• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Miljövänligt klockintresse. (No pic.)

Nej, det skall inte handla om klockor tillverkade i trä.
Här avhandlas viktigare saker.

Sedan länge är det känt att Rolex tillhör ett av europas mest miljöfarliga företag.
Taskig handhygien och bristande avloppshantering.

Annat är det med Seiko!
Nytillverkade Seikos skeppas via Fukushima och är då, likt räkor på 6 månaders fraktbåtar, helt fria från bakterier och andra föroreningar.

Detsamma gäller nytillverkade Poljot och andra ryska märken som fraktas via Tjernobyl.

För minimal, nutida, miljöpåverkan vill jag uppmuntra er, klockfreaks, att ta en sväng över vintageavdelningen.
Där finns klockor som redan gjort sin miljömässiga påverkan. Klockor som ofta har ett stort mått av hantverk i sig. På den tiden (1940 - 1970-talet) tvättade man fortfarande händerna efter bekvämlighetsinrättningsbesök.
Bortse från vilseledda individers försök att få klockor före 1987 att verka vintage, de uren är bara halvgamla och taskigt underhållna.

Det är dags att lyfta blicken över bankkortets kant!
Klockkvalitet handlar inte om :- och ören.
Klockor handlar om hantverk, inte ETA-verk.

Miljön mår inte bra av flera nya Rolex!

Vägra nytt!
Väga bakåtsträva!
För en grön värld!

Peace, Love and Understanding:D

(Funderar på att gå till val på detta oorganiserade manifest. Nog borde jag väl kunna klå Kd?)

 

TKVF

Panerai
Finns det någon organisation som sammanställt olika märkens miljöpåverkan? Likt vad som finns för bilar, datorer m.m.
 

TKVF

Panerai
Lite intressant egentligen. Menar ju att jag handlar ju ekologisk mat, kan då fundera lite på vad de olika tillverkarna gör för att bättra på miljön och så. Även lägga in lite Fairtrade, för dom som arbetar med att producera klockorna.
 
C

China

Guest
Bra rutet, även om jag har en viss skepsis till att just Rolex skulle vara en miljöbov i jämförelse med många andra tillverkare. Men visst är det så att vintage redan gjort sitt i miljöhänseende, och att det traditionella hantverket inte spyr ut föroreningar i närmsta vattendrag (metallfilspånen hamnar i dammsugaren). Ska vi spara energi och ha en bestående produktion så är det givetvis bara klockor som tillverkats med gammal handjagad utrustning från 1855 som gäller.;)
 
Bra rutet, även om jag har en viss skepsis till att just Rolex skulle vara en miljöbov i jämförelse med många andra tillverkare. Men visst är det så att vintage redan gjort sitt i miljöhänseende, och att det traditionella hantverket inte spyr ut föroreningar i närmsta vattendrag (metallfilspånen hamnar i dammsugaren). Ska vi spara energi och ha en bestående produktion så är det givetvis bara klockor som tillverkats med gammal handjagad utrustning från 1855 som gäller.;)

Men Rolex tillverkas ju i sådana mängder att även småskit per klocka blir förödande..
 
C

China

Guest
Men Rolex tillverkas ju i sådana mängder att även småskit per klocka blir förödande..

Hört talas om Swatch Group?

Jag menar inte att vara mästrande på något sätt, men Rolex produktion framstår som en "piss i Mississippi" jämfört med en del andra tillverkare.
 

Camo00

Patek
Till Rolex försvar så tillverkar de, enligt sägnen, fler delar till sina mekaniska ur i Schweiz än andra tillverkare. Alltså skeppas alltså färre delar fram och tillbaka över haven...?

Sen får Du ju inte glömma de livsfarliga halter av bly, radon och annan skit som Dina gamla klockor ligger och läcker ut i grundvattnet, @Bluesman!! (Gäller både gamla och nya Bluesman)
 
Topp