• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest prisvärda speedmastern eller seamastern.

Jag hade köpt en Railmaster. Ordinarie pris i Sverige är klart över budget men det verkar gå att hitta nya för strax över 30 på Chrono24.

OMEGA_AQUATERRA_RAILMASTER_DIAL_11.jpg

Jag har alla sorterna :) Vill inte kora vinnare eller favorit för jag älskar verkligen dom alla. Mest prisvärd? Dom är alla prisvärda! Den gamla SMP’n är ju billigast men cal 1120 i den är ju inte i division med high-tech 8900 Metas i AT urverksmässigt. Speedy är en standard 005. Fär väl säga att Speedy är unik som klocka, hade jag haft riktigt gott om pengar så kan jag väl visst tänka mig att ersätta mina Seamasters med ur från finare fabrikat men inget kan ju ersätta en Speedy så sett. Vad skall man då börja med? Helt individuellt, själv har jag behov av en badbar beater (som min SMP tjänstgör som) och hade nog börjat med en version av Seamaster för att sedan spara till en Speedy.
F04BCAFF-ACFA-4CF3-9340-97A74E9CA8C6.jpeg

Jag har alla sorterna :) Vill inte kora vinnare eller favorit för jag älskar verkligen dom alla. Mest prisvärd? Dom är alla prisvärda! Den gamla SMP’n är ju billigast men cal 1120 i den är ju inte i division med high-tech 8900 Metas i AT urverksmässigt. Speedy är en standard 005. Fär väl säga att Speedy är unik som klocka, hade jag haft riktigt gott om pengar så kan jag väl visst tänka mig att ersätta mina Seamasters med ur från finare fabrikat men inget kan ju ersätta en Speedy så sett. Vad skall man då börja med? Helt individuellt, själv har jag behov av en badbar beater (som min SMP tjänstgör som) och hade nog börjat med en version av Seamaster för att sedan spara till en Speedy.
F04BCAFF-ACFA-4CF3-9340-97A74E9CA8C6.jpeg

Intressanta synpunkter.! Tack för att du tar dig tid.
Mycket fina klockor..
Jag som bor i nedre Norrlands inland känner inte att spontanbad är vanligt förekommande. Däremot skjuts nån älg eller rådjur ibland och till de jaktliga tillfällena vore det najs med en klocka som man inte är lika rädd om...

Fint med en smp som inte är blå, jag har sett flest i blått. Iofs kan blå bli bra mtp att speedyn blir grå..

Aaah. Vilket lyxdilemma..

Senast ändrad:
Jag stod inför samma val och började med en SMPc och tänker mig nog en FOIS sedan. Det känns tryggt med en 300m och safir på fritiden. Glider in under skjortan så funkar hjälpligt på kontoret. Så tänker jag just nu med en SMPc på armen men det kan ändra sig. Rent subjektivt gillar jag dock utseendet på Speedy bättre.

Om du skulle haft flera klockor att varva mellan skulle jag direkt i denna prisklass rekommendera speedmaster professional och då en helt ny gråimport med nya stora lådan mm och inget servicebehov på många år men speedmaster pro är ju manuell dvs du får dra upp den själv medans senaste årens seamaster också har ett mycket fint verk men dessutom är automatiskt dvs enligt många lite bekvämare i längden.
Om du ser det som ett trevligt nöje eller lite besvär att behöva dra upp speedmastern är något man kan tänka på men också vilken klocka du gillar bäst .

Intressanta synpunkter.! Tack för att du tar dig tid.
Mycket fina klockor..
Jag som bor i nedre Norrlands inland känner inte att spontanbad är vanligt förekommande. Däremot skjuts nån älg eller rådjur ibland och till de jaktliga tillfällena vore det najs med en klocka som man inte är lika rädd om...

Fint med en smp som inte är blå, jag har sett flest i blått. Iofs kan blå bli bra mtp att speedyn blir grå..

