• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Milsub för en halv miljon?

jakebarnes

Cartier
Hej experter.

Har letat ett tag efter en årssub och de brukar ligga runt 80 000 typ.
Hittade en 5513 milsub som jag föll för. Fanns inget pris på sidan så mejlade och frågade...
Han skulle ha 65 000:- USD! Alltså drygt en halv miljon.
Vad är grejen? Är de så unika? Liten serie? Enlighten me!

image.png
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Zooma ut lite. 100.000-200.000$. För en sunkig gammal sliten klocka. Hur faaan kan någon ens tänka tanken att köpa den? Helt obegripligt i mina ögon. Hade det stått nåt annat än Rolex på den så hade väl värdet varit, ska vi gissa som max, en hundradel? Störtlöjligt.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Zooma ut lite. 100.000-200.000$. För en sunkig gammal sliten klocka. Hur faaan kan någon ens tänka tanken att köpa den? Helt obegripligt i mina ögon. Hade det stått nåt annat än Rolex på den så hade väl värdet varit, ska vi gissa som max, en hundradel? Störtlöjligt.

Du tog orden ur min mun..
Fy fan vad mögelsamlare bidrar till att gamla sketna objekt kostar något så fruktansvärt oproportionerligt.
 

Zingo

Rolex
Så jäkla glad över att jag inte förstår mig på storhet i gamla slitna klockor då jag annars har dyr smak på allt, tyvärr. Skulle säga MAX 20 KSEK. :D
 

ErikGBG

Audemars
https://www.bonhams.com/auctions/22789/lot/50/ Den här såldes förra året för 85k€, du får gärna visa någon försäljning som styrker ditt påstående för jag hittar ingen som sålts över 200k
återkommer nästa gång en fullspec 5513/17 säljs. Med tanke på hur andra priser på ovanliga objekt gått sista 2 åren(och nu snackar vi på runt 200 exemplar gjorda) tror jag inte 650k usd miljoner alls är omöjligt pris idag, så kan du återkomma n'r du hittar en till salu för 100k usd, för då är jag intresserad att köpa.
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
återkommer nästa gång en fullspec 5513/17 säljs. Med tanke på hur andra priser på ovanliga objekt gått sista 2 åren(och nu snackar vi på runt 200 exemplar gjorda) tror jag inte 650k usd miljoner alls är omöjligt pris idag, så kan du återkomma n'r du hittar en till salu för 100k usd, för då är jag intresserad att köpa.
Ja men den jag länkade senast bör ju visa ungefärligt pris och då såldes den för 85k€. Eller tror du priserna har gått upp 600% på 6 månader?
 

Oew

Rolex
Den är verken dubbelref eller fullspec så nej. Här är en dubbelref och full spec från 2008 som gick för 127k usd http://www.christies.com/lotfinder/...-winding-water-resistant-5065195-details.aspx
Dubbelref har vi aldrig pratat om men såg nu att den inte var fullset så inte helt rätt att jämföra.
Det är en stor skillnad beroende på om det är 5513, 5517 eller dubbelref. Bara så att ni inte jämför äpplen och päron.
Som Per säger är det såklart prisskillnader mellan modeller men som jag skrivit ovan så går det absolut att få tag på en milsub för 100k, sen är den kanske inte dubbelref men det var inte specificerat vilket utförande någon av oss syftade på. Dessutom så går ingen modell ens i närheten av de 6 miljoner du påstår.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som Per säger är det såklart prisskillnader mellan modeller men som jag skrivit ovan så går det absolut att få tag på en milsub för 100k, sen är den kanske inte dubbelref men det var inte specificerat vilket utförande någon av oss syftade på. Dessutom så går ingen modell ens i närheten av de 6 miljoner du påstår.
Har ingen aning om vad en fullspec 5517 med HH-brev skulle kosta idag. Gissningsvis flera miljoner. De är sällsynta..

Citerar en av få handlare som ibland säljer dem..
but be warned ...theres a serious wait on 5517's with most of us .....the guy at the front of my queue has been waiting two years ....the one who just took delivery waited 3 years.
 

Oew

Rolex
Har ingen aning om vad en fullspec 5517 med HH-brev skulle kosta idag. Gissningsvis flera miljoner. De är sällsynta..

Citerar en av få handlare som ibland säljer dem..
Absolut de är ovanliga men om den bästa jämförelsen man har är en 5517 fullspec som 2008 såldes för 127usd eller den som för 3 år sedan såldes för 168k så tycker jag det känns fel att anta att värdet stigit och inte med lite, utan med 400%. Det är ungefär som att säga att en pn daytona kommer kosta 30 miljoner om 5 år. Oavsett hur ovanligt något är så kan man inte anta att värdet alltid kommer stiga och man kan inte heller veta takten för värdeökningen. Som du säger så har den gissningsvis gått upp lite till men tror inte den gått upp 400%.
 
Topp