• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första klocka

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det var min sjätte födelsedag och året var 1983. Jag fick en klocka (som ännu fungerar!) och ett par mörkgröna manchesterbyxor och Lego. Byxorna och Legot var toppenpresenter men klockan blev aldrig en favorit. Alla mina kompisar hade digitalklockor och jag fick en gamlingklocka...pinsamt. Dessutom gick den ju inte av sig själv, man var tvungen att dra upp den, varför förstod jag aldrig. Som ni ser är den efter 29 år i min ägo i ganska fint skick och idag ser jag på min första klocka med värme. Vad var er första klocka?

20120911_135305.jpg


20120911_135327.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool! -Och en svensk klocka som förstaklocka dessutom! -Se nu till att serva den och ta hand om den.

Jag tror dessvärre min första klocka (sent 80-tal) var en digital Casio som frätte sönder inifrån. Det är i alla fall den första jag minns. Den användes utan fundering och byttes senare mot en mer g-shock liknande Casio, med bakgrundsbelysning och tidtagning. Som snabbast kunde jag efter mycket övning starta och stoppa tidtagarfunktionen på 0,19 sekunder, vilket ansågs bra i mina kompiskretsar :geek:

Dessvärre tänker de som köper klockor sällan på vem som ska få den efteråt, eller på att någon kommer se tillbaka på klockan årtionden senare. Jag har exempelvis fått tre Omegor av min far/farfar/farfars far. -Ett handuppdraget fick-ur i princip utan värde (som nu är fullservad och fungerar), samt två seamasters (de ville: en handjagad och en med automatiskt urverk) som fungerar som de ska och är någorlunda nyservade. Självklart var de värda väldigt mycket enligt far min. Urmakaren värderar de till strax över priset för en service när de är nyservade :) Surt att inte farsgubben köpte sig en dykar-seamaster på 60-70-talet istället, men det är lätt att vara efterklok. På den tiden var det ju dressklockor som gällde. De kunde ju inte veta att vi skulle bli dykarklocksnördar på 2000-talet.

Jag försöker i dagsläget övertyga min blivande fru att jag måste köpa en klocka till vårt blivande barn som jag kan inviga tills han/hon fyller 18år, men det går sådär. :mrgreen:
 

_jonte

Patek
Tror min första var en färgglad Swatch som farsan köpte på nån flygplats på 80-talet. Har för mig att den var fin, men borta sen många år tyvärr.
 

PierreS

Cartier
Min första klocka var en sån där Casiorackare med miniräknare :)
Nåt sånt här:
7B52BA9D-3A39-4C4A-8AE3-040DAE74A8CA-4457-00000618C99FBF21.jpg


Min mor köpte den till mig i julklapp när jag var 7-8 år och jag bar den varje dag tills den gav upp och inte vill funka igen trots batteribyte.
Tror att det var fuktproblem som slog ut den efter några år, är ganska säker på att den fick bada några gånger :)
 
Vilken grym klocka. Själv fick jag en Zenith av farfar. Tyckte den var så jävla ful att jag aldrig använde den och sedan kom den helt enkelt bort. Har aldrig gillat guldklockor. Fast man kunde kanske smält ner den och fixat lite coating på framgaddarna.
 

Ricrob

Patek
Coolt värre!

Vi är tydligen lika gamla och jag minns när jag fick min första klocka, en grön Benetton i aluminium, inköpt i Spanien av min farmor. Min bror fick en likadan men tyvärr finns ingen kvar.. :(

Hittade ingen bild på en liksdan men på en liknande (våra hade dock inte med Bulova att göra).

9D959EB6-392E-43A2-A2C9-5ABF0FEE480B-6897-00000EEDD30AD5F1.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fick en Casio med inbyggd miniräknare, som farsan köpt hem från någon resa till Hong Kong. Jag blev så lycklig och fascinerad, hade aldrig sett något liknande, så j_vla hi-tech, och tyckte den var riktigt cool! Fick den aldrig att fungera :-( Minns inte om det var min första, men jag var väl inte så mycket högre än en fysikbok, och det var väl då jag blev besatt av mer fungerande klockor... i alla fall på det undermedvetna planet, skulle jag tro ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min första var en Casio racingtimer av något slag som jag fick sommaren mellan 6:an och 7:an. Jobbigt att man inte sparat allt som passerat genom åren...då skulle jag varit junkversionen av typ Shear... :)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Några år senare hade jag 3-4st swatchklockor. Jag kommer speciellt ihåg min Stockholm 1912 edition, tyvärr ligger någonatans i medelhavet nu.
 

