• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min Citizen Aqualand behöver nya packningar

Roger.SWE

Omega
Hej,

Jag har en gammal Citizen Promaster Aqualand C021 som inte är vattentät längre. O-ringen såg fin ut när jag bytte batterier i den. Det är kanske knapparna eller kronan som inte håller tätt? Min urmakare hörde av sig till Citizen. Dem svarade bara att dem inte har några delar kvar till den modellen :(

Finns det någon som kan hjälpa mig att få den vattentät igen? Inte för att jag tänker dyka med den, men det skulle vara skönt att kunna bada och duscha utan att vara orolig.

Tack på förhand.
/Roger
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härligt!

Det finns hopp. Tror ni att det är O-ringen som är problemet? Vad ska man smörja in O-ringen med när man byter?

/Roger


silikonfett avsett för klockor... Sök på ebay efter "silicon grease watches" så får du upp många förslag, allt från Anchor till Bergeon. Jag har aldrig trycktestat efter att testat dessa så jag vet inte om Bergeon är 8x bättre än Anchor, men oftast brukar det vara något som gör det värt att köpa den bättre varan.
 

rogart-63

Patek
Som jag förstod av den minimala franskan jag kan så följer silconfett med i kitet
Jag bara hittade denna packning på Ebay av en ren slump
Tänkte att jag sett en tråd om någon som behövde en sådan. Det är ju inte lätt att veta om det är just den packningen som är problemet i ditt fall. Men troligen.

Skickat från min C1905 via Tapatalk
Y
 

Icaras

Rolex
När jag köpte min C022 på tratten hade säljaren kvitto ifrån en urmakare som både bytt packning och provtryckt klockan. Hittar inte mailet längre... annars stod det vilken urmakare det var. Kan ju anta att urmakaren har fler packningar än just den.

Frågan är om det inte var Jälmers Ur i Borås (?).
 

Roger.SWE

Omega
När jag köpte min C022 på tratten hade säljaren kvitto ifrån en urmakare som både bytt packning och provtryckt klockan. Hittar inte mailet längre... annars stod det vilken urmakare det var. Kan ju anta att urmakaren har fler packningar än just den.

Frågan är om det inte var Jälmers Ur i Borås (?).

Tack. Jag ringer dem och kontrollerar.
 
Topp