• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MEST PRISVÄRDA KLOCKMÄRKE

Spindel

KS vulkanolog på Island
"Nja, inte direkt Orient skulle jag tro.
Visst, det är ett billigt automatverk, men är det något vidare bra som kan köra i 20+ år utan en enda service? Tvek."

Framgick tyvärr inte. ;)
Du kan ju köpa KD som gått oservade från 1975 och som fortfarande går bra och håller tiden hyfsat :p
 
Kan man köra en Rolex i 20+år utan service?

Kan, ja utan tvekan. Har själv tagit emot ett flertal genom jobbet som gått på tok för länge men ändå går hyfsat under omständigheterna.
Men SKA man göra detta? Nej för fan.
Rolex SKA vara med i denna diskussion, de som anser annorlunda har inte full koll på vad de talar om och den absurt höga kvalité Rolex har.
 
Att ens Rolex nämns i den här tråden tar bort all trovärdighet. Jo det är bra klockor. Finns det lika bra klockor för en mindre peng? Naturligtvis. Det liknar bilindustrin där Mercedes ligger i topp statusmässigt. Ligger dom i topp i driftsäkerhet? Nej.

Jaså?
Jag tar för givet med det att du inte riktigt har koll på hur vidrigt och ofattbart hög kvalité Rolex verk, länkar och boetter har i jämförelse med andra klockor i samma prisklass?
Kika på 116000 (Rolex Oyster Perpetual 39mm) och leta upp en klocka som går lika bra så pass länge, håller lika bra i det långa loppet, klarar av lika mycket i form av ömtålighet, vattentäthet osv, har en länk som helt enkelt inte har några fel eller nackdelar över huvud taget för under 50.000kr.
Produktionskostnaden är enligt mig helt orelevant, då det är väl ändå prisvärdhet för kunden, inte återförsäljaren som vi diskuterar?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jaså?
Jag tar för givet med det att du inte riktigt har koll på hur vidrigt och ofattbart hög kvalité Rolex verk, länkar och boetter har i jämförelse med andra klockor i samma prisklass?
Kika på 116000 (Rolex Oyster Perpetual 39mm) och leta upp en klocka som går lika bra så pass länge, håller lika bra i det långa loppet, klarar av lika mycket i form av ömtålighet, vattentäthet osv, har en länk som helt enkelt inte har några fel eller nackdelar över huvud taget för under 50.000kr.
Produktionskostnaden är enligt mig helt orelevant, då det är väl ändå prisvärdhet för kunden, inte återförsäljaren som vi diskuterar?
Men är en submariner 43 ggr bättre än en Mako (bortsett från skrytvärdet på krogen)?
 

Buckshot

Panerai
Kan, ja utan tvekan. Har själv tagit emot ett flertal genom jobbet som gått på tok för länge men ändå går hyfsat under omständigheterna.
Men SKA man göra detta? Nej för fan.
Rolex SKA vara med i denna diskussion, de som anser annorlunda har inte full koll på vad de talar om och den absurt höga kvalité Rolex har.
Nej, jag har inte full koll på hur länge man kan köra en Rolex utan service. Eftersom du tydligen jobbar med Rolex så tar jag dina svar med en nypa salt.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Om man räknar prisvärdhet som "objektets värde" minus varumärkepåslaget. Med andra ord "reellt värde" i procent av marknadsvärde får man en hyfsad uppfattning.
Utvecklingskostnader är då irrelevant i och med att dessa inte är en konstant faktor per klocka men slås ut på ett variabelt antal klockor och därmed kan vara "oändligt" stor per klocka om det produceras en klocka och mycket låg om det produceras 100 miljoner av samma modell.
Den svåra frågan, att göra en objektiv bedömning av kvaliteten för att sätta klockans värde kvarstår självklart, men en bit på väg kommer man om man i tillägg räknar åt andra hållet och ser för sig vad en "no name" klocka av bra kvalitet ville kosta med olika varumärken på urskivan.
Det varumärket som ger lägst höjning av marknadsvärde på klockan, eller till och med en minskning av marknadsvärde är då per denna definition det mest prisvärde.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det finns ju folk som köper Rolex av andra anledningar än att skryta på krogen? Fullständigt irrelevant inlägg.
Inte alls irrelevant.

Vi pratar om mest prisvärda klockmärket och har redan avlivat myten om handgjorda klockor.

Pratar vi prisvärdhet är det ytterst relevant att ställa frågan om Rolexen är 43 ggr bättre än det redan fastslaget mest prisvärda klockmärket.

