• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MEST PRISVÄRDA KLOCKMÄRKE

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Enligt Omega så kostade det dem 900 miljoner att utveckla deras senaste verk. Inga småpengar i R&D alltså. Kostnaden för utvecklingen måste sedan slås ut på varje klocka som tillverkas med det verket i.
Tack Spencer, precis detta jag menar. Totalt värdelös och missvisande tråd som inte säger någonting om "prisvärdet". Blir bara ett meningslöst gissa de utan några som helst fakta.
 

Andy McB

Rolex
Tack Spencer, precis detta jag menar. Totalt värdelös och missvisande tråd som inte säger någonting om "prisvärdet". Blir bara ett meningslöst gissa de utan några som helst fakta.
Spot on!
Vilken tillverkare skulle uppvisa exakta siffror på exakt allt? Blir ju ren gissning. Men då kanske vi skulle diskutera det i en annan tråd: Gissa priset på delarna i din klocka och vad de kostar att sätta ihop dessa + marknadsföring plus massa annat som kostar - tråden

Lite väl långt namn på en tråd och den skulle garanterat också spåra ur.
 

tissoter

Audemars
e.g produktionskostnaden är nära försäljningspriset.
priset spelar ingen roll (helst 20k+), gärna fler exemplar på olika prisklasser.
Sen måste jag fråga, vad är det du vill komma fram till i tråden? ;) Tänkte lite på den förra tråden, där lät det ju mest som att den gick ut på att racka ner på Rolex och hur bra Steinheart var....

bara en tanke.
 
Senast ändrad:
Det beror väl på vad man menar med handgjord? Finns nog inte en enda klocka som är helt handgjord från start till mål.
images
 

Camo00

Patek
Spot on!
Vilken tillverkare skulle uppvisa exakta siffror på exakt allt? Blir ju ren gissning. Men då kanske vi skulle diskutera det i en annan tråd: Gissa priset på delarna i din klocka och vad de kostar att sätta ihop dessa + marknadsföring plus massa annat som kostar - tråden

Lite väl långt namn på en tråd och den skulle garanterat också spåra ur.
Men marknadsföringsbudgeten är ju helt ointressant när det kommer till prisvärde för mig som konsument?!!
Mest prisvärt är ju det märke som enbart går jämt upp mot R&D, material- och tillverkningskostnad...
 

Camo00

Patek
Ursäkta men frågan är helt fel ställd. Något missriktat Jante lags tänkande måste ligga bakom.

Inga lyxmärken/modeller är prisvärda, det är hel iden!

Det är som att argumentera vad är mest prisvärt, en Porsche eller Ferrari?
Rätt, fast frågan gällde ju inte enbart Lyxklockor... :)
Edit: Såg nu att frågan gällde "20k+ helst".
 

Rivalen

Rolex
En Rolex är mest prisvärd, ger mest värde för pengen. Jag gillar ju dom så då köper jag väl en sådan? Nja, då kommer annat i spel. Kanske köper jag en Dornblueth. Att den skulle, långsiktigt, ge mest värde för pengen är kanske inte så troligt. Men pengar är ju bara en faktor. Produktionskostnaden är knappast ens intressant när man som konsument skall bedöma värde.
Warren Buffet: Pris är vad du betalar. Värde är vad du får.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det beror väl på vad man menar med handgjord? Finns nog inte en enda klocka som är helt handgjord från start till mål.
Jag tror iof att några av märkena som gör 50 eller färre klockor kan definieras som handgjorda. Då börjar iof priset på 500 000 kr och går upp mot stjärnorna.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Beställer du en RO Retrograde till Sverige kostar den över 20 000 både exkl och inkl tull och moms. :p

Men jag tänkte mer att du får 43 st av nya Mako/Ray till priset av en Submariner och då har du pengar över till 10 öl på puben.

Orient är helt enkelt oslagbara.

Har du förresten hört att man botar cancer om man har en Orient runt handleden?
Frågan är väl bara va du skall med 43 orient till....
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Frågan är väl bara va du skall med 43 orient till....
Ha klockan tills den rasar och köp ny. Ponera att MTB är 10 år betyder det att du kan använda Orienterna i 430 år innan du når samma pris som för submarinern (exkl servicekostnader).

Alternativt köper du en Orient, sen går du och dricker 1058 st öl på puben.

Ytterligare alternativ är att du köper en Orient en ny platt-TV och Blu-Ray spelare samt 194 filmer och tittar på dem.

Eller varför inte en Orient, ett par sjyssta solbrillor och en resa till Seychellerna och 1075 st magnumglassar när du kommer tillbaks från resan.
 
Topp