• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mido Ocean Star är hemma igen.

You know the story.

För ett och ett halvt år sedan gick min pappa bort i cancer efter en kort tid sjukdom. En fucking hjärtumör dikterade slutet av hans liv.

Vid rensningen av hans lägenhet hittade jag en gammal klocka i en av byrålådorna. Klockan var i ett riktigt risigt skick och den fungerade dåligt. När jag försökte skaka igång den så rasslade det inuti klockan. It was doomed.

Jag besökte ABC Urmakeri men herr Koch ville inte ens ta i den. Flera klocksnackare hänvisade mig till Farfars Klocka så ett besök hos Axel blev nästa steg. Han hade klockan hos sig i 2-3 månader men hörde sedan av sig och sa att jag fick komma och hämta tillbaka den, han kunde inte fixa den. Det var tydligen ett ovanligt verk och dessa gick inte att få tag i.

Klockan hamnade återigen i sin box långt in i en av mina egna byrålådor och jag trodde ärligt talat att den skulle bli liggande där fram till att jag själv trillade av pinn. Det var kört. Jag hörde dock av mig till Mido som en sista chansning men de kunde heller inte hjälpa mig.

Efter en tid kom jag i kontakt med en granne som visade sig vara urmakare och efter ett par samtal kom Mido´n på tal. Han bad att få titta på den och jag tänkte "what the hell, why not". Detta var för tre månader sedan.

För två veckor sedan hörde han av sig och sa att han hittat ett originalurverk och han undrade om han skulle köpa in det. Köööör, sa jag, det är värt pengarna att iaf testa.

upload_2016-11-25_8-52-19.jpeg

(Klockan i originalbox ca 30 sekunder efter att jag hittade den hos pappa.)

upload_2016-11-25_8-52-33.jpeg

(En rätt sliten pjäs visade det sig)

Dagarna gick och så i går hörde han av sig "Mido är på ingång". Flex-länken som satt på var i ett riktigt dåligt skick och min urmakar-vän propsade på att jag borde ha ett fint läderarband på. Ungefär fem minuter efter att jag fått klockan i min hand hade jag hunnit rafsa fram ett provisoriskt armband och monterat det på klockan.

Det är en riktigt bra dag idag. Jag är oerhört glad att min vän lyckats fixa klockan och nu kan pappas legacy leva vidare en lång tid.

upload_2016-11-25_8-52-58.jpeg

(Klockan idag. Nytt urverk, polerad och på ett läder)

upload_2016-11-25_8-53-16.jpeg


Stort tack Uhrmeister!

Tack för visat intresse!

Happy Friday y'all!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Fantastiskt kul att det trots allt gick att laga klockan, härligt hur även de mest hopplösa saker kan lösa sig..
Underbar påminnelse om din pappa du nu med glädje kommer att kunna bära intill dig!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Grattis!
Vacker klocka (särskilt "p" i powerwind"), och en riktigt fin historia. Att de krånglade men löste sig på slutet är ju -såhär i efterhand- en snygg del i historien.
 
Beklagar din fars bortgång @Richispice ! Men kul att du fick igång klockan och kan använda den :) Flexlänken är ju en fräsig tidsmarkör men ett snyggt läder är stiligare.

Hade flexlänken varit i bättre skick så hade jag helt klart haft den kvar. Tyvärr så har mycket av "güldet" nötts bort, men vem vet, jag kanske drar på den i framtiden.

Grattis!
Vacker klocka (särskilt "p" i powerwind"), och en riktigt fin historia. Att de krånglade men löste sig på slutet är ju -såhär i efterhand- en snygg del i historien.

Tack. Ja, de har fått till designen där. Att ett litet P kan göra så mycket :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul att du fick liv i din fars gamla klocka, lika tråkigt att din far gick bort, beklagar verkligen detta, Fuck Cancer! Njut av klockan nu @Richispice och slit den med hälsa och tack för att du delar med dig!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Fin historia. Du har säkert fina och dyra ur i samlingen. Men denna kanske är den mest värdefulla ändå. Har en liten sketen Certina med liknande historia
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Livet är bra orättvist ibland.. beklagar din fars bortgång.
Härligt att allt ordnade sig med din klocka tillslut iallafall.
Tack för att du delar med dig!
 
Beklagar oxå din fars bortgång.

Vad kul att du fick igång klockan!
Jag har en likadan klocka, som jag har fått av min svärfar som han har slitit på i stora delar av sitt yrkesliv , så den är oxå sliten.
Problemet är att min klocka har trasig krona , kronaxeln är tydligen delad på den här modellen om jag förstått det rätt. Har hört mig för lite här och där
efter nån som kan laga den men utan resultat.
Hoppet tändes lite när du visade att du fått igång den.
Så här ser min ut.
Kronan lossnar om man drar ut den o bommen är av. Hittar man ett nytt urverk borde det ju vara komplett med krona o axel, så om du vill får du gärna tala med din granne urmakaren o se om han kan hjälpa mig?
IMG_5774.JPG

IMG_5773.JPG


IMG_5772.JPG


IMG_5771.JPG

Mvh
Sjöö Sandström
 
You know the story.

För ett och ett halvt år sedan gick min pappa bort i cancer efter en kort tid sjukdom. En fucking hjärtumör dikterade slutet av hans liv.

