• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första ”riktiga” klocka: en Carrera

ArneF

Omega
Mitt klockintresse började för några år sedan på en arbetsresa till Kina med en kollega. Han köpte en fin och dyr klocka under en mellanlandning på hemresan. Sedan dess har jag undrat varför han köpte en så dyr klocka, som ändå inte går lika bra som min gula, radiostyrda, 7 år gamla Casio, som alltid håller sig inom en sekunds felvisning och alltid visar rätt datum.

Här är den gamla Casion:
P1010733 1.jpg

Så efter flera års funderingar på varför det finns folk som köper annat än radiostyrda klockor, var det min tur att i augusti gå till Jalle i Göteborg och köpa en första ”riktig” klocka.

Jag tänkte mig de här förutsättningarna:
- Casions 39 mm känns rätt för mina lite tunna handleder, så större skulle den nya klockan inte vara
- Inte så mycket komplikationer gör den lättservad och minskar risken att något går sönder. Tre visare + datum är OK för mig
- Helst ett ETA standardurverk
- Den nya klockan ska vara vacker att se på

När jag kom in i butiken klämde jag på de här klockorna:
- Longines Contest, 40 mm, med caliber L619: Fin och prisvärd klocka men länkarna blänkte förskräckligt
- Omega AT: Perfekt klocka om inte 39 mm modellen hade känts topptung på min tunna arm
- IWC Ingenieur: Också en perfekt klocka, men armbandet kändes tungt för mig
- Tag Heuer Carrera: Klockan satt som en smäck på handleden. Så den köpte jag!

P1010721 1.jpg

TH verkar inte vara så vanliga här på KS, kanske mer utomlands. Jag såg i senaste numret av UHREN:s undersökning om mest internetsökningar i tyskspråkiga länder att TH kom på tredje plats, efter Rolex och Omega!

Klockan sitter fortfarande fint på handleden och är en glädje att se på. Första dygnet fortade den sig 9 sek, de nästa två veckorna 7 sek/dygn, sedan 6 sek/dygn och nu är den nere på 5 sek/dygn. Om ett par månader är den nog nere på 2-3 sek/dygn som är helt OK. TH:s urverk verkar fungera bra efter vad jag kan läsa på nätet.

Länken och viklåset känns stabilt och gediget, men att byta till ett annat band verkar vara pilligt. Det finns halvlänkar för den som behöver, däremot inte mikrojustering.

De blanka indexerna konstraterar fint mot den gräddvita urtavlan och gör att tavlan lever upp i solljus och är lätt att läsa av när det blir lite mörkare. Av någon konstig anledning har bara visarna lumen, inte timindexerna. Datumsiffrorna kunde vara större för mina skumma ögon. Som helhet är klockan urvacker i all sin enkelhet!

Urverket syns genom safirglaset på baksidan, men mest syns rotorn som inte är så intressant. En handjagad klockas urverk är betydligt roligare att titta på.

Det här är en riktigt trevlig klocka, som jag alltid har på armen. Men vackra sommardagar tar jag tillbaka den gamla, gula Casion, då den gula färgen passar så bra till solbränd hud.

P1010730 1.jpg

P1010725 1.jpg

Modell: Tag Heuer Carrera Calibre 5 Automatic
Referens: WAR211B.BA0782
Urverk: Caliber 5, (ETA 2824-2)
Mått: Diameter 39 mm
Årsmodell: 2014
Vattentålig: 100 meter
Safirglas på baksidan också
 

billo

Cartier
Grattis riktigt fin stilren klocka, tyvärr har jag själv aldrig varit så fäst i TH, vet inte riktigt varför.
 

Brogren

Cartier
Grattis. Ser ut som en grym tavla även om jag hellre tagit IWC:n "trots" länken. Jag gillar tunga länkar så jag är partisk.
Hur hög är din klocka förresten?

Återigen, grattis.
 

Hugii

Audemars
Grattis till en fin klocka. Gillar TH och har själv en TH här hemma. Tycker bara inte att du ska förnedra den och lämna den hemma på sommaren. Tror den mår dåligt av ensamheten. Skaffa ett färgglatt armband och ha det på klockan sommartid. Den ljusa fina tavlan måste bara komma ut mer även när solen ligger på som bäst :)
 

ArneF

Omega
Hej och tack för kommentarer och alla välkomsthälsningar!

Klockans höjd är 13 mm.

En Ingenieur är förstås en perfekt klocka. Men vad skulle jag fundera på att köpa som nästa klocka, om jag redan hade den perfekta klockan på handleden? Mycket av det roliga skulle falla bort då.

Bra idé att på sommaren byta till ett glatt sommararmband. Så ska jag göra! Jag får bara klura ut hur man byter, det finns säkert länkar på nätet som visar hur det går till.
 

Brogren

Cartier
Hej och tack för kommentarer och alla välkomsthälsningar!

Klockans höjd är 13 mm.

En Ingenieur är förstås en perfekt klocka. Men vad skulle jag fundera på att köpa som nästa klocka, om jag redan hade den perfekta klockan på handleden? Mycket av det roliga skulle falla bort då.

Bra idé att på sommaren byta till ett glatt sommararmband. Så ska jag göra! Jag får bara klura ut hur man byter, det finns säkert länkar på nätet som visar hur det går till.


Tro mig, det finns fler perfekta klockor där ute.
 
Topp