• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första egengjorda service!

Fadershan

Patek
Hej kära forum!

Jag har nu under några veckors tid (tvåsmåbarnsfarsa) påbörjat och avslutat min första service av ett AS-1506 verk som första patient/death row inmate. Hade tänkt göra en sån där härlig tråd som jag sett andra göra med steg för steg bilder och glada tillrop.Istället blir det lite bilder från nedmontering och någon bild på före och efter-timegrapher. Har väntat på oljor, oilers m.m. från cousins och igår fick jag dessa äntligen! Jag har tidigare plockat isär verket och tvättat alla delar i Elma röd i UL och sedan sköljt i IPA.. eller nja inte alla delar, balansen och motstenar fick bada lite lätt i nafta. Så nu när jag äntligen fått grejerna för att komma målet/utbildningen ett steg närmre tog jag efter att ha lagt kidzen verkligen tillvara på natten. Kl 03.45 hade jag monterat ihop och oljat verket efter bästa förmåga. Jag kände mig ganska säker på min sak och satte även på tavla och visare innan jag drog upp verket. Dumt gjort! Verket hoppa inte igång :( Men då jag skulle upp vid kl 06.00 för en lång arbetsdag var jag ju bara tvungen att gå och lägga mig för att få någon typ av sömn. I trappan upp till sovrummet blev jag konfunderad.. hade ju kollat så alla hjul snurrade fram till pallet, pallet rörde sig obehindrat.. DET bara måste vara balansen som sitter knas? Jag vände i trappan och krigade vidare. Tog loss balansen och försökte igen. kl 04.24 kickade skiten igång efter många försök att få balansen på rätt plats. Det underlättade att ha lite fjong i fjädern när man lyfta på balansen för att se när den satt rätt och det började röra på sig!

idag är jag rätt trött sittandes på kontoret men det var det värt! Hann ta en snabb bild på verket i timegraphern inatt och vet inte riktigt hur jag ska tolka mitt resultat? Det ser bättre ut än innan iaf gällande främst amplituden men annars rätt likvärdigt. (har inte justerat beat error eller +- armen på balansen)

Har fått lite tips på vägen av bl.a. @rogart-63 @noeLLY @eriksson850 @alexndr m.fl. och det tackar jag för!
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Utgångsläget i timegraphern
IMG_20161222_221241.jpg

Så här såg det ut när jag öppnade och skulle bekanta mig med verket första gången :)
IMG_20161222_222148.jpg

Tågbron borttagen!
IMG_20161226_212223.jpg

Ratchet wheel, crown wheel, click väck.
IMG_20161226_215204.jpg

Ställmekanismen, keyless work och motion works. Mycket termer och språk jag blandar.. förlåt!! :)
IMG_20161229_204230.jpg

Det mesta borttaget men hour wheel och cannon kvar. Ja och motstenen på balansens undersida.
IMG_20161229_205811.jpg

Den där kanonen var lite läskig att få bort första gången men fick tips av @rogart-63 att använda en nagelklippare lite försiktigt och då gick det av få av den. Var ju lite förutsättningen för att få bort centrumhjulet :)
IMG_20161229_221045.jpg

NU är allt nedmonterat och redo för tvätt!
 

Crispie

Rolex
Skoj! Bra jobbat. Var har du köpt time-graphern och vad fick du betala? Gärna ett litet utlåtande om kvaliteten på den också :)
 

rogart-63

Patek
Eftersom jag var under kraftig tidspress så togs inga fler bilder tyvärr förrns jag fått ihop allt och kunde slänga verket i timegraphern. Här är resultatet enligt timegraphern: vad tror ni?
IMG_20170110_040929.jpg
Ser rätt okej ut tycker iallafall jag . Justera ner haltningen och avvikelsen . Så är du där. Lite låg amplitud som troligen beror på att du inte tog ur fjädern . Kanske är det lite dålig fjong i den?
 

