• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MEST PRISVÄRDA KLOCKMÄRKE

tissoter

Audemars
Ha klockan tills den rasar och köp ny. Ponera att MTB är 10 år betyder det att du kan använda Orienterna i 430 år innan du når samma pris som för submarinern (exkl servicekostnader).

Alternativt köper du en Orient, sen går du och dricker 1058 st öl på puben.

Ytterligare alternativ är att du köper en Orient en ny platt-TV och Blu-Ray spelare samt 194 filmer och tittar på dem.

Eller varför inte en Orient, ett par sjyssta solbrillor och en resa till Seychellerna och 1075 st magnumglassar när du kommer tillbaks från resan.
Hur ska du kunna använda dina orient efter 1058 öl ;)
 

strider

Panerai
Sen måste jag fråga, vad är det du vill komma fram till i tråden? ;) Tänkte lite på den förra tråden, där lät det ju mest som att den gick ut på att racka ner på Rolex och hur bra Steinheart var....

bara en tanke.
haha du är patetisk, hur känns det att ha en rolex?får du vara med den coola gänget nU?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vaddå produktionskostnaden ?
De har investerat miljarder i R&D, maskiner, fastigheter mm. Det finns en himla massa andra kostnader än direkta produktions och marknadsföring.
Jag avser självklart den totala produktionskostnaden inklusive allt. Den är ju i princip omöjlig att veta och utomstående kan därför bara gissa.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tror iof att några av märkena som gör 50 eller färre klockor kan definieras som handgjorda. Då börjar iof priset på 500 000 kr och går upp mot stjärnorna.
Det beror som sagt på vad man menar med handgjord. Jag tror inte att metallen till någon av dessa 50 klockor har grävts fram för hand.

Men om vi ska vara lite seriösa finns det märken som låter maskiner göra allt, några som blandar människa och maskin och några där det mesta görs för hand.
Om du inte läst den här artikeln så gör det (är du inte intresserad av Rolex historia så hoppa ner till "Inside Rolex"-stycket:
https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex
 

Andy McB

Rolex
Jag orkar knappt bemöda mig med att svara men nej jag är inte "cool" och tror inte det heller.

Trist inlägg
Att tro att man är cool innebär nästan per automatik att man inte är det. Att inte tro att man är cool kan ju faktiskt innebära att man or störtcool utan att veta om det. Alltså kan det vara en bra idé att ta med det i sitt CV; Jag tror att jag inte är cool.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Om man pratar rent material/kostnadsmässigt skulle jag tippa Orient eller seiko/GS. Men prisvärdhet sträcker sig ju längre än så. Personligen tycker jag en prisvärd klocka är en klocka där man utan bekymmer kan motivera pengarna som läggs på att köpa klockan. Sen om man kan motivera att lägga en kvarts miljon för en Patek eller 50-60 lax på en Rolex i stål eller har svårt att motivera något klockköp över 10k är väl upp till var och en.
 

Brodeur

Omega
Rätt, fast frågan gällde ju inte enbart Lyxklockor... :)
Edit: Såg nu att frågan gällde "20k+ helst".
20k är minst en high end klocka så det är
Om man pratar rent material/kostnadsmässigt skulle jag tippa Orient eller seiko/GS. Men prisvärdhet sträcker sig ju längre än så. Personligen tycker jag en prisvärd klocka är en klocka där man utan bekymmer kan motivera pengarna som läggs på att köpa klockan. Sen om man kan motivera att lägga en kvarts miljon för en Patek eller 50-60 lax på en Rolex i stål eller har svårt att motivera något klockköp över 10k är väl upp till var och en.
Vad är det för mening med sådana här helt hemmasnickrade definition?

Inte fan är svindyra prylar prisvärda bara för att någon är villig att betala priset.

Prisvärd lika med mycket för pengarna i Värdesegment och rent lågprissegment inte att kalle miljonär tycker årgångschampagne för 2000 kr flaskan minsann är värd sitt pris.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
20k är minst en high end klocka så det är

Vad är det för mening med sådana här helt hemmasnickrade definition?

Inte fan är svindyra prylar prisvärda bara för att någon är villig att betala priset.

Prisvärd lika med mycket för pengarna i Värdesegment och rent lågprissegment inte att kalle miljonär tycker årgångschampagne för 2000 kr flaskan minsann är värd sitt pris.

Du var mig en ilsken jävel, käka en snickers. Om man nu värdesätter den prestige som ett visst märke för med sig så är det ju något att ta med i ekvationen för då får man mycket av det man är ute efter för pengarna. Sen om man inte bryr sig om prestigen så är märket ju inte prisvärt.
 

Brodeur

Omega
Du var mig en ilsken jävel, käka en snickers. Om man nu värdesätter den prestige som ett visst märke för med sig så är det ju något att ta med i ekvationen för då får man mycket av det man är ute efter för pengarna. Sen om man inte bryr sig om prestigen så är märket ju inte prisvärt.

Jag tycker Rolex är billig, Patek är snorbillig.

Seiko är djävligt dyrt.

Detta tycker jag och jag behöver inte på något sätt relatera till verkligheten eller gängse definitioner av någonting. Får jag mothugg så svamlar jag vidare.

Kul diskussioner det blir ............................
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Billigt och prisvärt är helt olika saker. Att man anser att en klocka är värd sitt pris innebär inte att klockan är billig. En SKX är billig (tycker de flesta), prisvärd tycker nog ännu fler. En klocka för 50' kan nog aldrig uppfattas som billig, men klockan i sig själv kan fortfarande vara värd sitt pris enligt vissa. I den här tråden diskuteras prisvärdhet, inte huruvida klockor är billiga eller inte.
 

Brodeur

Omega
Skall man diskutera produktkostnader är det ganska bra om man kan något om kostnads och intäktsanalys, the Basics.

Skall man prata om värde av produkter är det bra om man kan lite om marknadsföring, positionering av produkter. Annars blir hela diskussionen helt meningslös.
 

Brodeur

Omega
Billigt och prisvärt är helt olika saker. Att man anser att en klocka är värd sitt pris innebär inte att klockan är billig. En SKX är billig (tycker de flesta), prisvärd tycker nog ännu fler. En klocka för 50' kan nog aldrig uppfattas som billig, men klockan i sig själv kan fortfarande vara värd sitt pris enligt vissa. I den här tråden diskuteras prisvärdhet, inte huruvida klockor är billiga eller inte.
Värd sitt pris och prisvärd är spårkligt två väldigt skilda saker.
Håller helt med om värd sitt pris för det är alla produkter som säljs för de som köper dem men prisvärd nej.
 
Topp