• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mikromärke med Panerai case

Klockmäster

Breitling
Hej
Funderar på att ta fram en en klocka baserad på ett Panerai Luminor case.
Jag har dock för mej att lösningen med att låsa kronan (och att dölja datuminställningen) är patenterad.
Skulle det vara så så går den ju inte att sälja vidare. Några Panerajare som kan upplysa mej?
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Hej
Funderar på att ta fram en en klocka baserad på ett Panerai Luminor case.
Jag har dock för mej att lösningen med att låsa kronan (och att dölja datuminställningen) är patenterad.
Skulle det vara så så går den ju inte att sälja vidare. Några Panerajare som kan upplysa mej?
Gruppo Gamma har redan gjort det. O dom fick också frångå låsningen av kronan om jag inte missminner mig.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det finns många som gjort det, ja.

Kronskyddet är skyddat rättsligt, även tavellayouten som Gruppo Gamma ändå plankar till stor del.

Men, boetten i sig kan man göra något av, som inte ser ut som en Panerai. Kolla in Magrette exempelvis, istället för GG.
 

Klockmäster

Breitling
Det finns många som gjort det, ja.

Kronskyddet är skyddat rättsligt, även tavellayouten som Gruppo Gamma ändå plankar till stor del.

Men, boetten i sig kan man göra något av, som inte ser ut som en Panerai. Kolla in Magrette exempelvis, istället för GG
Förlåt, vilken modell av Panerai har du?
Sorry.. hade fel. Hittade en bild på en väns Sub. och han säger att det står inte så på nyare klockor. Jag har en Luminor. Det står ”Reg.” och ”T.M.” på den, alltså ”Registrerat varumärke” vilket inte har något med patent att göra enligt Wiki i alla fall. T.M kan betyda att ett varumärke är sökt endast. Så ja, så jävla självklart är det inte. Samtidigt så finns det inget som säger att det inte är patenterat, men det står inget (även om det gör det på andra och äldre modeller).
Eller vet nån mer eller annat?
 

Klockmäster

Breitling
Sorry.. hade fel. Var tvungen att springa och kika. En vän har en Sub. och han säger att det står inte så på nyare klockor men gör det på hans. Jag har en Luminor. Det står ”Reg.” och ”T.M.” på den, alltså ”Registrerat varumärke” vilket inte har något med patent att göra enligt Wiki i alla fall. T.M kan betyda att ett varumärke är sökt endast. Så ja, så jävla självklart är det inte. Samtidigt så finns det inget som säger att det inte är patenterat, men det står inget (även om det gör det på andra och äldre modeller).
Eller vet nån mer eller annat?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Sorry.. hade fel. Hittade en bild på en väns Sub. och han säger att det står inte så på nyare klockor. Jag har en Luminor. Det står ”Reg.” och ”T.M.” på den, alltså ”Registrerat varumärke” vilket inte har något med patent att göra enligt Wiki i alla fall. T.M kan betyda att ett varumärke är sökt endast. Så ja, så jävla självklart är det inte. Samtidigt så finns det inget som säger att det inte är patenterat, men det står inget (även om det gör det på andra och äldre modeller).
Eller vet nån mer eller annat?
Jag har sökt upp det hela i (främst europeiska) patentdatabaser. Det finns s.k. designpatent och varumärkesskydd för flera olika designdelar av en Panerai. Kronskydd som sagt, även tavellayout. Själva boetten har inget skydd. Nu upprepar jag mig. Men jag kan komma med mer information. För bara något år sedan så var Panerai/Richemont lite mer aktiva i det här och stängde ner en härmapa via rättsliga processer. Här är mer info. https://www.ablogtowatch.com/panera...-property-against-copycat-manufacturer-china/

Ta en titt på härmapan och inse att de inte ens har ett kronskydd och inte är sådär superlik en Panerai och de åkte dit.

Därmed är det många andra, som ibland säljs här på KS, som egentligen gör stora övertramp fast Richemont/Panerai har inte agerat ... ännu.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Sorry.. hade fel. Hittade en bild på en väns Sub. och han säger att det står inte så på nyare klockor. Jag har en Luminor. Det står ”Reg.” och ”T.M.” på den, alltså ”Registrerat varumärke” vilket inte har något med patent att göra enligt Wiki i alla fall. T.M kan betyda att ett varumärke är sökt endast. Så ja, så jävla självklart är det inte. Samtidigt så finns det inget som säger att det inte är patenterat, men det står inget (även om det gör det på andra och äldre modeller).
Eller vet nån mer eller annat?

Jag är 99% säker på att det alltid har stått REG T.M. på kronskyddet alternativt ingenting... Har inte sett PAT-grejen.. Det kan därmed vara så att den klocka som din vän har är falsk. Just Submersible-serien är inte så gammal dessutom, jämfört med Luminor exempelvis.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
För övrigt. Om du bygger något till dig själv utan avsikt att sälja den så är den här tråden inom vad vi får diskutera här på KS enligt reglerna, om än lite tondövt. Bättre att du tar diskussioner i olika hemmabyggen/mikromärken-trådar eller annat, än i en del av forumet där folk diggar märket. För nu har du ju fått svar.

Men när du skriver att du ev. vill sälja den vidare så har du nog övertrampat KS-regler, och därmed ska vi nog sluta snacka nu. När du skriver "ta fram" så låter det för mig som att du tänkt skapa något i just försäljningssyfte. Jag föreslår därmed att du tar in vad jag skrivit ovan och ... hittar på något annat. ;-)
 

Klockmäster

Breitling
Ursäkta om orden ovan kom fram som arga, detta är i all välmening. 😊
Det är lugnt. Tycker jag fått god hjälp, mycket på fötterna och bra insikter. Det vi diskuterat är frågor som dom är ställda, och bryter inte mot några regler. Har inte nämnt något syfte eftersom jag inget syfte har, utan det beror ju på vilka svar jag får och hur svaren på de frågor jag ställt utvecklar sej.

Anledningen initialt till varför frågorna kom, var för att jag är ett stort Pan-fan, äger en och och har ägt flera, men skulle vilja bygga en Paminspirerad vass klocka själv, en ”egen”.

Allt som har med ”fejk” eller ”copy” att göra ger mej fysiska hudutslag. Tjusningen ligger i att göra en riktigt vass modell, inspirerad av en favorit utan att inkräkta på rättigheter eller ägande. Lyckas man väl så får man väl se då.

Har gjort detta innan men med en helt annan modell, var en typ dressad variant med ett 2824. Den blev dock alldeles för dyr att göra business på. Drivkraften är dock fortfarande att göra en unik ”one and only” för det är så j-a kul
 
Topp