Aaah. Vilket lyxdilemma..
Notera att denna SMP har s k svärdvisare mot den ”standard” SMP/SMPc som har s k skelettvisare. Annan typ av index också. Annan länk också, denna är av Speedy-typ fast med dykförlängning, det är original. Smaksak förstås men jag tycker det är den trevligaste SMP som gjorts och jag är inte ensam om det. Modellen gjordes fram till 2009 och ref är 2254.50. Urverk är samma cal 1120 som dom blå, ersattes med cal 2500 coaxial från 2010 (tror jag). Men visst, en blå klocka är kul att ha.

Gav 28,5K i Nov -16 för en från Jan -16. Men det har gått upp pga höjda listpriser och allmänt minskade rabatter hos AD, dyrare utomlands också hos gråhandlare pga svagare krona mot då. Intyget inget värt som jag ser det, försäkrade min Speedy hos Brookfield till vad jag betalade enl privatkvitto. Krävdes inget mer. Denna är ju mindre än ett år och inte direkt svårvärderad. Hade bjudit 31K kanske?

Jag hade köpt en Railmaster. Ordinarie pris i Sverige är klart över budget men det verkar gå att hitta nya för strax över 30 på Chrono24.
Jag har hållit utkik efter att någon Railmaster ska dyka upp här på säljavdelningen helt utan framgång. Den går väl för typ 45 hos svenska AD och ~30 ny på C24. Är nyfiken på vad den kan tänkas gå på begagnad här. Men till mitt stora förtret så verkar ingen intresserad av att sälja någon, kanske ingen som köpte från första början.

Jag kan egentligen bara uttala mig om speedmaster då jag äger en sådan. Har såklart testat Seamaster och för mig är det Aqua terra som tilltalar i sådana fall.

Vad gäller speedy är det en grymt bra klocka till ett schysst pris, tycker jag. Det har redan nämnts men den passar på länk och diverse olika band så den går att veriera hur mycket som helst. Personligen tycker jag det är lite kul att få dra upp det manuella urverket eftersom mina övriga klockor är automatiska. Visst, plexiglaset är ju inte okänsligt men finns en charm med att det får lite patina/slitage ;) I nuläget är speedyn min absoluta favoritklocka och den får mest handledstid. Vissa AD har ju även rea på bl a Omega emellanåt!

Bild är ett måste. Obs! Inte originallänken på.

C3EC0AF0-02E2-4FD0-900F-5C6EB12C5BCE.jpeg

Gav 28,5K i Nov -16 för en från Jan -16. Men det har gått upp pga höjda listpriser och allmänt minskade rabatter hos AD, dyrare utomlands också hos gråhandlare pga svagare krona mot då. Intyget inget värt som jag ser det, försäkrade min Speedy hos Brookfield till vad jag betalade enl privatkvitto. Krävdes inget mer. Denna är ju mindre än ett år och inte direkt svårvärderad. Hade bjudit 31K kanske?
Varför försäkrade du hos Brookfield?

Frågan är befogad eftersom hemförsäkringen är tillräcklig för en klocka värd 28-35k
Ja, ok. Det var att jag köpte en annan, dyrare klocka tidigare i år och då fick en månad hos Brookfield vid det köpet. Diskuterade med dom och merpriset om jag tog med Speedyn var under 500:-/år. Innan dess hade jag ingen specialförsäkring på den. Onödigt? Tja, att lugna hustrun är värt lite om inte annat.

Ja, ok. Det var att jag köpte en annan, dyrare klocka tidigare i år och då fick en månad hos Brookfield vid det köpet. Diskuterade med dom och merpriset om jag tog med Speedyn var under 500:-/år. Innan dess hade jag ingen specialförsäkring på den. Onödigt? Tja, att lugna hustrun är värt lite om inte annat.
Frågan är; har någon haft ett ärende med Brookfield?

Tycker de är svindyra i jämförelseed vanliga försäkringsbolag, och mtp att man vet att LF t.ex fungerar bra så hade jag aldrig riskat något med Brookfield.

På vilket sett lugnar det frugan när klockan automatiskt är försäkrad via hemförsäkringen? :)

Antar att du har en hemförsäkring och isåfall täcker deb minst 40 k i bortaskydd dvs blir du av med din speedy utanför hemmet så täcker ditt hemförsäkringen det.

Tillbaka
Topp