• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min extrema otur! (Longines HydroConquest)

Kattmästaren

Breitling
Allt började med att jag bestämde mig för att införskaffa mig en klocka i "dykarklassen" för några månader sedan. Valet stod mellan en Hamilton Seaview och en Longines HQ och pendeln föll efter mycket om och men på den senare. Då det ej finns någon Longines-återförsäljare där jag bor återstod bara alternativet att köpa en på nätet. Jag tänker inte nämna var jag köpt den då ärendet inte är avslutat och jag vill se vilken lösning vi kommer fram till. Det är nog snarare platsen de beställt den från som går att lasta för det mesta av detta.

Hur som helst, jag beställer en 39mm automatisk/svart Longines HQ. Inga konstigheter. Väntetiden var cirka 3 veckor och när klockan kom var allting i sin ordning - förutom att den kändes för liten. Ingen skugga skall falla över företaget här utan det var jag som inte var nöjd med storleken, varför jag då returnerar klockan och beställer en ny direkt på hemsidan (enligt instruktioner skulle det gå fortare då). Inga konstigheter. Men känslan av att behöva vänta 3 veckor till var tung, men hanterbar. Det var ändå jag som krånglade.

Ytterligare 3 veckor (cirka) passerar innan jag äntligen får ett sms om att paketet finns att hämta. Ni vet känslan! Cyklar bort till paketutlämningen, hämtar ut lådan och beger mig förväntansfullt hemåt. Väl inomhus sliter jag upp lådan och...fel klocka. Den är blå, inte svart. Och den är quartz, inte automatisk.
Får tejpa ihop lådan så gott det går och återigen returnera den. Ringer supporten, förklarar och lägger ännu en beställning. Dock är det påskledigt emellan så det tar flera dagar innan paketet ens går iväg. Börjar ni förstå känslan?

Men eftersom de la i fel klocka så fanns ju den "rätta" kvar på lagret (den som jag egentligen skulle ha) så den kom fram redan idag. Hämtar ut paketet, cyklar direkt till en urmakare i stan för att justera länken (säljer TAG, Tissot osv, inga skojjare). I lådan ligger äntligen rätt klocka (otroligt nöjd över mitt val). Men när urmakaren ska justera länken kommer han tillbaka ut i butiken efter ett tag och frågar: Var har du köpt klockan? Det är tydligen fabrikationsfel på låset, han hade knappt öppnat länken så gick låset sönder och samman. Han visar och beskriver och säger sedan att jag ska kräva ett nytt lås från företaget jag köpt det av, att det där inte är acceptabelt. Han menar också på att det förmodligen är ett fel vid tillverkningen av klockan, alltså inte något som skett hos nätåterförsäljaren.

Men ja, vad ska man säga? Ska ringa supporten imorgon förmiddag och hoppas att de kan skicka ett nytt lås.
 

Jolly

Cartier
Nu har de ju klantat till det två gånger och tycker inte att det är OK.
Klart de ska åtgärda problemet och gärna någon typ av kompensation som plåster på såret.
 

Kattmästaren

Breitling
1.jpg 2.jpg 4.jpg

Här är bilder jag tog hos urmakaren. Jag kan ingenting om länkar, har bara haft läderarmband innan. Men vad jag förstår så är det de två små kolvarna som släppt? Oklart.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Returnera, pengar tillbaka och ta en tripp till närmaste lokala handlare istället. Kanske är en bit att åka som du nämner, men kanske kan vara värt det i det här fallet...
 

Kattmästaren

Breitling
Returnera, pengar tillbaka och ta en tripp till närmaste lokala handlare istället. Kanske är en bit att åka som du nämner, men kanske kan vara värt det i det här fallet...
Förstår hur du tänker, kommer dock inte returnera klockan för tredje gången utan förhoppningsvis skickar de ett nytt lås. Om dem inte skickar ett nytt lås kommer jag ordna det själv (ringde till en återförsäljare i en stad nära mig som kunde ordna det för någon tusenlapp) men då kommer jag inte direkt rekommendera det företaget för någon,
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Går man efter dina inlägg, så ser det ut som att den är köpt via Uret.
Hm, inte första gången de skickar fel klockor...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Och ändå hävdar tex @poormans att det inte spelar någon roll om man handlar av gråhandlare eller hos AD. Detta är ett tydligt exempel på hur hantering hade gått smidigare Via AD

