Kattmästaren
Breitling
Allt började med att jag bestämde mig för att införskaffa mig en klocka i "dykarklassen" för några månader sedan. Valet stod mellan en Hamilton Seaview och en Longines HQ och pendeln föll efter mycket om och men på den senare. Då det ej finns någon Longines-återförsäljare där jag bor återstod bara alternativet att köpa en på nätet. Jag tänker inte nämna var jag köpt den då ärendet inte är avslutat och jag vill se vilken lösning vi kommer fram till. Det är nog snarare platsen de beställt den från som går att lasta för det mesta av detta.
Hur som helst, jag beställer en 39mm automatisk/svart Longines HQ. Inga konstigheter. Väntetiden var cirka 3 veckor och när klockan kom var allting i sin ordning - förutom att den kändes för liten. Ingen skugga skall falla över företaget här utan det var jag som inte var nöjd med storleken, varför jag då returnerar klockan och beställer en ny direkt på hemsidan (enligt instruktioner skulle det gå fortare då). Inga konstigheter. Men känslan av att behöva vänta 3 veckor till var tung, men hanterbar. Det var ändå jag som krånglade.
Ytterligare 3 veckor (cirka) passerar innan jag äntligen får ett sms om att paketet finns att hämta. Ni vet känslan! Cyklar bort till paketutlämningen, hämtar ut lådan och beger mig förväntansfullt hemåt. Väl inomhus sliter jag upp lådan och...fel klocka. Den är blå, inte svart. Och den är quartz, inte automatisk.
Får tejpa ihop lådan så gott det går och återigen returnera den. Ringer supporten, förklarar och lägger ännu en beställning. Dock är det påskledigt emellan så det tar flera dagar innan paketet ens går iväg. Börjar ni förstå känslan?
Men eftersom de la i fel klocka så fanns ju den "rätta" kvar på lagret (den som jag egentligen skulle ha) så den kom fram redan idag. Hämtar ut paketet, cyklar direkt till en urmakare i stan för att justera länken (säljer TAG, Tissot osv, inga skojjare). I lådan ligger äntligen rätt klocka (otroligt nöjd över mitt val). Men när urmakaren ska justera länken kommer han tillbaka ut i butiken efter ett tag och frågar: Var har du köpt klockan? Det är tydligen fabrikationsfel på låset, han hade knappt öppnat länken så gick låset sönder och samman. Han visar och beskriver och säger sedan att jag ska kräva ett nytt lås från företaget jag köpt det av, att det där inte är acceptabelt. Han menar också på att det förmodligen är ett fel vid tillverkningen av klockan, alltså inte något som skett hos nätåterförsäljaren.
Men ja, vad ska man säga? Ska ringa supporten imorgon förmiddag och hoppas att de kan skicka ett nytt lås.
Hur som helst, jag beställer en 39mm automatisk/svart Longines HQ. Inga konstigheter. Väntetiden var cirka 3 veckor och när klockan kom var allting i sin ordning - förutom att den kändes för liten. Ingen skugga skall falla över företaget här utan det var jag som inte var nöjd med storleken, varför jag då returnerar klockan och beställer en ny direkt på hemsidan (enligt instruktioner skulle det gå fortare då). Inga konstigheter. Men känslan av att behöva vänta 3 veckor till var tung, men hanterbar. Det var ändå jag som krånglade.
Ytterligare 3 veckor (cirka) passerar innan jag äntligen får ett sms om att paketet finns att hämta. Ni vet känslan! Cyklar bort till paketutlämningen, hämtar ut lådan och beger mig förväntansfullt hemåt. Väl inomhus sliter jag upp lådan och...fel klocka. Den är blå, inte svart. Och den är quartz, inte automatisk.
Får tejpa ihop lådan så gott det går och återigen returnera den. Ringer supporten, förklarar och lägger ännu en beställning. Dock är det påskledigt emellan så det tar flera dagar innan paketet ens går iväg. Börjar ni förstå känslan?
Men eftersom de la i fel klocka så fanns ju den "rätta" kvar på lagret (den som jag egentligen skulle ha) så den kom fram redan idag. Hämtar ut paketet, cyklar direkt till en urmakare i stan för att justera länken (säljer TAG, Tissot osv, inga skojjare). I lådan ligger äntligen rätt klocka (otroligt nöjd över mitt val). Men när urmakaren ska justera länken kommer han tillbaka ut i butiken efter ett tag och frågar: Var har du köpt klockan? Det är tydligen fabrikationsfel på låset, han hade knappt öppnat länken så gick låset sönder och samman. Han visar och beskriver och säger sedan att jag ska kräva ett nytt lås från företaget jag köpt det av, att det där inte är acceptabelt. Han menar också på att det förmodligen är ett fel vid tillverkningen av klockan, alltså inte något som skett hos nätåterförsäljaren.
Men ja, vad ska man säga? Ska ringa supporten imorgon förmiddag och hoppas att de kan skicka ett nytt lås.