• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min bankrånarklocka – Girard Perregaux Laureato Evo3

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Skärmklipp3.png



Vem vill inte vara som en av dom riktigt tuffa stora killarna? Taggningar, muskler, brudar, stora dyra koola klockor. Jag själv bär mest vintage herrur i storlek mellan 32 och 36 mm (varav den sistnämnda storleken nästan känns stor!) Men det är något med att få på sig en stor fet klocka, typ i genren Bankrånarklocka. Vad benämner då en riktig bankrånarklocka? Storleken, exklusiviteten, tyngden, kvalitén, brackig?, prislappen… Ja, shit. En riktig bankrånarklocka är dyr. Väldigt dyr. Hur tusan skall man kunna ta sig råd att köpa en? Skall man behöva råna en bank eller? Ja ok, det ligger väl något i det. Men det är ju livsfarligt för att inte säga olagligt och folk kan ju komma till skada både fysiskt och psykiskt.. Högst omoraliskt är det dessutom. Nej, någon ordning på torpet får det vara, jag skippar allt det där och letar andra vägar.

asfp.PNG

Gangsta! Bilder skamlöst robbade på WWW

b504ed97-1e48-4125-8809-5d9b9111acdf.jpg

Jonas Oredsson, en kille som försöker ta genvägar…


För att göra en lång historia kort. Jag är en Girard Perregaux (GP) fanboy, jag erkänner det. Jag älskar verkligen tillverkaren som jag anser gör fantastiska klockor i helt egen och ibland vågad design med mycket hög kvalité. De är ett av de stora anrika fina husen som idag. Samtidigt är de ganska underskattade på marknaden anser jag. De är duktiga producenter av verk och levererar till andra exklusiva tillverkare och givetvis har Girard Perregaux endast fina inhouseverk i sina egna klockor sedan en tid tillbaka. De har sitt ursprung från 1791 i La Chaux-de-Fonds, Schweiz och ligger definitivt i toppskiktet när det kommer till Haute horlogiere.

http://www.watchanish.com/girard-perregaux-factory-visit-tourbillon-watches/

IMG_5480.JPG

Mina andra Girard Perregaux (saknas gör min 32mm gulddressare)

I Sverige är GP en liten aktör och finns bara representerade med en AD i Fredmans ur i Stockholm. Dock har jag hört att NK börjat ta in dem med. Andrahandsvärdet för klockorna är riktigt uselt, men det är ju bra om man vill köpa en :)
Jag hade sett en stål Lureato Evo 3 på Kaplans som inte blivit såld på några auktioner. En fin Evo 3 ref 80180 med vit tavla med punkt indexen. Klockan är numera dock ur produktion men rek. priset låg på ca 15000 dollar. http://www.jomashop.com/girard-perregaux-80180-1-11-1111.html
0.jpg

Evo 3 kom år 2003 och står för att det är den tredje generationens Laureato (Evolution 3). Laureato modellen har ju sitt ursprung, faktiskt i en kvartsklocka, som kom 1975. GP hade på egen hand utvecklat ett kvartsverk som kom att sätta standarden för alla kvartsverk. Detta firade man med att bygga en tunn delikat klocka kring detta verk. Nu råkar jag ha en sådan klocka (bilden ovan längst till höger samt nedan), den första refen så läs mer här och mer om Girard Perregsux historia: https://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/
image2.jpeg


Kaplans satte ner klockan mer och mer och till slut kunde jag inte motstå att bjuda på den. Fördelen av att vara en av få GP-älskare är att ingen bjöd mot mig och jag fick den ”billigt”. Väl när jag skall hämta ut den inser jag dock att klockan inte fungerar riktigt. Jag drar upp klockan och den tickar på. Vänder jag på klockan med tavlan neråt för att beundra det vackra verket genom display back stannar den. Tavlan upp och klockan går perfekt. Kaplans ber att få behålla den och undersöka saken då denna defekt inte fans nämnd i beskrivningen. Nästa dag ringer man och säger att den är defekt och måste in på service/reparation. Troligtvis är det något med juvelerna/fastsättning av balansen som spökar. Kaplans erbjuder att ta tillbaka klockan och återbetala mig eller så kan de göra ett avdrag på priset motsvarande en ungefärlig halv service. Jag har samtidigt konsulterat min fellow KS:are @Daniel Mathisen som är urmakarsstuderande i Motala som hjälper mig med ett par andra klockor. Vi diskuterar om vad som kan vara fel och kommer fram till att det kan vara värt chansen. Han skall titta på klockan med hjälp av sin lärare om det behövs. Jag behåller klockan och får refund.

