• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Militär/Pilot Förslag

San15

Cartier
2-Faktor
Jag letar efter militär eller pilot modell av klocka kring 4000:- eller mindre, helst automat men kan funka med manuell också. Bör vara 37-40mm i storlek, ingen Seiko eller Citizen.
De två jag har tittat på är Hamilton Khaki Field och Victorinox Infantry Mechanical men jag skulle gärna höra fler förslag,
tar gärna emot tips på lätt begagnade också om det är möjligt.



1295353.jpg
81sdU6BR4kL._UY606_.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Snodda bilder.

Båda ligger inom din budget och båda finns i flertalet färger på tavlan (piloten vet jag att den även finns med svart boett). Piloten mäter dock 42 mm om jag inte minns fel.

iu.jpg
iur.jpg
 

Rulle

Audemars
Hamilton är super ! Finns för få såna här på forumet dessutom !

Du kan få en 38 med läder mellan 3300-3600 ny !
 

San15

Cartier
2-Faktor
Tack för alla tips, Orient är lite för stor och Stowa är nog lite för dyr men fler förslag är välkomna.
 

Rulle

Audemars
Bodoni har dom ... men då åker man på rätt hög fraktkostnad ..
Creationwatches i singapore funkar med men då riskerar man att åka på tull (ca 25% av värdet)
Sen har man tyska olfert o co som är super bra på att matcha dom andras priser när man prutar .. och där kostar frakten 15 euro och man slipper tull dessutom så har dom oftast sådana i lager !

Tycker faktiskt att mannfår väldigt mycket klocka för pengarna när det kommer till hamiltonklockorna !
Kolla in taggen hamiltonwatches på insta så finns där måånga fina bilder !
Dom är rätt poppis bland japanska hipsters haha
 

wotan

Rolex
Alltså jag är ledsen, jag gillar Hamilton men Khaki field ser ut som en billig hög med skit.

Köp en riktig flieger/b-uhr om du gillar looken
 

Rulle

Audemars
Alltså jag är ledsen, jag gillar Hamilton men Khaki field ser ut som en billig hög med skit.

Köp en riktig flieger/b-uhr om du gillar looken

En hamilton khaki field är ingen flygarklocka...
Det är en fältklocka så att säga ...ursprungliga klockan var gjord för militärer på fältet under 2a världskriget ..
Inget ont om stowa men du borde utvidga dina kunskaper ;)

Sen för att vara korrekt så nya stowa är inga riktiga b-uhr ... dom är ju replikas på gamla modelller eller flr att vara på den snälla sidan hyllningar till dom gamla modellerna
 

wotan

Rolex
En hamilton khaki field är ingen flygarklocka...
Det är en fältklocka så att säga ...ursprungliga klockan var gjord för militärer på fältet under 2a världskriget ..
Inget ont om stowa men du borde utvidga dina kunskaper ;)

Sen för att vara korrekt så nya stowa är inga riktiga b-uhr ... dom är ju replikas på gamla modelller eller flr att vara på den snälla sidan hyllningar till dom gamla modellerna
Stowa gör uppdaterade flygare idag ja. Högre finish, speciellt i jämförelse med Khaki field. Ser ut som en komocka på betesfältet. En flieger från iwc funkar också men blir lite för stort glapp från budgeten.

Sen att hoppa på mina minimala kunskaper med att hänvisa till att Khaki field inte är en flygare... NO skit, vart har dom hämtat inspirationen?

I övrigt gillar jag som sagt en del av Hamiltons grejamojer
 

Rulle

Audemars
Stowa gör uppdaterade flygare idag ja. Högre finish, speciellt i jämförelse med Khaki field. Ser ut som en komocka på betesfältet. En flieger från iwc funkar också men blir lite för stort glapp från budgeten.

Sen att hoppa på mina minimala kunskaper med att hänvisa till att Khaki field inte är en flygare... NO skit, vart har dom hämtat inspirationen?

I övrigt gillar jag som sagt en del av Hamiltons grejamojer

Inspirationen kommer från klockor som militärerna anvönde under kriget .. benarus är en av tillberkarna av dessa klockor som användes av vanliga militärer kanske flygare med men tillskillnad från tex b-uhr som bara användes av flygare

Visserligen är två av dom lite mer moderna fältklockor men du fattar nog även om du är en 08a ;) haha
WW2-US-Military-watch-240414-2.jpg
timex-military-46374b-1.jpg
hamilton_46374b.jpg


Sen kan man ju inte gilla allt som tillverkas men att säga stt detta är en skit klocka är ju att ta i ! Den är iallafall prisvärd när man kannfå den för 3500:-
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Du ska inte använda den för militärt bruk är min uppfattning? Zeno-watch Basel tycker jag verkar ha många fräcka men har ingen aning om deras kvalité.
 

ernst

Omega
Det har kommit många bra förslag och det är inte utan att jag blir lite frestad själv då jag verkligen gillar estetiken. Jag har inte riktigt förstått om det är själva looken du är ute efter eller om det är en klocka för faktiskt bruk. Om du tänkt använda den för fältbruk vill jag slå ett slag för G-shock. Otroligt praktisk och som tjänat mig väl både inom elitstyrkorna och i Afghanistan. Den är något hög vilket gör att den lätt fastnar i remmarna till ryggsäcken men det är lätt åtgärdat genom att bäta den med displayen inåt samt att sekunderna är lätta att nollställa när klockorna ska synkroniseras.
 
Topp