• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första paketöppning

-RI-

Patek
2-Faktor
Lär bli väldigt mycket text för en klocka som egentligen inte är speciellt dyr eller ovanlig men klockan i fråga är väldigt speciell för mig så ni som inte vill läsa kan skrolla ner direkt till bilderna.

Det hela började runt 13 års ålder när jag såg att plastfarsan hade en. Tyckte den var skitsnygg men det var ju en Rolex så en sån skulle man minsann aldrig ha råd med om man inte blev jäkligt rik.
Åren gick och jag tänkte inte direkt märkvärdigt på någon klocka.
När jag sedan var i 17 års ålder och studenten närmade sig så började mamma och pappa tjata om att en man ska minsann ha en riktigt fin klocka, det är den enda accessoarer man behöver som kille.

Drog ett långskott och önskade mig rolexen men inte tusan fick jag någon sån, inte så konstigt kanske..
Däremot trillade en omega smpc ner som första riktiga klocka. Klockan användes flitigt som beater men fick sedan vandra vidare i brist av pengar vilket man ångrar lite idag.
När pengar fanns på kontot igen så började jakten efter en riktig klocka igen.
Han köpa och pröva några stycken men blev aldrig riktigt nöjd. Till slut hade jag råd med klockan som startade mitt intresse men hade precis bytt jobb och trivdes inte särskilt bra på nya arbetsplatsen.
Hade hittat en klocka jag tänkte slå till på, en sån jag alltid velat ha.
På den tiden kunde jag få den så billigt som 29k med box och papper. Riktigt bra pris men ändå låg det och gnagde att jag inte trivdes på nya jobbet. Det hela slutade med att jag sa upp mig på jobbet och tog fyra månaders sommarledigt innan jag började jobba på en annan arbetsplats, där jag jobbar idag. Pengarna spenderades på att leva under sommaren och ha kul istället för att köpa klockan.

Budget byggdes upp på nytt men då var klockans värde i 40k för motsvarande vilket jag tyckte var för dyrt, skulle vänta in rätt objekt för ungefär samma pengar som ett år tidigare. Det hände aldrig, köpte andra klockor och den klockan som alltid gnagde i bakhuvudet fortsatte att springa iväg i pris.
Nu har ni säkert redan ett humm om vilken klocka det är.

Men NU var det äntligen dags att slå till. Släppa att man en gång kunde fått klockan för nästan halva priset och bara köra. Sluta hitta ursäkter!
Hade intalat mig själv egentligen att vänta tills efter jag skaffat lägenhet. Tanken slog mig att om jag skaffade en så skulle jag aldrig vill sälja den.

Hade tänkt slå till stort och bli owg med en vacheron men det får vänta. Måste få testa denna först.

image.jpeg
image.jpeg


Så vad är det då för klocka?
En 16710 såklart!
Rättare sagt en 2001a med SEL och lugholes.
Klockan ska enligt handlaren komma från första ägaren och vara opolerad.
Full länk och så vitt jag vet fullset.

Säljaren Crivati (italiensk handlare i Rom) menar att de servat klockan så ska kolla upp det.
Fick en bild från en timegrapher att den plussar 1sek/dag och har en amplitud på 281.
Har bara gott att säga om handlaren än så länge, haft kontakt med Cristiano som har varit väldigt väldigt tillmötesgående och trevlig. Han har tydligen vänner i Stockholm och brukar besöka huvudstaden och ville eventuellt GTGa nästa gång han kommer hit i vår.

Så lite specs om klockan.
Ref: 16710
Produktionsår: 1989-2007
Urverk: Rolex cal 3185
Gångreserv: 50 timmar
Vattentät: 100m
Funktioner: GMT, datum.

Klockan kommer som nog alla vet med tre olika inserts. Pepsi, cola & lakrits.
Denna kom med lakrits men ska förbi Rob och komplettera med pepsi är tanken.
Otroligt mångsidig klocka som bärs riktigt skön och går till allt.

Lite pics
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Gratulerar, riktigt fin!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varit förbi Rob E nu. Slängt på ett pepsi, kortat länken och kört den i timegraphern.
Ampen var på 279 vilket är bra.
Strålande service som vanligt. Fick hjälp av Peter. :happyhappy:
image.jpeg
Grattis som faan!! SÅÅÅ ska den se ut! Nu kan du ge den till mig! Jag skämtar inte!! GE DEN TILL MIG SÄGER JAAAAAAG!!!!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Grattis, mycket fint skick.

Det är ett "italienskt fullset", de har inte riktigt samma preferenser för fullset där nere som oss här uppe (erfarenhet). ;)
Men du kan lätt snippla ihop smågrejorna som saknas över bukten så sover du gott med ett riktigt fullset i byrån.

Den reffen var min första Rolex faktiskt, och med pepsi. Hade den alldeles för kort tid tack vare att LV just kommit och suget blev för stort efter den. Ångrade mig lite, den är klassiskt och så mångsidig. LV har ingen chans där.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Stort grattis! Gmt ska bara provas, suget blev inte mindre nu. Visst kompletterar du även med den svart röda kombon!? ( i mitt tycke den snyggaste)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det är nu du inte kommer bära din Tudor Chrono mer och vill släppa den till mig för 18k. Right...?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Alltså jag är fortfarande riktigt avundsjuk. På riktigt.

I mars blir det ny klocka. Jag tror jag höjer budgeten till 50. Det där är kärlek. Fan! Nu kommer jag drömma om det där.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Stort grattis! Gmt ska bara provas, suget blev inte mindre nu. Visst kompletterar du även med den svart röda kombon!? ( i mitt tycke den snyggaste)
Enligt mig är LN snyggast :) men ett colainsert kommer säkert någon gång

Det är nu du inte kommer bära din Tudor Chrono mer och vill släppa den till mig för 18k. Right...?
Haha yeah right. Lugn med önsketänkandet! :D Ska testa hur det blir med gmt oystret på chronon nu. Passar det så är risken att chrono annonsen dras tillbaka ;)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Enligt mig är LN snyggast :) men ett colainsert kommer säkert någon gång


Haha yeah right. Lugn med önsketänkandet! :D Ska testa hur det blir med gmt oystret på chronon nu. Passar det så är risken att chrono annonsen dras tillbaka ;)

Du är för högt i pris just nu för Chronon!

Men jag hade behållt den om jag var du. Fruktansvärt snygg klocka.
Men denna paketöppning fick mig att vilja skita i allt och bara fixa min första Rolex väldigt snart. :D
 
Topp