OT. Trist på din klocka. Hoppas det löser sig
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Rätt meningslöst att köpa Långkines via Uret dessutom när Klockia typ tar samma pris. Men otroligt tråkig historia iaf, förstår att det inte är roligt. Jag skulle kräva kompensation av (jag gissar också på Uret) säljaren för besväret, egentligen borde de fan bjuda på hela klockan efter det här, en HQ är inte så dyr.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Visst men du går knappast ifrån butiken med fel klocka och köper du den i ad-butik så fixar de länken och sånt
Men det är väl meningslöst att konstatera skillnaden mellan att själv med egna ögon plocka produkten och att den skickas via nätet, jag kan säga att även den mest seriösa svenska nätbutik kan skicka fel produkt. Att det har vissa fördelar att beställa i butik i person säger väl sig självt :) Det känns ju lika tokigt att döma samtliga svenska AD för att X är kass som det är att döma samtliga nätgråhandlare för att Y är kass.
 

Kattmästaren

Breitling
Tar mycket energi det där. Hoppas dem kan göra rätt för sig

Förvånansvärt mycket energi. Speciellt det här med att skicka klockor via posten fram och tillbaka hela tiden. Därför jag redan nu tagit beslutet att fixa det själv om de inte skickar ett nytt lås. Det positiva i det hela är att klockan är fantastiskt fin och det är ju bättre att låset på länken är trasigt än själva klockan iaf.
 

Brydlon

Breitling
Kattmästaren, det var tråkigt, önskar att allting ordnar upp sig för dig snart! Samtidigt vill jag lyfta ett varningens finger för det här med icke auktoriserad ÅF. Den såkallade gråzonen alltså: eftersom det inte är tillåtet för näthandlarna att sälja vissa (fina) märken, knyter man kontakt med olika handlare ute i världen. När du köper en klocka hos en sådan butik i Sverige så kommer klockan från kanske en handlare i Bulgarien. Om den handlaren i sin tur inte så nogräknad, kan ovannämnd situation uppträda. Nätbutiken har många gånger inte ens sett varan, vet inte om ev. fel och brister!
Sensmoral: handla hos fysiska eller auktoriserade butiker. Visserligen gråzonsbutikerna oftast är billigare, men det kan också va en dyr historia som din tex.
 

poormans

Rolex
Och ändå hävdar tex @poormans att det inte spelar någon roll om man handlar av gråhandlare eller hos AD. Detta är ett tydligt exempel på hur hantering hade gått smidigare Via AD

OT. Trist på din klocka. Hoppas det löser sig

jag skrev väl ändå att man ska ha samma service och garantier oavsett vart man handlar gråhandlare eller AD???
handlar du själv alla klockor ifrån AD eller?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Verkar som en svets gått sönder? Verkligen otur om det nu inte är någon som ägt den innan och returnerat den.

I vilket fall har väl @Kattmästaren garanti från Longines?

Nu tror jag att jag ser felet, kollade på telefonen så det var svårt att uppfatta det trasiga. Verkligen skumt men som sagt så måste garantin gälla.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu tror jag att jag ser felet, kollade på telefonen så det var svårt att uppfatta det trasiga. Verkligen skumt men som sagt så måste garantin gälla.
Mmm, skall väl sitta ett rör längst ut på de smala viklåsbladen i 90 grader mot själva bladen. I detta rör skall en sprint sitta så den sitter fast i spännet.
 

Kattmästaren

Breitling
Kanske bör tillägga att klockan inte bär några som helst märken eller tecken på användning i övrigt. Den kom naturligtvis helt inplastad osv.
 

Kattmästaren

Breitling
Uppdatering: Efter att ha talat med supporten var alternativet i princip bara att (för femtioelfte gången) returnera klockan så att deras serviceavdelning skulle kika på den och se vad som var fel eller åtgärda felet själv (vilket jag valde). Jag fick en mindre ekonomisk kompensation ändå vilket jag var nöjd med, kunde som sagt skickat in den så hade de fixat det men jag orkar inte krångla mer med post osv.

Har beställt ett nytt lås från en AD hyfsat nära mig så löser det på den vägen, skulle bara ta några dagar.
 
Topp