• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första Rolex har anlänt!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej!

I februari köpte jag min första riktiga klocka. En Omega Speedmaster Professional 3570.50.00. Jag gillade den väldigt mycket. Upplevde den ibland något stor och klumpig, men generellt sett väldigt nöjd med den. Det går dock inte att undvika att se många fina rolex när man surfar på klocksnack. Och jag fick ganska snart intresse för en viss modell...
Ni som har varit uppmärksamma har nog märkt att jag för 1-2 månader sedan la ut en säljannons på min Speedy, det gick ganska fort att få den såld. Den var i så fint skick. DÅ startade jakten. Jakten på min första Rolex. Jo du har gissat rätt, det var en Datejust som hägrade.

Jag gick ner på stan och letade på diverse affärer som säljer begagnade klockor. Första vändan till stan resulterade i att jag fick provat en riktigt sliten fyrsiffrig Datejust i stål. Jag som var van vid Speedyn på 42mm och sin tyngd blev ganska chockad över hur liten datejusten var och hur lätt den var. Att jubilee länken dessutom var väldigt rasslig gjorde mig ännu mer besviken, fick verkligen ingen premium känsla som jag trodde jag skulle känna med en rolex.
Några dagar senare gick jag återigen ner på stan (denna gång till Beso Ur i antikhallarna, Göteborg) och där hade dom precis fått in en Datejust 16233 TT i väldigt fint skick. Nu var det helt andra bullar. Den levererade verkligen den känsla jag var ute efter, dock tyckte jag inte att TT passade mig så bra. Men jag visste att jag kommer hitta en Datejust som kommer passa mig. Här är en bild på den 16233 jag provade:



Under tiden hade jag påbörjat en konversation, som skulle komma att bli oanat lång, med Af Sjodahl. Genom hans rika kunskapsförråd lärde jag mig att dom fyrsiffriga referenserna har inte quickset, dom erbjuder pie-pan tavlor och att dom femsiffriga då erbjuder quickset samt att 16200 och framåt kommer med safirglas istället för dom tidigares plexiglas. Urverken har ju bytts ut under tidens lopp också såklart. Jag fick en crashcourse i datejust, även om jag fortfarande kan ha svårt att avgöra hur polerad en klocka är så kan jag se dom värsta exemplaren iaf. Fick även lära mig att kombination tavla, index, ring kan variera väldigt mycket och det finns ingen logik till vad som kan finnas till dom olika referenserna, då man förr i tiden bytte runt rätt friskt så läng det var orginaldelar.

Jag blev snabbt sugen på en Stål datejust, vitguldsring, vit/ljus tavla på jubilee. En bild som jag använde som referens var @krämbullens datejust (hoppas det är okej att jag viker ut den även här, den är vansinnigt snygg tycker jag):


Jag letade med ljus och lykta efter en liknande på chrono24, VRM, KS, TTT m.m. Gick nog nästan en månad och jag hade inte riktigt fått napp. Jag ville ha en i väldigt bra skick och gärna med box o papper. Men vit tavla var ovanligt i sig. Tillslut blev jag kontaktad av en säljare som skulle byta upp sig till en GMT. Jag fattade tycke för hans Datejust 16014. En vecka senare, alltså igår köpte jag den på plats hos en urmakare, då han inte bodde så långt ifrån mig. Även fast den inte har en vit tavla gillar jag den skarpt. Någon som kan avläsa bilderna och se vad färgen egentligen heter? Är det verkligen silver? Finns pärlemo? Den skiftar mellan silver, beige, creame/latte brun och vit.
Första känslan var, oj vad blingig! Vitguldsringen reflekterade allt ljus i uraffären på en gnistrande sätt. Men det blev affär, jag tror blingandet har potential på ett läderband, det lyfter nog klockan mer där än på jubileet. Även om jag stortrivs med länken som var i väldigt fint skick.

Jag köpte iaf klockan och åkte hem. Min fru fick se klockan, "det är inte en så manlig klocka du köpt" var första kommentaren. Men efter en stund... "jag tycker den är fin din nya klocka, jättefin". Så den blev godkänd tillslut iaf. Kanske inte lika maskulin som en speedmaster, lite gubbigare. Men jag hoppas kunna bära upp den på ett lite ungdomligare sätt.
Några tips på vad jag skall varva länken med för band? Kommer uppdatera posten med fler bilder när jag fått möjlighet att prova på läder och nato.

Nu har ni väntat länge nog, här kommer lite bilder på min nya Datejust från 1987:

















Till sist vill jag bara tacka några medlemmar på forumet som ställt upp för en som är relativt ny i gemet. Först och främst vill jag tacka Af Sjodahl som stått ut med mina meddelanden under den här tiden och konstanta frågor och funderingar. Vi är nog inne på sida 5 i den konversationen nu och du har med råge betalat av den 20:a som du var skyldig mig från början ;)
Vill även tacka krämbulle och Aurum för hjälpen av granskning och expertis.

Tack också Klocksnack för en förträfflig plats att mötas! Satte nyligen in en slant på BCF för att ytterliggare öka på den enorma summa vi lyckats samla in till sjuka barn, grymt bra jobbat!

Mvh Joakim
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Fin tråd och kul läsning, grattis till klockan och all heder till insättningen på BCF!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt JoakimS! Den ser bra ut, det har bara varit trevligt att kunna vara till hjälp för en klockbroder, känns lite tråkigt att du hittade på klockan du var ute efter :D, för det kommer nog kännas lite tomt i brevlådan Hehe. Ett stort, STORT GRATTIS till din första ROLEX, och jag törs nog lova till 100% att det inte kommer att vara den sista.

Väl mött // Af Sjodahl
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Grattis! Ser ut som et riktigt fint exemplar! Det är en silverfärgad tavla du har där men en sk. sunburstslipning, pärlemor är ett helt annat djur. Ser man en pärlemortavla vet man direkt vad det är, den har djup och lyster som ingen metall.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Riktigt snygg datejuste, grattis!

Jag tycker du ska vara nöjd med tavlan, den är ju skit snygg. Skulle tro att tavlan är "champange" färgad..

Nån mhj mer kunskap får gärna fylla i.

Edit: aurum hade redan spikat färgen.
 

jabla

Sarlacc
Grattis till en jättefin klocka och tack för trevlig läsning.
Min första Rolex är också en datejust.
 

Johanw

Cartier
Akta dig från frun kommentarer. Sällan jag får använda DJn nuförtiden. Och evigt tjat om att växla mellan jubile, oyster & nato så det ska matcha dagens outfit. Men det får det vara värt för husfriden.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Grattis till en kanonsnygg klocka, och tack för mycket intressant läsning! :)

Njuter av att höra exempel på den hjälpsamheten som många på det här forumet så gärna bidrar med till oss "nya"! Tack till er också! :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Huntsman

Omega
Rolex är ändå alltid Rolex.
& nog är den manlig så det räcker, dock inte på samma offensiva sätt som ex en Speedmaster, utan på ett mer diskret plan.

Kanonfin..!
 
Topp