Skickar iväg klockan och Daniel öppnar den gör en första undersökning. Tur har vi (jag), lilla fjädern/sprinten (lyrfjädern) som håller motstenen hade hoppat ur, troligtvis efter en hård stöt. Inget är trasigt utan bara sätta fjädern på plats.
14467039_10153692218651256_943102308_o.jpg

Den öppna fjädern vid röda stenen! Urmakarens bilder på verken.

Daniel undersöker verket och anser inte att den behöver servas då den ser fin ut och har bra värden. Urmakarkandidaten smörjer och ruckar klockan till väl under COSC gränser. Tvättar länken mm. Han berömmer urverket för dess fina finishering, även inuti under kronografmodulen. Verket är dessutom ovanligt tunt för en sådan klocka. Kaliber 33C0 (baserat på GP3300).
14488840_10153692218756256_1099019605_o.jpg
14536749_10153692218656256_941067687_o.jpg
14489034_10153692218761256_46615535_o.jpg


Daniel borstar dessutom om den åttkantiga glasringen som någon klåpare försökt snygga till genom att sandpappra? eller något. Det cirkulära mönstret hade bytts ut mot något kråkbo-borstning, inget djup dock som tur. Daniel sätter upp ringen i svarven och hittar en bra kornighet och återställer ringen till sin forna glans, även sidorna. Mycket snyggt gjort Maestro!
IMG_5778.JPG


Jag kanske skall förklara tavlan? Klockan är ju en kronograf och tidtagnings sekunderna är röda enkla centrumvisaren, minuterna röda centrumvisaren med triangel, timmarna i subtavlan kl 6. Subtavlan kl 3 är sekunder, kl 9 är 24-timmars visning och tavlan kl 12 är datum (man ställer datum med liten tryckknapp infälld i sidan av boetten kl 10). Gängade pushers och krona. WR 30m.
Klockan på armen då? Den är stor, 44mm. Det är ju en bankrånarklocka! Men faktiskt så sitter den förvånansvärt bra och det är svårt att förstå att den är så stor utan bär mer som en 42mm.
IMG_5744.JPG
IMG_5773.JPG
IMG_5772.JPG
IMG_5769.JPG
IMG_5770.JPG


GP är otroligt duktiga på boettdesign och gör klockor som sitter skönt och smidigt. Boetten skall vara 15mm men det är svårt att tro, den känns inte alls så hög, det tror jag Daniel kan intyga.

IMG_5765.JPG
IMG_5766.JPG

Länken är jättefin som sig bör på en klocka på denna nivå. Nu är tyvärr länken precis i kortaste laget så jag har beställt en extra länkbit (1280kr…) som jag ser fram emot att få monterad. Tillsammans väger allt in på sina modiga 190 gram, så klockan har bra wrist presence. Byggkvalitén och detaljerna är fantastiska precis som GP alltid levererar och tavlan otrolig, så detaljerad! Lumen är riktigt stark. Riktigt bra antireflexbehandlat safirglas. Jag märker speciellt i dåliga ljusförhållanden att GP verkligen har arbetat med designen då ljuset reflekteras på ett underbart sätt.
IMG_5301.JPG
IMG_5298.JPG


IMG_5764.JPG

Många (med mig faktiskt!) är rätt skeptiska till designen men ändrar sig så fort man fått testa klockan och ser den i verkligheten. Den är så skön, välproportionerlig och riktigt bra då. Jag är riktig kär. En något mer civiliserad bankrånarklocka helt enkelt.


//Rozzy



Edit: Exempel på andra Evo3 referenser
IMG_5843.JPG
IMG_5844.JPG
IMG_5845.JPG
IMG_5842.JPG
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tack för underhållande och mycket intressant läsning och grattis till förvärvet! Värderar också GP högt ur ett kvalitetsperspektiv och tycker det är lite synd att märket åtminstone hos oss här i Sverige fallit i sådan glömska.
Blir en ond cirkel där enbart andrahandsvärdet i sig skrämmer iväg potentiella intressenter, vilket leder till ett fortsatt upprätthållande av det dåliga andrahandsvärdet. Trist när det blir så trots att många av klockorna i sig är så fina (i viss mån samma situation med delar av tex VC:s sortiment)..
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Skärmklipp3.png



