• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första recension: Superocean Heritage Chrono

svesam

Rolex
Modellnamn: Superocean Heritage Chronograph
Tillverkare: Breitling
Referens: A-13320
Årsmodell: 2011
Urverk: Breitling 13
WR: 200m
Diameter: Ø 46 mm
Tjocklek: 16.4 mm
Vikt: 147.4 gram (exklusive armband)
Armband: Polerat stål, Ocean Classic och Ocean racer med viklås
Urtavla: Blå med självlysande indexmarkeringar, självlysande visare, svarta chrono dials
Glas: safirglas, dubbel AR
Bezel: Stål, svart, vridbar motsols
Gångreserv: 42 timmar
Datumangivelse: Datum
Funktioner: Kronograf
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), skruvkrona

Första intryck
Vad stor den är!! Det är inte en klocka för den blyge för den syns verkligen.
Nästa intryck som direkt slår till är vilken ”looker” den är med sin svarta bezel, urtavlans eleganta blå färg som skiftar utseende beroende på ljus och vinkel och avslutningen med chrono-ringarna i kontrasterande svart. Den är verkligen snygg!
Ett intryck som också bör nämnas i sammanhanget, allra helst när meshet är monterat, är att det minsann inte är någon lättviktare…

Att bära
Storleken till trots så är den riktigt behagligt att bära. Klockan kommer upp bra från handleden och bandhornen är rejält böjda så den upplevs inte för stor. På ocean racer gummi känns den inte så tung heller.
På mesh däremot så glömmer man aldrig bort att man bär en rejäl pjäs på handleden.

null-12.jpg


Upplevd kvalitet
Känslan i hela bygget är solitt. Givet att den är så stor så känns den samtidigt gedigen och tålig. Bezelen är trevlig att snurra på med sköna och exakta ”klick”. Krona och knappar är även dessa riktigt sköna i känslan.
Var in hos den lokala Breitling AD:n och mätte gångavvikelsen och den visade +-0 vilket gör att det bara är att konstatera att verket är det minsann inget fel på.
En detalj som gör att den lyfter lite extra är att när kronan är inskruvad helt så är Breitling ”B:et” snyggt ”in line” således prydligt läsbart från sidan (se bild).

null-18.jpg


AR behandling på båda sidor av glaset gör att ibland ser det ut som klockan inte har något glas alls vilket är riktigt läckert.

Meshet, otroligt solid känsla, tjockt och härligt.
Ocean Racer, ja det är ett gummi. No more no less. Mycket smidig dyk-förlängning i viklåset dock.

null-19.jpg


Mycket lovord. Inga nackdelar undrar ni?
Jo då, viklåsen, både på mesh och ocean race, är blankpolerade och blir otroligt lätt repiga vilket känns tråkigt.

null-20.jpg


Vidare så märker jag av att klockan är stor genom att det faktiskt hänt att jag slagit i den i saker när jag bär den.
Om jag skulle vara lite petig så skulle det ibland vara skönt att ha en klocka med lite diskretare framtoning.

Slutsats
Efter att ha sökt länge efter just denna modell så är det givetvis en skön känsla när den väl sitter på handleden.
Hittills tycker jag den fungerar i alla lägen. Till finkläderna på mesh gör den inte bort sig och lika bra passar den på ocean racer och luvtröja på gymmet.

Har den då gjort mig till en one watch guy?

Nej...
Ibland skulle jag vilja ha en aningen mindre och diskretare klocka som alternativ. Varför inte en Transocean på läderband eller kanske en Omega Aqua Terra eller en Corum Admirals Cup Legend 42 eller en..... Sökandet påbörjat :)

Plus:
Snygg så det förslår
Prisvärd
Bekväm trots sin storlek
Chronon är ovanligare än sina syskon i Heritagefamiljen

Minus:
Stor och tung
Repkänsliga viklås
Odiskret

Betyg:
4,5 av 5

Tack för titten.
//Daniel
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Mycket bra recension! Har extremt dålig koll på Breitling, men denna modell är riktigt snygg. Dock är den nog lite för stor för mig, men den är fin att titta på.

Grattis till en ball dinka!
 

vonhall

Rolex
Alltid kul att läsa recensioner och detta var inget undantag. Tycker att Breitling ryckt upp sig en hel del från den kladdiga stilen som de körde med tidigare. Den här modellen är riktigt läcker!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
STOR pjäs! Jag har lite svårt för att vridringsinlägget inte har siffror, men förutom det, tycker jag den är riktigt fin!
Lätt en av Breitlings mest lyckade modeller. Tack för recensionen!
 

Snårtas

Rolex
Håller med ovanstående skribenter, kul läsning. Jag gillar grunddesignen, ogillar storleken. Är lite sugen på en "vanlig", dvs inte chrono. Finns i mindre storlekar om jag inte missminner mig.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ruggigt fin! Testa den större modellen fast utan kronografen för något år sedan och det går inte undvika berömma breitling för finish på case. Polerat i perfektion! Stor som ett hus var den dock på smalare handleder :mrgreen:
 
C

Crowolf

Guest
Tycker denna är riktigt snygg! Inget av det där plottriga jag har svårt för med Breitling annars.

/Pope
 

svesam

Rolex
Snårtas skrev:
Håller med ovanstående skribenter, kul läsning. Jag gillar grunddesignen, ogillar storleken. Är lite sugen på en "vanlig", dvs inte chrono. Finns i mindre storlekar om jag inte missminner mig.


Halloj, den "vanliga" finns i 42mm ref A-17321.
Den kanske vore något ?! :)

//Daniel
 

lex

Omega
Bra recension, den är verkligen snygg den där klockan!
Inget för mig dock :)

Ungefär hur grov handled måste man ha för att kunna bära den utan att det ser för tokigt ut?
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Mycket bra recension! Har länge varit sugen men jag tror storleken stoppar mig... Men riktigt snygg klocka måste jag erkänna!
 
Topp