• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest prisvärda dykaren >10k < 25k

point1

Cartier
För att få en lite konkretare bild av vad frekvens och felmagnitud är på märken och modeller utan subjektiva kvalitetsbarometrar som kanske starkare präglas över hur starkt varumärket är.

Ditt påstående var dock att man betalar för att det är Rolex "lillasyster". Förstår inte riktigt hur det du nämner ovan har något med det att göra. Har svårt att tro att Tudor skulle ha fler fel eller allvarligare än andra klockor med ETA-verk, de är ju relativt driftsäkra. Oris använder ju förövrigt också ETA/Selitta i många modeller.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vet du listpris betyder? Det är priset som tillverkaren eller distributören har som rekommenderat pris. Det överensstämmer oftast med priset ute hos AD. Gråhandlarens (som köper klockor från någon i Europa till lägre priser och sen säljer vidare uren) pris är inte listpris.
Precis. Har aldrig skrivit att det är listpris, bara att nypriset på Uret.se var 23.700kr.
 

escargo

Omega
Ditt påstående var dock att man betalar för att det är Rolex "lillasyster". Förstår inte riktigt hur det du nämner ovan har något med det att göra. Har svårt att tro att Tudor skulle ha fler fel eller allvarligare än andra klockor med ETA-verk, de är ju relativt driftsäkra. Oris använder ju förövrigt också ETA/Selitta i många modeller.


Tja, Även steinhart har ju eta. Det stärker väl bara argumentet att man betalar för varumärket.

Tycker det är intressant att ingen stärker det motsatta dvs att tudor har bättre kvalité. Jag mistänker att de flesta som postat BB färgas av varumärket än något annat. Dvs att köpa det starkaste/finaste varumärket för 25000 istället för spannet.
 

point1

Cartier
Tja, Även steinhart har ju eta. Det stärker väl bara argumentet att man betalar för varumärket.

Tycker det är intressant att ingen stärker det motsatta dvs att tudor har bättre kvalité. Jag mistänker att de flesta som postat BB färgas av varumärket än något annat. Dvs att köpa det starkaste/finaste varumärket för 25000 istället för spannet.


Men det är väl självklart att man delvis betalar för varumärket, och utseende på klockan och upplevd kvalitet osv. Personligen tycker jag Oris är ett fruktansvärt intetsägande märke utan några historiska modeller värda att tala om, därför skulle jag aldrig köpa en Oris, samma med Steinhart. Däremot skulle jag hellre köpa en Seiko eller Sinn vilka båda har modeller som känns mer egna eller unika (om vi nu pratar den prisklassen).

Sen finns det ju massor av olika grader av ETA vissa tillverkare har de finare graderna av ETA:s verk.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
PO 2500 och nej jag är inte partisk:angel:

Om jag hade 25k och skulle köpa en till dykare så hade jag varit sugen på en breitling superocean heritage:)
 

escargo

Omega
Men det är väl självklart att man delvis betalar för varumärket, och utseende på klockan och upplevd kvalitet osv. Personligen tycker jag Oris är ett fruktansvärt intetsägande märke utan några historiska modeller värda att tala om, därför skulle jag aldrig köpa en Oris, samma med Steinhart. Däremot skulle jag hellre köpa en Seiko eller Sinn vilka båda har modeller som känns mer egna eller unika (om vi nu pratar den prisklassen).

Sen finns det ju massor av olika grader av ETA vissa tillverkare har de finare graderna av ETA:s verk.
Förstår inte vad du motsätter dig. Du förstärker ju bara hypotesen ännu mer.
 

CLT

Rolex
Tja, Även steinhart har ju eta. Det stärker väl bara argumentet att man betalar för varumärket.

Tycker det är intressant att ingen stärker det motsatta dvs att tudor har bättre kvalité. Jag mistänker att de flesta som postat BB färgas av varumärket än något annat. Dvs att köpa det starkaste/finaste varumärket för 25000 istället för spannet.
Kan nog sätta ganska mycket på att kvalitén på en Tudor är bra mycket högre än en Steinhart. Aldrig testat en Steinhart, men har haft och har Tudor. ETA är inte allt....
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag tycker många faktorer spelar in. Tex
  • Service kostnader (Frekvens och kostnad. En klocka som behöver många billiga service vs få men dyra)
  • Andrahandsvärde
  • Enkelhet att hitta urmakare med reservdelar i lager.
  • Hur mycket man betalar för varumärket gentemot den faktiska klockkvaliten
  • Nytt vs Begagnat (en begagnad klocka utan garanti kan bli dyrare om man har otur?)
Vad tycker ni? Finns det en uttalad klocka som matchar bäst för pengen?