Lodregulator

Breitling
(Mitt första inlägg i detta forum) Min första klocka var den här http://i299.photobucket.com/albums/mm29 ... Newton.jpg
Jag fick den innan jag kunde klockan, runt 1978-79, och tyckte att den var så cool. Tyvärr visade jag mig ha svårt för att lära mig klockan så den byttes ut mot ett enkelt Casio digitalur i plast när jag började skolan 1980. Digitala siffror var lättare att läsa än de obegripliga analoga visarna. Klockan hängde sedan på min anslagstavla i några år... Glaset sprack när jag kastade pil på den(!) och därefter förföll klockan i glömska tills jag hittade den för några år sedan. Vid ett besök hos en kompis som arbetade i St Petersburg lämnade jag in den för en helservice inkl glasbyte hos en rysk urmakare. Det blev en rysk budgetservice = oro inkl. balansfjäder plockades bort, rengjordes och smörjdes, men nu går den perfekt igen. När min son slutar att kasta allt i golvet ska han få den.

I mellanstadiet faschinerades jag av Casios klockor med både digital och analog visning och fick till slut en sådan i födelsedagspresent. Den hängde med i flera år och tålde både hårda badmintonmatcher, bad och bastubad... Den var ju "vattentät" till 30 m så det skulle den ju tåla, tyckte jag.

Den byttes senare ut mot andra liknande billiga digitalur tills jag hade gått ut gymnasiet. Under några månader slet jag som cykelbud (Gröna budet, om ngn kommer ihåg) på Stockholms gator. Alla coola cykelbud hade en G-shock, så då blev det en sådan.

När jag var 24 dog min pappa knall fall av en hjärnblödning. Det var tragiskt, men nu är det klockor det gäller... Jag fick då ärva en del klockor efter både honom och min farfar - vilket nog var det som startade mitt klockintresse. Bland annat den här som jag var mycket avundsjuk på när jag var liten: http://s299.photobucket.com/albums/mm29 ... =Casio.jpg Den fungerar faktiskt utmärkt fortfarande trots att den har 32 år på nacken. Min farfars gamla Certina DS-2 var nog den klockan som fick mig att inse att mekaniska ur är roligast. Det är nog den klockan som jag värderar högst i samlingen: http://i299.photobucket.com/albums/mm29 ... d-ds-2.jpg

Efter det snöade jag in på mekaniska väggur och väckarur och plöjde igenom Skärholmens loppmarknad varje lördag i jakt på nya objekt. Lärde då känna en pensionerad urmakare vid namn Ernst Wahlberg som hjälpte mig att reparera allt skrot jag kom med. Han lärde mig också det mesta jag vet om klockor. Tyvärr dog han 95 år gammal härom veckan. För några år sedan när jag hjälpte honom att flytta fick jag hans gamla 40-talsklocka: http://i299.photobucket.com/albums/mm29 ... afklar.jpg

Första "riktiga klockan" jag köpte var en Marcello C (modellen som kom före Nettuno-modellerna) som köptes av en känd TTT:are för den för mig då hissnande summan av 3000 kr...

Tyvärr har samlandet legad i dvala sedan jag flyttade från Stockholm för 2,5 år sedan. All tid har gått åt familjen och huset, men nu känner jag att jag börjar vakna upp igen. Hoppas att jag kommer att vara lite mer aktiv på detta forum...

Snart är det helg!!!
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Min första var en Longines 50 talare.
Min pappa körde taxi när jag var liten, och han fick den som
betalning av någon kund en sen helgnatt. Den finna tyvärr inte kvar längre.
Det är synd att många gamla grejor försvinner genom åren.
 
Nu så är min första dinka upphittad i gömmorna, här imellan Precistan och Nighthawken.

CAM00307_zps8adf615c.jpg


Stålmannen boundet är ju stenhårt!

MVH

Anders P
 

Ricrob

Patek
Desmond_Malone skrev:
Nu så är min första dinka upphittad i gömmorna, här imellan Precistan och Nighthawken.

CAM00307_zps8adf615c.jpg


Stålmannen boundet är ju stenhårt!

MVH

Anders P
Speciellt hårt att han "skuttar" över hålen, hahaha!

Den var riktigt skön faktiskt, kul att den är 30+ år också!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Min första klocka

Har ingen intressant historia eller arvegods... Mitt intresse för klockor kommer 100% från Formel 1! Drömklockan var länge en Tag bara för det.
När så Jacques Lemans tog över som officiell F1-sponsor tyckte jag att de var oerhört läckra, men trodde att priset var astronomiskt såklart...
Av en slump upptäckte jag att jag faktiskt hade råd, så jag köpte denna till mig själv i födelsedags-present -07. Gillar den enormt, den väger in på 203 gram med kortad länk och håller för det mesta! :)
IMG_9415_zps50aaf83d.jpg
 
Topp