• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min absolut första klocka någonsin...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Med det menar jag, min allra första klocka som jag fick i mitt ägo. Denna Klocka fick jag i present av min älskade MOR i början av 70-talet (1973) efter det hon varit på semester eller jobb har jag för mig, skulle tippa på att det var till skolstarten till 1:an. En väldigt snygg klocka i min mening med väldigt fin blå färg på tavlan som är svår att få fast på bild. Kanske inte är en slump att jag har viss förkärlek till klockor som har blå tavla med andra ord, för tillfället innehar jag 8st klockor med blå tavla. Visserligen så är det alltifrån ALMO till Rolex, men det är 8 ur med blå tavla i alla fall.

Kommer dessvärre inte ihåg så mycket om och med den, men var säkert med på åtskilliga bravader. Vet i alla fall om att jag tyckte den var så j... cool, eftersom den hade en dykare på bakboetten. Sen stod det att den var 100% waterproff, och det gjorde ju självklart klockan ännu mer exotiskt och häftig, Hehe, Katjiing! Kommer inte exakt ihåg hur länge den hängde med, bara att den blev utbytt av en klocka av märket alfa som även den hade blå tavla och manuell uppdrivning. Min första Automatiska klocka däremot, var en Camel Trophy ca 20 år senare, men det är en helt annan historia det.

Först lite fakta och sen bilder, så håll till godo.

Märke: ALMO
Typ av klocka: Dykare
Diameter: 30x30mm
Tjocklek:12mm
Uppvridning: Manuell
Glas: Plexi

Snygg blå färg, hoppas ni får en liten hint om den i alla fall.
a909aadc-6c95-45ca-a659-bcad27d35446_zps24b6d271.jpg


Blivit smått tjockare med åren, Hrrm!
DSC_8265_zpsd20d7078.jpg



DSC_8319_zps2c768212.jpg


Masterkiller Style :D!
DSC_8267_zps1b3007a6.jpg


DSC_8256_zps5c6a1876.jpg


DSC_8269_zps35ce725d.jpg


ALMO tillsammans med sin Syssling på väldigt långt håll Rolex YM.
DSC_8301_zpsb57e7c81.jpg


Hehe...skiljer nästan 1cm i storlek.
DSC_8315_zps37bc5f52.jpg


DSC_8300_zps06519e69.jpg


Det var det, är så kul att ha kvar sin första klocka man fick när man var så liten som 7år, när den dessutom var från min mor, som betydde väldigt mycket i min uppväxt och har stor del av den personen jag är idag, så är det extremt roligt. Tyvärr finns hon inte i livet idag!

Jaja...bjuder på några bonus bilder på efterföljaren. Hehe, tänk vad tråkigt man kan ha det när man är hemma och är sjuk, blir hemma imorgon också. Får se ifall man hittar på något roligt att skriva om i morgon :D.

Märke: alfa
Typ av klocka: Vardaglig
Diameter:32x32
Tjocklek: 10mm
Uppvridning: Manuell
Glas: Plexi

Alfa när den är som bäst, och nu menar jag inte bilen alfa.
99e69e11-fdc5-4b60-9b81-30164869689c_zps7d935691.jpg


e417c000-c5de-4275-87ce-85e524841a53_zpsaa824f57.jpg


Så jäkla dum är den inte, men tyvärr är den alldeles för liten.
432c14c3-356d-4cff-b2fa-7f06406a27e1_zpsdee3f8d1.jpg


c9052686-cae1-48ec-9433-43de72b93af1_zps2e3b8183.jpg


Så där JA, nu är det SLUT i RuTan! Eller! Vem var det som drog ut proppen...
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Fantastiskt att du har de där kvar, ser riktigt fräscha ut också. Får se hur länge min son håller reda på Lego Star Wars-klockan han fick på Legoland senast...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt skrivet som vanligt! Hoppas di blir sjuk resten av veckan så vi får fler historier. :D
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Så sjukt trevliga inlägg du görr herr Af sjodahl och riktigt grymt att du sparat din första klocka någonsin!!!
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Kul! Min mor rotade fram min första förra året ,fick den 83 eller 84. Mindes tillbaka till dagen jag fick den, fin nostalgitripp.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Man tackar, man tackar! Kul att ni är några därute som uppskattar det man skriver om. Är väl inte så jätte mycket matnyttigt man kommer med precis, men lite av nostalgi bjuds det väl på i alla fall. Finns säkert fler som har kvar sin allra första klocka i samlingen, så dela gärna med er med klockan i tråden här om ni vill.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Skoj att du hittade din allra första klocka! Det är något speciellt med den första, oavsett färg/form/material.
Alltid lika trevligt när du delar med dig Af Sjodahl, stort tack!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Och jag som tänkte skriva: krya på dig...... Borde ju var: stanna hemma ett tag till och berika vår tillvaro....
Fantastiska klockor till en sån liten grabb. Hon väckte ditt intresse!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul skrivet!
Men jag tyckte du sa att du inte var intresserad av vintage, sedan så kommer här inlägg dag efter dag med roliga nostalgiska klockor! ;)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nostalgi är alltid trevligt och lika trevligt var det att läsa inlägget, passade nog jag även jag är hemma sjuk :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Precis som ovanstående talare, så uppskattar jag dina inlägg. Kul läsning, och tack! :)
Önskade att jag hade kvar min första Casio som jag fick av min pappa början av 1980 talet.
 

Andyrew

Cartier
Fin tråd, riktigt duktigt att du har lyckats behålla klockan. Känns som sådant kan lätt försvinna i en flytt eller storstäd...
 

Oniel

Panerai
Får säga att din första klocka var betydligt snyggare än min första. Min första var en Kalle anka klocka som man fick i en tidning. Den första klocka jag fick var en av tag heuers billigare varianter(höll tyvärr inte så länge). Och den första klocka jag köpte själv var en omega Geneve från 63 som jag fortfarande har kvar.
 
Topp