• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest och bäst klocka för pengarna

phcage

Basic
Hej,

nyfiken på höra era tankar kring vilken klocka ni tycker är mest värd pengarna. Om man bortser från varumärke och ser till klocka och hantverk kontra pris.

tänker att en speedy kan hamna högt upp i en sådan ranking?

Vilka modeller och brands hamnar i topp enligt er?

(Finns en sådan här tråd sen tidigare ber jag i förhand om ursäkt)

Det här är ju väldigt mycket en smaksak. Jag tycker om märken där man slipper betala premium för märket/hypen. Svårt ändå. Omega SMP och Sinn är de jag spontant tänker på. Tyvärr har de också gått upp en hel del i pris på sistone.

Om det vore en omröstning där man ska välja ett märke så säger jag Seiko.

Jag gissar att vi pratar om nya klockor nu då, och inte vilken klocka man ska köpa begagnad för att få ut mest?
Sinn gör riktiga premiumklockor med häftiga tekniska innovationer till ett pris som är långt under andra motsvarande märken. Jag har ju en liten hangup där, så jag är väl jävig.

Men de äger exempelvis rättigheterna att göra Navitimern. De får inte kalla den Navitimer utan den heter 903, men den är likadan som navitimer. Den kostar hälften så mycket som Breitlings motsvarighet. Nu får jag motvilligt erkänna att jag inte har koll på dagens modellers urverk, men efter kvartskrisen gjordes de bägge med Lemania-verk (och prisskillnaden lär varit lika stor då). Ett typiskt exempel på en klocka som man får betydligt mer än hos konkurrenterna utan att behöva köpa en homage.

Senast ändrad:
E77B6D00-BA12-4858-99A2-C475C2CE435B.gif

En vintage speedmaster med cal 321-verket behöver inte vara så dyr. Tycker man får mycket för pengarna; historia, producerades i mindre upplaga och är därav mer intressant ur ett samlarperspektiv. För att inte tala om utseendet!

Hej,

nyfiken på höra era tankar kring vilken klocka ni tycker är mest värd pengarna. Om man bortser från varumärke och ser till klocka och hantverk kontra pris.

Mest hantverk/finish/kvalitet för pengen är enligt mig Grand Seiko. Tyvärr har speedyn inget att hämta mot tex en SBGE015.

Hej,

Billigt vintagemög, speciellt små damur från t.ex. Omega, Certina m.fl. Annars är det väl Orient och Casio, om man snackar nytt.

Vad tänker ni om Tudor? Och då specifikt de modeller som har inhouse-verk. Typ BB58. Enligt en recension jag såg på Youtube, kan ha varit Watchfinder, så får man i princip en Rolex med inhouseverk för en tredjedel av pengarna.

Vad tänker ni om Tudor? Och då specifikt de modeller som har inhouse-verk. Typ BB58. Enligt en recension jag såg på Youtube, kan ha varit Watchfinder, så får man i princip en Rolex med inhouseverk för en tredjedel av pengarna.
Tudor är superfina men ca 35k för bb58 är inte direkt billigt. Mest klocka för 35k, kanske, men inte mest klocka för lågt pris.

Säger som många andra, Seiko, Citizen osv.

Casio, Citizen, Orient och Seiko. Japanerna erbjuder mest klocka per krona.

Rolex lär hamna långt ner på listan.

+1 på Seiko; om vi tittar på bang for buck definierat som kvalitet+funktion+rimligt snygg (inom spannet för vad många gillar) i förhållande till pris. Som tidigare nämnt är "bäst klocka för pengarna" väldigt subjektivt

I princip vilken orient star du vill. Japanerna kan sin sak. Sedan finns det en hel del micro märken som börjar erbjuda väldigt mycket för pengarna.

Min personliga upplevelse efter att ha ägt och sålt min tudor (94500) är att de i sak stämmer att man får en fin klocka men att just frasen "du får en Rolex för mindre pengar" dragit upp värderingen så märkespremien du detalar för Rolex även smittat av sig till tudor. Så fort en märkespremie blandas in i prissättningen tycker jag det blir svårt att motivera som mest klocka för pengarna

Hej,
1) Mest värd pengarna kan ju ha fler parametrar. Inköpspris kontra andrahandspris. Antal funktioner och hur väl den håller/visar tiden. Hur dyrt det är att äga klockan över tid. Material... Så enkelt sagt är väl den klocka med högst vikt i guld med lägsta pris/gram mest värd ;)
2) När det gäller hantverk kontra pris är det ju givetvis som redan nämnts Japan som levererar. Precis som det var med bilar när dom blev populära på riktigt i Sverige, du köpte en Toyota, Mazda, Datzun osv, fullt utrustad och med betydligt bättre bränsleekonomi än en VW, Volvo eller annan europeisk bil.
För ett par år sedan hade jag sagt Grand Seiko med deras kvartsmodeller, nu är dom inte lika bra i pris även om både hantverk och prestanda är på samma nivå. Jag skulle av den anledningen säga att Citizen och Casio är mer prisvärda i förhållande till hantverk och prestanda. Precis som med Japanska bilar är andrahandsvärdet inte lika starkt som på Europeiska märken. Så någon stans måste man göra avvägningen, ska den bäras och prestera så länge som möjligt och kosta så lite som möjligt, eller ska den ha ett så bra andrahandspris som möjligt. Man kanske till och med ska separera om det är en klocka som ska "samlas" eller bäras.

Tillbaka
Topp