• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Military style... Men vilken beater?

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag har länge velat och grämt mig över jakten på en beater i militär stil. Det finns så klart massor med alternativ och prisklasser och jag känner att jag kört fast. Eftersom jag inte har någon military innan kanske de vore klokt med en billig start för att känna på konceptet?
Det skulle vara kanon med några av era tankar/erfarenheter!

Just nu har jag fastnat lite för:
Hamilton Khaki
http://www.creationwatches.com/prod...c-h70555533-mens-watch-3002.html?currency=SEK

och Seiko SNZG15
http://www.creationwatches.com/prod...-snzg15j1-snzg15j-snzg15-mens-watch-2222.html

och Seiko SRP275
http://www.creationwatches.com/prod...o-5-sports-automatic-srp275k-srp275-3766.html
 
Finns bara en...

Bell & Ross Military Ceramic

A2603B87-E2CC-452E-ADEE-2FB708B0F2BC-606-0000005490780556.jpg


bellross-new-instrument-br03-92-military-ceramic-1.jpg
 

meo_swe

Audemars
1.jpg

Rolex GMT-master är det självklara valet som man ska ha "military stile". Fast då som Marlon brando. utan Bezel såklart ;-)

Men jag antar att du menar de "klassiska" soldatklockorna, så kan du ju även kolla på Omega officer. Ska du köra "Foreals" så är det G-shock, Suunto, Omega seamaster, Rolex sub och seiko som gäller.;)
 

Rivalen

Rolex
Marathon GSAR. Ligger en på WUS tror jag det var för runt 4k (5k hemma med moms?) med länk näst intill ny om jag minns rätt - säljaren känner jag inte - bra pris. ETA 2824, 42mm 300m Wp, US Government dial.

Lycka till!
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
1.jpg

Rolex GMT-master är det självklara valet som man ska ha "military stile". Fast då som Marlon brando. utan Bezel såklart ;-)

Men jag antar att du menar de "klassiska" soldatklockorna, så kan du ju även kolla på Omega officer. Ska du köra "Foreals" så är det G-shock, Suunto, Omega seamaster, Rolex sub och seiko som gäller.;)

Haha ja Marlon Brando can pull it of, i wont... :p

Jagar inget digitalt så suunto och g-shock går bort. Kvar blir många dyrgripar och seiko typ?
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Marathon GSAR. Ligger en på WUS tror jag det var för runt 4k (5k hemma med moms?) med länk näst intill ny om jag minns rätt - säljaren känner jag inte - bra pris. ETA 2824, 42mm 300m Wp, US Government dial.

Lycka till!

Den va riktigt grym! Men kanske lite för grym för de jag jagar. Jag har divers så skulle vara kul med något lite mindre och mindre utstickande.
 

meo_swe

Audemars
Haha ja Marlon Brando can pull it of, i wont... :p

Jagar inget digitalt så suunto och g-shock går bort. Kvar blir många dyrgripar och seiko typ?
Jag antar att du menar den "klassiska" soldatstilen med enkla tavlor, och tämligen stryktåliga klockor?
Kolla in Smiths Everest, ett hommage till Rolex explorer. Jag tror det finns vissa enklare Luminox också.


Menar du "normala" militära klockor, så har det ju stötts och blötts i trådar här på forumet, men jag kan av egen erfarenhet rekomendera Glycine Airman 22 och Seiko SKX007/009. VIll man ha det lite vintagestuket som finns ju Marina militare-klockor, Seiko FFF-mod (FiftyFive Fathoms) eller chronotac GMT explorer. De borde ju gå in någorlunda som "militära klockor"
Annars är som sagt Omega Officer ett val, finns på tratten för en ca 3000.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Intressanta förslag! CWC har jag kikat mycket på. Men tror nästan att deras små "vintage"-style är snäppet till för små trots mina handleder?

Har ju redan några Seiko divers så i grunden går nog alla "billiga" dykare bort.

Precis som du säger meo_swe så är de den väldigt simpla "klassiska" stilen jag jagar.
Jag vill att den ska kunna ta stryk och vara mer av en everyday-watch tillsammans med min SKX173 som får väldigt mycket (för mycket? o_O ) handledstid.
 
V

Viggen

Guest
Tyvärr ha dom glömt att nämna Luminox. Hade min ute till salu för ett tag sedan, glad att ingen knep den. Hade ångrat mig som fasen idag.:)
_DSC0006 (2).jpg
 
  • Like
Reactions: ssl

DrDre

Patek
Om du är ute efter militärstuket så är mitt solklara tips en CWC Royal Navy Diver. Den inte bara ser ut som en militärklocka, utan ÄR sedan över 30 år tillbaka den klocka som Special Boat Service mfl använder (den ersatta den legendariska Mil Sub i början på 80-talet). Finns i lite olika varianter med qvartz och mekaniskt, datum eller utan, pdg eller borstat. Den har fasta bandstift. Man ser ju hur företag idag desperat försöker koppla ihop sina klockor med militärer, SEALs, piloter etc, men denna har faktiskt använts. Och den kostar under 5000 kr. I mina ögon ett fynd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade en Seiko SNZG15 ett tag och det var absolut inget fel på den. Speciellt inte för det priset. Tröttnade dock efter ett tag som vanligt.

Seiko SRP275 är rätt nice. Jag hade dock bytt urtavla på den. Kanske till en FFF-tavla. Det hade nog blivit en cool kombo.

Av de tre rätt upp och ner, så hade jag valt Hamiltonen. Det enda negativa med den jämfört med de andra två är att den inte har borrade bandhorn och att den är minst dubbelt så dyr.

Edit: I den prisklassen hade jag dock valt en PRECISTA PRS-3
prs3nonle3.jpg
 

Tommytvigg

Cartier
Hallå! Jag hjälpte en god vän att köpa en Bell & Ross Military Ceramic för några veckor sedan. Jag måste säga att jäklar vilken trevlig och solid klocka.
Nu såg jag att det var lite utanför budget. Men kanske i framtiden.

Mvh Tommy
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Oyeah, flygplan
Oyo, flygplan
Luftens hjältar hela dan
i våra flygplan
Oyeah, flygplan
Oyo, flygplan
Upp i luften, över stan
kommer våra flygplan
Här kommer vi
e963d50283971e49e9c9ffab4828d24d.jpg

Skämtåsido, B&R är roliga klockor, MKs är riktigt skarp och verkligen ingen dussin dinka.
Garanterat funktionell beater
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar stilen på denna. Är sugen på att köpa. Jag behöver en klocka som skulle göra sig bra på orange NATO och det tror jag skulle se snyggt ut på den. Den är väldigt billig, så vad tror ni om kvaliteten på denna? Finns det några bättre alternativ (dykare, PVD, no-date, quartz, orange visare)?
$%28KGrHqFHJFIFEFp%29BrwUBRB98UdDLg~~60_12.JPG

Finns i lite olika varianter på bukten
 
Topp