Fadershan

Patek
Säkert! Kul, tack ska prova det ikväll! Haltning= beat error? Fick ju upp ampen lite iaf som jag misstänker är för pallet juvelerna fick lite 9415. Visst var det så du sa vill jag minnas @noeLLY ? :)
 

noeLLY

Cartier
Bra jobbat! Ja 9415 eller 941 är smörj för paletterna och påverkar amplituden. Har du oljat hakens lager? Dom verk jag skruvat ska inte ha olja där men när jag glömt och ändå oljat det lagret har amplituden minskat.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bra jobbat! Ja 9415 eller 941 är smörj för paletterna och påverkar amplituden. Har du oljat hakens lager? Dom verk jag skruvat ska inte ha olja där men när jag glömt och ändå oljat det lagret har amplituden minskat.
Hakens motstenar ska väl inte oljas på grund av att friktionen faktiskt blir högre med olja, därav du fått lägre amplitud. Lätt hänt dock om man inte från tavelsidan håller reda på vilken juvel som stödjer vilken pivott. :)
 

noeLLY

Cartier
Hakens motstenar ska väl inte oljas på grund av att friktionen faktiskt blir högre med olja, därav du fått lägre amplitud. Lätt hänt dock om man inte från tavelsidan håller reda på vilken juvel som stödjer vilken pivott. :)
Ja precis men vissa manualer (seiko?) har instruktioner att olja hakens lagerstenar. Tänkte om @Fadershan kanske gjort det.
Nae precis ofta tavelsidan jag klantat till det :)
Man kan även olja hakens lager om man har för hög amplitud. Där har jag dock fått råd att det är bättre att ändra paletternas avstånd från gånghjulet.
 

Fadershan

Patek
Hakens motstenar ska väl inte oljas på grund av att friktionen faktiskt blir högre med olja, därav du fått lägre amplitud. Lätt hänt dock om man inte från tavelsidan håller reda på vilken juvel som stödjer vilken pivott. :)
Det fick mig att inse att jag inte oljat den sidan/undersidan av pivotterna! Visste ite om man skulle det då det är mest hål och inte "koppar" som det är på hjulsidan om du förstår vad jag menar? :)
 

JesperO

Rolex
Inspirerande tråd... underbart att se när någon släpper sargen och vågar sig på att skruva lite...
jag är snart där... mentalt är jag där, har svårt att hitta med kvalitetstiden när jag skall göra det bara... inbillar mig att denna sysselsättning bäst görs när ev kids sover.
 

Fadershan

Patek
Inspirerande tråd... underbart att se när någon släpper sargen och vågar sig på att skruva lite...
jag är snart där... mentalt är jag där, har svårt att hitta med kvalitetstiden när jag skall göra det bara... inbillar mig att denna sysselsättning bäst görs när ev kids sover.
Tack! Ja det har tagit mig ett tag att gå från mentalt redo till att faktiskt få tummen ur. Det är så mycket som ska göras ändå de få timmar man har till förfogande på dygnet :) Det är oxå tidskrävande och en del prylar slipper man inte undan att införskaffa! Tror nyckeln är att ha en dedikerad plats för fixet där projekt och verktyg kan ligga framme så de är redo när du får några minuter över! :) Kör nu, det är vansinnigt tillfredsställande (när det går bra)
 

JesperO

Rolex
Tack! Ja det har tagit mig ett tag att gå från mentalt redo till att faktiskt få tummen ur. Det är så mycket som ska göras ändå de få timmar man har till förfogande på dygnet :) Det är oxå tidskrävande och en del prylar slipper man inte undan att införskaffa! Tror nyckeln är att ha en dedikerad plats för fixet där projekt och verktyg kan ligga framme så de är redo när du får några minuter över! :) Kör nu, det är vansinnigt tillfredsställande (när det går bra)

Har tänkt på det där med dedikerad plats... och tror du har rätt. Har redan rätt mycket prylar, behöver nog köpa mig lite mer, vilket väl är halva nöjet ? :) och sedan får jag nog muta in arbetsrummet som ett mekarrum. Och ett antal renoveringsobjekt och verk finns ju tillgängligt.
Ja, det är nog banne mig dags nu att släppa sargen.
 

Fadershan

Patek
Har tänkt på det där med dedikerad plats... och tror du har rätt. Har redan rätt mycket prylar, behöver nog köpa mig lite mer, vilket väl är halva nöjet ? :) och sedan får jag nog muta in arbetsrummet som ett mekarrum. Och ett antal renoveringsobjekt och verk finns ju tillgängligt.
Ja, det är nog banne mig dags nu att släppa sargen.
Precis så! Mitt lilla arbetsrum blev urmakeri och ja halva nöjet är alla prylar! :) Låt höra hur det går sen!
 
Topp