Att jag la till att man skall bortse från skrytvärdet beror på att du kommer aldrig se en Orient i Stockholm på en person som har noll klockintresse (alternativt kan personen visserligen ha noll klockintresse men har då en partner med klockintresse). Men det finns Rolex i drivor hos folk som enbart har det som statussymbol och har noll klockintresse.

Och kom inte dragandes med historia bla bla låt mig påminna att det Orient grundades 1901 alltså 4 år före Rolex, men då under namnet Yoshidas urmakeri (orka skriva urmakeri på japanska).
 
Nej, jag har inte full koll på hur länge man kan köra en Rolex utan service. Eftersom du tydligen jobbar med Rolex så tar jag dina svar med en nypa salt.

Hurså?
Jag jobbar med den, men min primära sysselsättning är studier till att bli urmakare, och det är den sidan av mig som skriver på forumet, inte den del av min som jobbar i butik.
Berätta gärna varför man borde ta det jag skriver med en nypa salt för jag jobbar med det? Tror du att jag vill sälja mer Rolex så vet du uppenbarligen inte hur starkt märket talar för sig självt och om jag bara ville sälja mer så hade jag tryckt på ett märke jag behövt sälja mer av, men jag talar av eget tycke och erfarenhet i det jag skruvat personligen samt de kunder jag tagit emot.
Så berätta gärna, för jag förstår inte riktigt vad du menar.
 

Buckshot

Panerai
Hurså?
Jag jobbar med den, men min primära sysselsättning är studier till att bli urmakare, och det är den sidan av mig som skriver på forumet, inte den del av min som jobbar i butik.
Berätta gärna varför man borde ta det jag skriver med en nypa salt för jag jobbar med det? Tror du att jag vill sälja mer Rolex så vet du uppenbarligen inte hur starkt märket talar för sig självt och om jag bara ville sälja mer så hade jag tryckt på ett märke jag behövt sälja mer av, men jag talar av eget tycke och erfarenhet i det jag skruvat personligen samt de kunder jag tagit emot.
Så berätta gärna, för jag förstår inte riktigt vad du menar.
Så du anser att Rolex är helt outstanding när det kommer till kvalitet?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Anser du att kvalité är en linjär skala så bör du ser över om du ska ha en del av denna diskussion på fullaste allvar…
Hur ska man se det då?

Är skalan logaritmisk så Rolexen egentligen är 430 gånger bättre?

Är en Rolex bättre än en Orient, ett par sjyssta solbrillor, tre veckor på Seychellerna och 1074 Magnumglassar?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Inte alls irrelevant.

Vi pratar om mest prisvärda klockmärket och har redan avlivat myten om handgjorda klockor.

Pratar vi prisvärdhet är det ytterst relevant att ställa frågan om Rolexen är 43 ggr bättre än det redan fastslaget mest prisvärda klockmärket.

Att jag la till att man skall bortse från skrytvärdet beror på att du kommer aldrig se en Orient i Stockholm på en person som har noll klockintresse (alternativt kan personen visserligen ha noll klockintresse men har då en partner med klockintresse). Men det finns Rolex i drivor hos folk som enbart har det som statussymbol och har noll klockintresse.

Och kom inte dragandes med historia bla bla låt mig påminna att det Orient grundades 1901 alltså 4 år före Rolex, men då under namnet Yoshidas urmakeri (orka skriva urmakeri på japanska).


Tippar att du worldwide hittar dundermycket fler som bär Orient utan klockintresse. Orient är en budgetklocka som folk köper just därför det är en billig klocka. Sedan finns det självklart folk som är klockintresserade och bär Orient. Tippar att den procenten är försvinnande liten jämfört med Rolexköpare dock.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tippar att du worldwide hittar dundermycket fler som bär Orient utan klockintresse. Orient är en budgetklocka som folk köper just därför det är en billig klocka. Sedan finns det självklart folk som är klockintresserade och bär Orient. Tippar att den procenten är försvinnande liten jämfört med Rolexköpare dock.
Mycket sant internationellt, därför jag valde min egen bakgård som råkar vara ett land där inte Orient säljs över disk vilket kräver lite engagemang ;)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur ska man se det då?

Är skalan logaritmisk så Rolexen egentligen är 430 gånger bättre?

Är en Rolex bättre än en Orient, ett par sjyssta solbrillor, tre veckor på Seychellerna och 1074 Magnumglassar?

Min Rolex GMT har stigit så i värde att om jag säljer den så har jag tillbaka pengarna och tre veckor på Seychellerna. Vad får du för din Orient?
 
Topp