• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första paketöppningstråd. Varning för budget!

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ja nu var det dags, efter en stor mängd läsande och funderande så slog jag till. Och efter att ha väntat på att posten skulle göra sitt så damp det ner tre paket. Trevligt!

Paket 1
IMAG0623.jpg


Det skulle vara en trumvirvel men jag la instruktionsboken bredvid. :D
IMAG0625.jpg



Och vad har vi här då? Om inte en Seiko 5 SRP361 med Seikos urverk 4R36. Jag är väldigt nöjd!
IMAG0628.jpg

Klockan hamnade lite snett på bilden, därför ser min handled otroligt liten ut. Dock ska väl tilläggas att klockan inte är den minsta i samlingen direkt!

Vidare till paket två som var lite av en besvikelse, men här kommer den ändå:
IMAG0630.jpg


Vad döljer sig under allt "skum"?
IMAG0633.jpg


Igenkänningsfaktorn borde vara hög, och här kommer resultatet:
IMAG0635.jpg


En Seiko 6309-7290(alternativt 729A)
Kommer på ett fakearmband(kolla till höger på bilden), tavlan är fejk. Visare och bezel är aftermarket och inte Seikos egna. Kronan verkar dock vara genuin, likaså baksidan(även om den är halvt polerad till fördärv).

Trots allt en relativt snygg klocka. Jag funderar på att se om en riktig tavla går att hitta, hade inte varit helt fel eftersom den som sitter på just nu inte ser så väldigt rolig ut. Jag tog en bild i mörkret och Lumet på tavlan lös inte alls, det är helt enkelt bara grön färg.

Sist och minst kom det en låda....
IMAG0647.jpg


Med en halv rysk dagstidning i..
IMAG0648.jpg


Längst in i pappret så hittade jag den här åldersfläckade skönheten:
IMAG0651.jpg

En gammal trevlig Vostok som hittills gått väldigt fint, jag ska såklart experimentera lite med den så jag hoppas att den ska se ännu trevligare ut när jag är klar. Jag kan inte så mycket om Vostok, men med tanke på att denna klockan nu ligger framför mig och tickar så ska det bli ändring på den saken!

Trevlig helg på er alla klocksnackare, jag vet i alla fall att jag kommer ha det nu!

Off topic: Att min händer ser grisrosa ut skyller jag helt på min telefonkamera av modell äldre! ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul! Du kan ju köpa en skx007-tavla från chronograph och sätta i. Kostar inte många kr.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tack för alla gratulationer! Roligt att få så bra respons.

Grattis!
Tråkigt med den halvt fakeade seikon. Köptes den från privatperson?

Den köptes från en "seriös" säljare på ebay som jag antar är ett företag. Men till min tröst så var den inte så väldigt dyr!

Kul! Du kan ju köpa en skx007-tavla från chronograph och sätta i. Kostar inte många kr.

Tack det ska jag kolla upp, hade varit lite roligt och snyggare att ha en äkta :)

Grattis!

Vostokklockan är en Amphibia med Komandirskie märkning! Helt ok till denna variant!

Tack! All information om klockan är rolig att få. Innebär den röda stjärnan att det är en militär variant eller är det jag som har missuppfattat den saken?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Nej!

Den är inte militär! Den kan dock ha gått igenom något förband. Det var endast ett fåtal modeller som distribuerades på order
av försvarsministeriet till de olika förbanden!

Klockan är sannolikt tillverkad runt 1992!
 

Sond

Patek
Grattis och beklagar på samma gång Roligt att få hem klockor och tråkigt när det är franken/fejk.

Men en sak jag tänkte på var att du skrev varning för budget. Det tycker jag inte du ska göra. Vi här är intresserade av klockor. Inte kronor(om de inte sitter på klockor..;)). Och vem vet, dina klockor kanske tar en större andel av din inkomst/förmögenhet en en del Rollar och PP gör för sina ägare..?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nej!

Den är inte militär! Den kan dock ha gått igenom något förband. Det var endast ett fåtal modeller som distribuerades på order
av försvarsministeriet till de olika förbanden!

Klockan är sannolikt tillverkad runt 1992!

Okej, ja då är den yngre än mig i alla fall. Men det hade jag räknat med. Intressant.

Grattis och beklagar på samma gång Roligt att få hem klockor och tråkigt när det är franken/fejk.

Men en sak jag tänkte på var att du skrev varning för budget. Det tycker jag inte du ska göra. Vi här är intresserade av klockor. Inte kronor(om de inte sitter på klockor..;)). Och vem vet, dina klockor kanske tar en större andel av din inkomst/förmögenhet en en del Rollar och PP gör för sina ägare..?

Ja det är lite trist, men med lite nya delar så kommer den att kännas mer äkta även om det blir ett "ihopplock".
Med tanke på att jag är student så stämmer säkert den beskrivningen in på mig. Och roligt att ni är intresserade :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ah bra tröst det iaf! Namn på säljaren så att andra ev. köpare härifrån kan inspektera och tänka en extra gång vid ett ev. köp? :)

Överlag så gäller det nog att passa sig för försäljare som säljer "after market"-delar insatta i sina klockor. Vill ju inte direkt peka ut någon säljare, men jag antar att det är okej eftersom han sålde en förfalskad tavla/armband? Hade jag läst på lite till så hade jag säkert upptäckt det.


Uppdatering: Seiko 6309-7290 på ett svart Nato. Jag blev rätt nöjd med kombinationen!
IMAG0662.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Grattis!

Synd på Seikon, 6309, men var glad ändå, den såg ju fräsch ut :)

Vad är planerna för ryssen?

Edit; Seikon blev kanon på Nato!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Grattis!

Synd på Seikon, 6309, men var glad ändå, den såg ju fräsch ut :)

Vad är planerna för ryssen?

Edit; Seikon blev kanon på Nato!
Ja precis, jag hoppas att den ser fräsch ut inuti med. Tack, jag blev själv rätt nöjd med bytet!


Planerna är att rengöra den och se hur det blir. Jag ska försöka att inte polera den, och i så fall bara minimalt. Vill ha kvar känslan av att det är en 20 år gammal klocka. Så länge den går bra så kommer jag lämna uret orört. Skulle den inte hålla tiden så bra kommer jag vänta ett tag till med att göra någonting åt uret eftersom jag inte har någon kompetens ännu. Annars kan det ju bli ett bra ur att öva på :)
 
Topp