Vem vill inte vara som en av dom riktigt tuffa stora killarna? Taggningar, muskler, brudar, stora dyra koola klockor. Jag själv bär mest vintage herrur i storlek mellan 32 och 36 mm (varav den sistnämnda storleken nästan känns stor!) Men det är något med att få på sig en stor fet klocka. Vad benämner då en riktig bankrånarklocka? Storleken, exklusiviteten, tyngden, kvalitén, prislappen… Ja, shit. En riktig bankrånarklocka är dyr. Väldigt dyr. Hur tusan skall man kunna ta sig råd att köpa en? Skall man behöva råna en bank eller? Ja ok, det ligger väl något i det. Men det är ju livsfarligt för att inte säga olagligt och folk kan ju komma till skada både fysiskt och psykiskt! Högst omoraliskt är det dessutom. Nej, någon ordning på torpet får det vara! Jag skippar allt det där och letar andra vägar.

asfp.PNG

Gangsta! Bilder skamlöst ”lånade” på WWW

b504ed97-1e48-4125-8809-5d9b9111acdf.jpg

Jonas Oredsson, en kille som försöker ta genvägar…


För att göra en lång historia kort. Jag är en Girard Perregaux (GP) fanboy, jag erkänner det. Jag älskar tillverkaren som jag anser gör fantastiska klockor i helt egen och ibland vågad design i en mycket hög kvalité. De är ett av de stora anrika fina husen som idag. Samtidigt är de ganska underskattade på marknaden anser jag. De är duktiga producenter av verk och levererar till andra exklusiva tillverkare och givetvis har Girard Perregaux endast fina inhouseverk i sina egna klockor sedan en tid tillbaka. De har sitt ursprung från 1791 i La Chaux-de-Fonds, Schweiz och ligger definitivt i toppskiktet när det kommer till Haute horlogiere.

http://www.watchanish.com/girard-perregaux-factory-visit-tourbillon-watches/

IMG_5480.JPG

Mina andra Girard Perregaux (saknas gör min 32mm gulddressare)

I Sverige är GP en liten aktör och finns bara representerade med en AD i Fredmans ur i Stockholm. Dock har jag hört att NK börjat ta in dem med. Andrahandsvärdet för klockorna är riktigt uselt, och det är ju bra om man vill köpa en!
Jag hade sett en stål Lureato Evo 3 på Kaplans inte blivit såld på några auktioner. En fin Evo 3 ref 80180 med vit tavla med punkt indexen. Klockan är numera dock ur produktion men rek. priset låg på ca 15000 dollar. http://www.jomashop.com/girard-perregaux-80180-1-11-1111.html
0.jpg

Evo 3 kom år 2003 och står för att det är den tredje generationens Laureato (Evolution 3). Laureato modellen har ju sitt ursprung, faktiskt i en kvartsklocka, som kom 1975. GP hade på egen hand utvecklat ett kvartsverk som kom att sätta standarden för alla kvartsverk. Detta firade man med att bygga en tunn delikat klocka kring detta verk. Nu råkar jag ha en sådan klocka (bilden ovan längst till höger samt nedan), den första refen så läs mer här: https://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/
image2.jpeg


Kaplans satte ner klockan mer och mer och till slut kunde jag inte motstå att bjuda på den. Fördelen av att vara en av få GP-älskare är att ingen bjöd mot mig och jag fick den ”billigt”. Väl när jag skall hämta ut den inser jag dock att klockan inte fungerar riktigt. Jag drar upp klockan och den tickar på. Vänder jag på klockan med tavlan neråt för att beundra det vackra verket genom display back stannar den. Tavlan upp och klockan går perfekt. Kaplans ber att få behålla den och undersöka saken då denna defekt inte fans nämnd i beskrivningen. Nästa dag ringer man och säger att den är defekt och måste in på service/reparation. Troligtvis är det något med juvelerna/fastsättning av balansen som spökar. Kaplans erbjuder att ta tillbaka klockan och återbetala mig eller så kan de göra ett avdrag på priset motsvarande en ungefärlig halv service. Jag har samtidigt konsulterat min fellow KS:are @Daniel Mathisen som är urmakarsstuderande i Motala som hjälper mig med ett par andra klockor. Vi diskuterar om vad som kan vara fel och kommer fram till att det kan vara värt chansen. Han skall titta på klockan med hjälp av sin lärare om det behövs. Jag behåller klockan och får refund.

Skickar iväg klockan och Daniel öppnar den gör en första undersökning. Tur har vi (jag), lilla fjädern/sprinten (lyrfjädern) som håller motstenen hade hoppat ur, troligtvis efter en hård stöt. Inget är trasigt utan bara sätta fjädern på plats.
14467039_10153692218651256_943102308_o.jpg

Den öppna fjädern vid röda stenen! Urmakarens bilder på verken.

