utanför boxen :)

Moser har i vart fall bidragit med ostklockan och ”Apple Watch” utan tidsvisning! :D
190D692D-534B-42F8-ACD7-AB6586413684.jpeg
53832889-F589-4DBA-ABB8-F04D4ECC5509.jpeg

Tillbaka
Topp