• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mikrojusterad länk till Omega SMP

christer12

Cartier
För ett tag sen läste jag på Watchuseek hur spännet till Seamaster 300, som har mikrojustering, även skulle passa till en del andra Omega modeller bl a min 2254.50. Sagt och gjort knatade jag in till AD och beställde följande delar:

- Spänne
- Passbitar till spännet som passar mot 2254.50-länken (2st)
- Hylsa (2st)
- Skruvar (4st)
Kostnad ca 2.7k
upload_2016-10-30_20-6-22.jpeg


Som ni ser så är det nya spännet inkl passbitar lite kortare i sin minsta position än originalet. Också 3 mm bredare.
upload_2016-10-30_20-14-13.jpeg


Här monteras den ena passbiten som sitter mellan spännet och länken
upload_2016-10-30_20-16-9.jpeg


Ena sidan klar
upload_2016-10-30_20-16-53.jpeg


Andra sidan klar
upload_2016-10-30_20-17-37.jpeg


Klar
upload_2016-10-30_20-20-41.jpeg


Tight
upload_2016-10-30_20-18-43.jpeg


Löst
upload_2016-10-30_20-21-12.jpeg


För andra modeller/armband kan andra passbitar behövas och för vissa modeller (Bond?) tror jag det fungerar med befintliga. Sök på Watchuseek eller Omegaforums.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Bra där! Vet du om det skulle passa länken på en SMP C? Avsaknaden av microjustering var största anledningen till att jag sålde min.
 

christer12

Cartier
Förmodligen den enda modifieringen jag skulle kunna tänka mig att göra på min 2254.50. Grattis till en bra idé!
Tack men idén kom ifrån nån tråd på Watchuseek eller Omegaforums.

Bra där! Vet du om det skulle passa länken på en SMP C? Avsaknaden av microjustering var största anledningen till att jag sålde min.
För SMPc så tror jag det räcker med själva spännet. Men gör en sökning på nätet för att vara säker. Det blir dessutom bra mycket billigare, tror bara spännet kostar runt 1300 kr. T ex skruvarna kostade 80 kr/st :eek:
 
Du upplever inte att spännet ser onaturligt brett ut? Har en PO 8500 där jag ligger mellan två länkbitar i hur jag vill ha länken. Glidlock hade varit perfekt! Borde väl räcka med att köpa spännet då?
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Tack men idén kom ifrån nån tråd på Watchuseek eller Omegaforums.

För SMPc så tror jag det räcker med själva spännet. Men gör en sökning på nätet för att vara säker. Det blir dessutom bra mycket billigare, tror bara spännet kostar runt 1300 kr. T ex skruvarna kostade 80 kr/st :eek:
Tackar för info. Ska forska vidare.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Vilken fantastisk tråd. Mailade precis Erikson Urhandel för att fråga om dom tror att det passar Omega PO 42mm 8500. Om det funkar så beställs det direkt.!
 

christer12

Cartier
Vilken fantastisk tråd. Mailade precis Erikson Urhandel för att fråga om dom tror att det passar Omega PO 42mm 8500. Om det funkar så beställs det direkt.!
Vet att det funkar på PO 42mm 2500, är det samma länk? Vad jag förstått funkar det på typ alla moderna Omegalänkar, vissa behöver passbitarna (2554.50, PO, Speedy) och för vissa behövs bara spännet (SMPc). Men dubbelkolla först så det inte blir fel.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Vet att det funkar på PO 42mm 2500, är det samma länk? Vad jag förstått funkar det på typ alla moderna Omegalänkar, vissa behöver passbitarna (2554.50, PO, Speedy) och för vissa behövs bara spännet (SMPc). Men dubbelkolla först så det inte blir fel.
Det var goda nyheter, får se vad Erikson säger imorgon. Att jag inte tänkt på detta innan :)
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Jag fick precis detta svar från Erikson Urhandel.

Jag citerar:
"Jag har nu kollat och låset (O117STZ001154) som sitter på Seamaster 300 med push-funktion passar rakt på din Planet Ocean 42mm (jag förutsatte att du har senaste generationen med caliber 8500). Det enda som skiljer är att låset till SM300 är 21 mm brett och låset som sitter på din P.O är 18 mm brett.
Således kommer låset "sticka ut" lite åt kanterna och vara lite bredare än länken - men det kanske det är värt för mikrojusteringen?"


Priset är 1500: - monterat och klart.

Självklart är det värt det!


Tack återigen @ERIKSON URHANDEL för snabb och trevlig hjälp!
 

Jerka

Breitling
Har själv en SMPc och detta verkar mycket intressant!
Men jag fick ett betydligt högre pris när jag mailade Eriksons urhandel..
finns det olika lås som kan passa?
 

Acwan

Breitling
Hej allesammans, precis som div föregående talare i denna tråd så gjorde jag som @mickeheterjag & kontaktade @ERIKSON URHANDEL idag och fick på ett par timmar svaret jag ville ha, beställt och klart och dessutom en rabatt, måste säga att det är första gången jag handlar hos @ERIKSON URHANDEL. Men absolut inte den sista ,En winder planeras för närvarande, men vilken affär och service, Tack skall ni ha och god fortsättning.
(och ser fram emot att träffa personalen i butiken när låset väl anlänt, tycker sådant engagemang i kunder och genuint intresse för kundens bästa är något som inte växer på träd i världen idag, och det tycker jag är värt att noteras!)


Jag fick precis detta svar från Erikson Urhandel.

Jag citerar:
"Jag har nu kollat och låset (O117STZ001154) som sitter på Seamaster 300 med push-funktion passar rakt på din Planet Ocean 42mm (jag förutsatte att du har senaste generationen med caliber 8500). Det enda som skiljer är att låset till SM300 är 21 mm brett och låset som sitter på din P.O är 18 mm brett.
Således kommer låset "sticka ut" lite åt kanterna och vara lite bredare än länken - men det kanske det är värt för mikrojusteringen?"


Priset är 1500: - monterat och klart.

Självklart är det värt det!


Tack återigen @ERIKSON URHANDEL för snabb och trevlig hjälp!
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag bumpar den här lite. Jag funderar på att köpa en Aqua Terra men bekymrar mig över avsaknaden av mikrojustering. Nu har jag hittat dessa bilder där det verkar som att det går att montera ett 300 spänne på AT:n.

Är det någon som har testat?
Vad säger @Undersköterskan, är det genomförbart utan större modifiering?
19b0400fcf52e77d054f7b736d1d0df6.jpg
5f6bf2de8d4cdbc84a6628ad94026e53.jpg
9b00ee8c865be72a84ba581b6b435606.jpg
 
Topp