Daniel undersöker verket och anser inte att den behöver servas då den ser fin ut och bra värden. Urmakarkandidaten smörjer och ruckar klockan till väl under COSC gränser. Tvättar länken mm. Han berömmer urverket för dess fina finishering, även inuti under kronografmodulen. Verket är dessutom ovanligt tunt för en sådan klocka. Kaliber 33C0 (baserat på GP3300).
14488840_10153692218756256_1099019605_o.jpg
14536749_10153692218656256_941067687_o.jpg
14489034_10153692218761256_46615535_o.jpg


Daniel borstar dessutom om den åttkantiga glasringen som någon klåpare försökt snygga till genom att sandpappra? eller något. Det cirkulära mönstret hade bytts ut mot något kråkbo-borstning, inget djup dock som tur. Daniel sätter upp ringen i svarven och hittar en bra kornighet och återställer ringen till sin forna glans, även sidorna. Mycket snyggt gjort Maestro!
IMG_5778.JPG


Jag kanske skall förklara tavlan? Klockan är ju en kronograf och tidtagnings sekunderna är röda enkla centrumvisaren, minuterna röda centrumvisaren med triangel, timmarna i subtavlan kl 6. Subtavlan kl 3 är sekunder, kl 9 är 24-timmars visning och tavlan kl 12 är datum (man ställer datum med liten tryckknapp infälld i sidan av boetten kl 10). Gängade pushers och krona. WR 30m.
Klockan på armen då? Den är stor, 44mm. Det är ju en bankrånarklocka! Men faktiskt så sitter den förvånansvärt bra och det är svårt att förstå att den är så stor utan bär som en 42mm mer.
IMG_5744.JPG
IMG_5773.JPG
IMG_5772.JPG
IMG_5769.JPG
IMG_5770.JPG


GP är otroligt duktiga på boettdesign och gör klockor som sitter skönt och smidigt. Boetten skall vara 15mm men det är svårt att tro, den känns inte alls så hög, det tror jag Daniel kan intyga.

IMG_5765.JPG
IMG_5766.JPG

Länken är jättefin som sig bör på en klocka på denna nivå. Nu är tyvärr länken precis i kortaste laget så jag har beställt en extra länkbit (1280kr…) som jag ser fram emot att få monterad. Tillsammans väger allt in på sina modiga 190 gram, så klockan har bra wrist presence. Byggkvalitén och detaljerna är fantastiska precis som GP alltid levererar och tavlan otrolig, så detaljerad! Lumen är riktigt stark. Riktigt bra antireflexbehandlat safirglas. Jag märker speciellt i dåliga ljusförhållanden att detta är en klocka utöver det vanliga då ljuset reflekteras på ett underbart sätt.
IMG_5301.JPG
IMG_5298.JPG


IMG_5764.JPG

Många (med mig faktiskt!) är rätt skeptiska till designen men ändrar sig så fort man fått testa klockan och ser den i verkligheten. Den är så skön, välproportionerlig och bra då. Jag är riktig kär. En något mer civiliserad bankrånarklocka helt enkelt.


//Rozzy


Kommer hem från The Cure konsert och hittar denna pärla!
Tack Johan!
Sexkantiga kronografknappar går inte att skoja bort, hardcore!
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Tack för informativt inlägg och grattis till klockan! Den var fantastiskt snygg!
Gillar denna typ av inlägg och de gör verkligen KS!
 
Snyggt! Ja den sitter riktigt bra på handleden och jag tillhör dem som var skeptiska till designen till en början, men ändrat mig efter lite tid med den ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Weltklasse som allt när mr Rozzy gör inlägg, tack för att du delar med dig! Sist men inte minst, stort grattis till klockan!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ahhh, grattis till nyköpet och tack för trevlig skrift.
Jag tycker att den är grymt läcker.
Tittade på en likadan (misstänker visserligen att det är samma klocka) på
pantbank för länge sen. Föll bl.a då på den korta länken.
/j
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grattis! Kul att någon vågar kliva utanför den hårt upptrampade rolexstigen! Tack för som vanligt väldigt trevlig läsning. En lite för mjuk och förfinad design för att va rakt av en bankrånare och en egen lite lagom vågad desig som sticker ut utan att bli en regelrätt kaviarklocka. En Rozzyklocka:)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Tack för en mycket trevlig och informativ tråd till morgonkaffet. Skönt att det löste sig så enkelt med den lösa fjädern.
 

WatchIT

Panerai
Stort grattis och cred till en välskriven text och mod att gå utanför comfort zonen! Har stirrat på GP i många år och en vacker dag är tiden och tillfället inne...
 
Topp