• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MEST PRISVÄRDA KLOCKMÄRKE

strider

Panerai
e.g produktionskostnaden är nära försäljningspriset.
priset spelar ingen roll (helst 20k+), gärna fler exemplar på olika prisklasser.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är ju bara att begära ut företagens uppgifter om materialkostnad, antalet arbetetstimmar per klocka för tillverkning och kvalitetssäkring, samt deras genomsnittliga lön för en urmakare. Börja med att ringa Rolex så att du får ett riktmärke...

:)
 

strider

Panerai
Det är ju bara att begära ut företagens uppgifter om materialkostnad, antalet arbetetstimmar per klocka för tillverkning och kvalitetssäkring, samt deras genomsnittliga lön för en urmakare. Börja med att ringa Rolex så att du får ett riktmärke...

:)
vad tror du produktionskostnaden ligger på en hos en rolex 116610 sub?
max 10k.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
+20k?
Måste vara GS.
Metallarbete som kissar på schweizarna. Utvecklingskostnader för urverk etc.
Det mesta handgjort i mindre studios etcetera.

edit// Fast räknar man i andrahandsvärde ligger Rolex givetvis bra till. Frågan är ju bara hur länge det kommer fortsätta med helt galna beg.priser.
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
För att inga Orient kostar över 20k i Japan numer? ;) (listpriser skiter vi som vanligt i)

Annars har du givetvis rätt.
Beställer du en RO Retrograde till Sverige kostar den över 20 000 både exkl och inkl tull och moms. :p

Men jag tänkte mer att du får 43 st av nya Mako/Ray till priset av en Submariner och då har du pengar över till 10 öl på puben.

Orient är helt enkelt oslagbara.

Har du förresten hört att man botar cancer om man har en Orient runt handleden?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Minsta differansen när man tar skillnaden på försäljningspriset minus produktionskostnader Och differansen ska omvandlas till % av produktionskostnaderna så det blir proportionellt.
Hur ska du kunna räkna ut produktionskostnaden på varje klocka från varje tillverkare? Hur kan du vara säker på att minsta skillnaden ger mest för pengarna? En sopig produktionslinje och dåliga materialinköp ger hög produktionskostnad och låg kvalitet.
 

DrDre

Patek
vad tror du produktionskostnaden ligger på en hos en rolex 116610 sub?
max 10k.

Om vi bara tittar på tillverknngskostnaden, dvs Lön, Material och Overheadkostnader i fabriken, så tror jag att kostnaden ligger en bra bit under 10 tkr. Med en volym runt 1 miljon om året går det att effektivisera tillverkningen mkt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Beställer du en RO Retrograde till Sverige kostar den över 20 000 både exkl och inkl tull och moms. :p

Men jag tänkte mer att du får 43 st av nya Mako/Ray till priset av en Submariner och då har du pengar över till 10 öl på puben.

Orient är helt enkelt oslagbara.

Har du förresten hört att man botar cancer om man har en Orient runt handleden?
Retrograde kostar strax under 20k om utan att behöva leta.
Var därför jag skrev i Japan plus att vi skiter i list.
Annars är jag helt på din sida vad gäller prisvärde.
Måste ju få bråka lite om jag ska kunna ta över din plats som sektledare. :p

Vad gäller cancern så missförstod jag nog forskarrapporten. Trodde det var så att man blev immun mot det. Inte att det botar.
Google translate och japanska funkar rätt dåligt. :D
 

Oli

Omega
2-Faktor
@Eurenius Önsketänkande på det ;) skulle också önska att B var mest prisvärt men känns inte som att det är så när dom tar 40k för en quartzare..
 

Phileas Fogg

Cartier
Minsta differansen när man tar skillnaden på försäljningspriset minus produktionskostnader Och differansen ska omvandlas till % av produktionskostnaderna så det blir proportionellt.
Känns inte som låg bruttomarginal = bra value for money. "Prisvärt" är ju enormt subjektivt. En Rolex är väl prisvärd för att det är gedigna ur som håller bra i andrahandsvärde. För någon annan är en Seiko quartzare mer prisvärd för den kostar en bråkdel av Rolexen men visar lkväl tiden (dessutom ännu mer precist förmodligen)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tycker det är roligt att folk i tråden tror att märken som prånglar ut 10000 eller fler klockor per år är handgjorda. :D
 
Topp