Utifrån dina faktorer skulle jag säga Sinn UX. Jävligt hård quartzdykare. Låg gångavvikelse, Låga servicekostnader, extremt bra dykegenskaper, bra andrahandsvärde.

UX_V.jpg
 

Hubbatix

Cartier
Utifrån dina faktorer skulle jag säga Sinn UX. Jävligt hård quartzdykare. Låg gångavvikelse, Låga servicekostnader, extremt bra dykegenskaper, bra andrahandsvärde.

UX_V.jpg

Hur är det egentligen med servicekostnaderna på den där? Batteriet ska väl räcka i sju år, men å andra sidan så bellar väl ett batteribyte ett par tusen? Grym klocka i vilket fall, stod mellan den och en U1 för min del förra året. Blev U1:an, men jag skulle inte vara främmande för att byta heller.

Och så vill jag ju passa på att kasta in en röst på U1:a i diskussionen. Lättservat ETA/Sellita-verk, grym byggkvalitet, spännande materialval och egen design, bra andrahandsvärde, lite mytomspunnet under-radarn-märke, passar bra på länk/gummi/nylon.

omELL2B.jpg
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Utan tvekan en PO. Nästan så att om du har lite tålamod kan få en 8500 för de pengarna. Annars är ju en 2500 ett mer slimmat val.
Även Oris Aquis tycker jag är värd en ordentlig funderare
 

POO

Panerai
Klart man köper tudor för kopplingen till storebror, annars hade de bara varit ännu en i raden av historielösa och lätt ointressanta klockor vilka det finns massor av. Den objektiva kvalitén skiljer nog rätt lite i klassen. Jag menar utvecklingen har ju inte tagit enorma kliv de senaste 30-40 åren och tekniken är nog rätt mogen så de flesta har nog klurat ut hur man producerar schysta klockor så billigt och rationellt som möjligt.
 

CLT

Rolex
Klart man köper tudor för kopplingen till storebror, annars hade de bara varit ännu en i raden av historielösa och lätt ointressanta klockor vilka det finns massor av. Den objektiva kvalitén skiljer nog rätt lite i klassen. Jag menar utvecklingen har ju inte tagit enorma kliv de senaste 30-40 åren och tekniken är nog rätt mogen så de flesta har nog klurat ut hur man producerar schysta klockor så billigt och rationellt som möjligt.
Snälla, jämför en Pelagos men en med en budget dykare. Se detaljer.. Tudor är ingen efterbliven lillebror som glider på sin A-kändis till storebror.
 

POO

Panerai
Snälla, jämför en Pelagos men en med en budget dykare. Se detaljer.. Tudor är ingen efterbliven lillebror som glider på sin A-kändis till storebror.

Jag menade inte steinhart eller rn tusenkronors seiko, även om nog priser skiljer mer än kvalitén... Men det är inte bara tudor det gäller.
Klart de inte är efterblivna eller gör dåliga klockor bara det att deras historia med kopplingen till Rolex gör dem mer atraktiva.
 

V

Cartier
Klart man köper tudor för kopplingen till storebror, annars hade de bara varit ännu en i raden av historielösa och lätt ointressanta klockor vilka det finns massor av.

Klart de inte är efterblivna eller gör dåliga klockor bara det att deras historia med kopplingen till Rolex gör dem mer atraktiva.

Vet inte riktigt om du har fog för så bergsäkra och generaliserande uttalanden. När Pelagosen presenterades på Basel föll jag för den fullkomligt, och för mig var det bästa släppet på mässan.

Looken, tooligheten, funktionen i spännet och inte minst den fantastiska lumen. Det var i lindan av mitt intresse för denna skruvade värld av klockor och jag hade då inte en aning om kopplingen till Rolex.

Jag skulle säga att för mig gör kopplingen till Rolex det motsatta. I och för sig väljer jag klockor med hjärtat och går på känsla men det kan ta bort lite av glädjen i längden att ständigt få påpekat att man har köpt en snik-Rolex.