Vid rensningen av hans lägenhet hittade jag en gammal klocka i en av byrålådorna. Klockan var i ett riktigt risigt skick och den fungerade dåligt. När jag försökte skaka igång den så rasslade det inuti klockan. It was doomed.

Jag besökte ABC Urmakeri men herr Koch ville inte ens ta i den. Flera klocksnackare hänvisade mig till Farfars Klocka så ett besök hos Axel blev nästa steg. Han hade klockan hos sig i 2-3 månader men hörde sedan av sig och sa att jag fick komma och hämta tillbaka den, han kunde inte fixa den. Det var tydligen ett ovanligt verk och dessa gick inte att få tag i.

Klockan hamnade återigen i sin box långt in i en av mina egna byrålådor och jag trodde ärligt talat att den skulle bli liggande där fram till att jag själv trillade av pinn. Det var kört. Jag hörde dock av mig till Mido som en sista chansning men de kunde heller inte hjälpa mig.

Efter en tid kom jag i kontakt med en granne som visade sig vara urmakare och efter ett par samtal kom Mido´n på tal. Han bad att få titta på den och jag tänkte "what the hell, why not". Detta var för tre månader sedan.

För två veckor sedan hörde han av sig och sa att han hittat ett originalurverk och han undrade om han skulle köpa in det. Köööör, sa jag, det är värt pengarna att iaf testa.

upload_2016-11-25_8-52-19.jpeg

(Klockan i originalbox ca 30 sekunder efter att jag hittade den hos pappa.)

upload_2016-11-25_8-52-33.jpeg

(En rätt sliten pjäs visade det sig)

Dagarna gick och så i går hörde han av sig "Mido är på ingång". Flex-länken som satt på var i ett riktigt dåligt skick och min urmakar-vän propsade på att jag borde ha ett fint läderarband på. Ungefär fem minuter efter att jag fått klockan i min hand hade jag hunnit rafsa fram ett provisoriskt armband och monterat det på klockan.

Det är en riktigt bra dag idag. Jag är oerhört glad att min vän lyckats fixa klockan och nu kan pappas legacy leva vidare en lång tid.

upload_2016-11-25_8-52-58.jpeg

(Klockan idag. Nytt urverk, polerad och på ett läder)

upload_2016-11-25_8-53-16.jpeg


Stort tack Uhrmeister!

Tack för visat intresse!

Happy Friday y'all!
.
 
Beklagar oxå din fars bortgång.

Vad kul att du fick igång klockan!
Jag har en likadan klocka, som jag har fått av min svärfar som han har slitit på i stora delar av sitt yrkesliv , så den är oxå sliten.
Problemet är att min klocka har trasig krona , kronaxeln är tydligen delad på den här modellen om jag förstått det rätt. Har hört mig för lite här och där
efter nån som kan laga den men utan resultat.
Hoppet tändes lite när du visade att du fått igång den.
Så här ser min ut.
Kronan lossnar om man drar ut den o bommen är av. Hittar man ett nytt urverk borde det ju vara komplett med krona o axel, så om du vill får du gärna tala med din granne urmakaren o se om han kan hjälpa mig?
IMG_5774.JPG

IMG_5773.JPG


IMG_5772.JPG


IMG_5771.JPG

Mvh
Sjöö Sandström

Hej, vad roligt att det finns fler Mido's på forumet.

No offense, men din är ju sjukt sliten!! Jag ska kolla med grannen och se vad han säger, det vore ju super om du kunde få igång din du med.
 
Hej, vad roligt att det finns fler Mido's på forumet.

No offense, men din är ju sjukt sliten!! Jag ska kolla med grannen och se vad han säger, det vore ju super om du kunde få igång din du med.


Hehe, jag är fullt medveten om hur taskigt sliten den är, och oss emellan så är ju det lite av charmen.
Svärfar har haft flera tvätterier längre tillbaka, och arbetade med den varje dag i många år, och det syns på klockan!
Den funkar ju utmärkt när man skakar på den, och den håller tiden, men den går ju inte att ställa, och inte datumet heller.
Enda kruxet är kronan o dess bom egentligen.
 

solex

Omega
Beklagar oxå din fars bortgång.

Vad kul att du fick igång klockan!
Jag har en likadan klocka, som jag har fått av min svärfar som han har slitit på i stora delar av sitt yrkesliv , så den är oxå sliten.
Problemet är att min klocka har trasig krona , kronaxeln är tydligen delad på den här modellen om jag förstått det rätt. Har hört mig för lite här och där
efter nån som kan laga den men utan resultat.
Hoppet tändes lite när du visade att du fått igång den.
Så här ser min ut.
Kronan lossnar om man drar ut den o bommen är av. Hittar man ett nytt urverk borde det ju vara komplett med krona o axel, så om du vill får du gärna tala med din granne urmakaren o se om han kan hjälpa mig?
IMG_5774.JPG

IMG_5773.JPG


IMG_5772.JPG


IMG_5771.JPG

Mvh
Sjöö Sandström
Det glädjer mig att få äran av SjööSandström att laga och helserva för den klockan...Oj vilken skinnad är klockan med före och efter..!
IMG_5893.JPG
IMG_5897.JPG
IMG_5898.JPG
IMG_6019.JPG
IMG_6001.JPG
IMG_6020.JPG
IMG_6042.JPG
IMG_6041.JPG
IMG_6052.JPG
IMG_6032.JPG
 
Topp