Dessutom om du tittar på respektive tillverkares produktlinje så tycker jag att de skiljer sig väsentligt och det finns ett flertal modeller hos Tudor som enligt mig är allt annat än ointressanta.
 

POO

Panerai
Vet inte riktigt om du har fog för så bergsäkra och generaliserande uttalanden. När Pelagosen presenterades på Basel föll jag för den fullkomligt, och för mig var det bästa släppet på mässan.

Looken, tooligheten, funktionen i spännet och inte minst den fantastiska lumen. Det var i lindan av mitt intresse för denna skruvade värld av klockor och jag hade då inte en aning om kopplingen till Rolex.

Jag skulle säga att för mig gör kopplingen till Rolex det motsatta. I och för sig väljer jag klockor med hjärtat och går på känsla men det kan ta bort lite av glädjen i längden att ständigt få påpekat att man har köpt en snik-Rolex.

Dessutom om du tittar på respektive tillverkares produktlinje så tycker jag att de skiljer sig väsentligt och det finns ett flertal modeller hos Tudor som enligt mig är allt annat än ointressanta.


Nej det var nog lite väl generaliserande och klumpigt uttryckt. Klockorna står absolut på egna ben och naturligtvis köper inte alla den eller är ens medvetna om kopplingen. Men det finns otroligt mycket i prisspannet och utan rolexkopplingen hade de åtminståne för mig, det erkänner jag gärna, varit betydligt mindre intressanta. Det man konkurrerar med är inte i första hand kvalité utan de mjuka värdena runtomkring och då smäller rolex högt.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tja, Även steinhart har ju eta. Det stärker väl bara argumentet att man betalar för varumärket.

Tycker det är intressant att ingen stärker det motsatta dvs att tudor har bättre kvalité. Jag mistänker att de flesta som postat BB färgas av varumärket än något annat. Dvs att köpa det starkaste/finaste varumärket för 25000 istället för spannet.
Har du känt på klockan? Boetten och länken verkligen andas kvalité. Vridningen är extremt skön att vrida på, och det vintageinspirerade glaset är grymt snyggt gjort.

Jag rekommenderar en BB för 17-19k som den går för begagnad i bra skick, för 25000kr skulle jag inte ens överväga den.
 

HolyCrap

Omega
Jag skulle säga att för mig gör kopplingen till Rolex det motsatta. I och för sig väljer jag klockor med hjärtat och går på känsla men det kan ta bort lite av glädjen i längden att ständigt få påpekat att man har köpt en snik-Rolex.

Jag tänkte lite samma sak när jag läste på om Tudor. Tyckte från början att det verkade vara ett ganska intressant märke (det tycker jag i och för sig fortfarande). Tyvärr "förstörde" Rolex-kopplingen Tudor lite grand för mig. De gör bra klockor (även om jag själv inte gillade BB när jag klämde på den) och var lite inne på att titta närmare på dem. Men jag har kommit fram till att om jag skulle skaffa en Tudor så skulle jag med stor sannolikhet gå omkring och känna att jag bara har en budget-Rolex. Tyvärr.
 

escargo

Omega
Var på Franks ur idag. Självklart är smaken som baken men tittade på en blå seamaster, en Tag aqua racer, en Oris och en Superocean heritage 46 chrono på mesh.

Omegan och Orisen såg ut som påskäggsklockor ur en tunna på kjell och co i jämförelse med superocean. Det var sådan otrolig skillnad. Det hade jag inte väntat mig. Fanns ingen tudor att titta på, vart hittar man en sån mitt i stan?
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Var på Franks ur idag. Självklart är smaken som baken men tittade på en blå seamaster, en Tag aqua racer, en Oris och en Superocean heritage 46 chrono på mesh.

Omegan och Orisen såg ut som påskäggsklockor ur en tunna på kjell och co i jämförelse med superocean. Det var sådan otrolig skillnad. Det hade jag inte väntat mig. Fanns ingen tudor att titta på, vart hittar man en sån mitt i stan?

Breitlings är fantastiskt välbyggda med grym finish. Så är det bara!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För att ge ett väntat svar
image.jpg


Förlorar väl egentligen på reservdelar hos urmakare eftersom de måste beställas från japan, klockan har å andrasidan världsomspännande garanti så den går alltid att skicka till japan för reparation och/eller service.
 
Topp