• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första Rolex - Sub Date eller BLNR?

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Hallå kära klockkonnässörer!

Det har äntligen blivit dags för att köpa in min första Rolex-klocka, dock har jag stött på ett litet problem: Jag kan inte riktigt bestämma mig ifall jag skall satsa på den svarta Submarinern med datum, eller GMT BLNR. Ifall ni frågade mig för en månad sedan så var jag bestämd på att välja Subben, men efter att jag förra året fick syn på BLNR:en så har mina ögon börjat kolla lite extra på den nu när köpstunden börjar närma sig.

Jag har provat båda klockorna (fler än en gång må jag tillägga), men jag känner mig inte riktigt klokare. Subben är ju en ren klassiker, den passar till det mesta och kan inte riktigt bli fel. Den har även borstade mittlänkar, vilket jag föredrar då jag är väldigt pedant med mina ägodelar - jag vill hålla mina saker "hela och rena" (självklart är det omöjligt att slippa repor till hundra, men borsta länkar är lite mer tåliga jämfört med blanka). Problemen som dyker upp när jag tänker på Subben: Den fungerar inte bra med kostym, vilket GMT:en är lite bättre på (dock är varken Subben eller GMT:en helt korrekta till kostym, men den sistnämnda verkar se lite bättre ut). Detta är inte något jätteproblem, då jag inte bär kostym så ofta (ännu). Detta fixas ju med enkelhet senare genom att komplettera med en annan klocka mer åt "kostymhållet" (har redan ögonen på en blå Omega AT som skulle kunna fylla det tomrummet). Problem nummer två: Jag har väldigt små handleder (cirka 17cm i omkrets), är inte risken att den ser lite för stor ut? GMT:en ser ju (lite) mindre ut, även om båda är 40mm.

Om vi tar BLNR:en: Den blåa färgen ger klockan ett magiskt sken - den ändrar nyans beroende på ljuset. Den sitter även lite bättre än Subben, samt att den passar lite bättre till kostym. Det negativa: Blanka mittlänkar, samt avsaknad av Glidelock.

Om vi talar om klockornas funktioner, så kan jag säga att jag inte är i behov utav någon av dem. Jag kommer absolut inte dyka ned till 300m med Subben, samtidigt är jag inte ute efter en GMT-komplikation då jag vill ha en lite "renare" tavla. Rent spontant är självklart GMT-funktionen mest användbar för min del av de två, men jag känner som sagt att jag inte är i riktig behov utav den.

Det lutar mest åt Subben för tillfället, då jag har haft ögonen på den sedan jag har varit femton, men det är något med GMT:en som får en att låsa blicken på den.
Jag har dock en fråga gällande Subben till er: Jag bär skjorta till vardags - är det inga problem att få klockan att hamna under manschetten? Klockan är ju inte i närheten av enorm, när jag provade klockan i butik så kändes det som att den skulle passa, men länkarna var ej justerade specifikt för mig, därav att jag frågar.

Ursäkta den enorma mängden text. Jag är väldigt tacksam för era svar, er hjälp behövs för göra detta beslut (lite) enklare! :)
 
Senast ändrad:

Compiss

Patek
2-Faktor
God morgon.

Spontant skulle jag säga sub.
Varför?
Jo för att det är en fantastisk klocka.

I ditt fall så tycker jag mig läsa att du gillar Gmt mer, snyggare och sitter bättre. Då skall du köra på den. Att den saknar glidelock är verkligen inget problem och att gmtn har polerade mittlänkar går att ändra om du skulle vija matta ner dem.


Blir ju roligare med bilder :)
image.jpeg
image.jpeg


Stort lycka till!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har också 17 cm, tycker att de sitter helt ok på mig :)
GMT:n kan stundtals sitta lite för löst, just för att den saknar glidelock. Om jag nu blev tvingad att endast äga en av dem (buh) så väljer jag Subben!

image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Högst subjektivt såklart men jag skulle välja suben.
Ett mer klassiskt utseende, snyggare vridringsinlägg och glidelock väger tungt. (visste inte att BLNR saknade detta)
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
BLNR! Som alltid är det känslan när den sitter på som avgör. Funderade en del på Sub, men när jag provade BLNR var det lätt och snabbt val för min del. Dels den blå ringen är fantastisk, gmt är en kul komplikation och att spännet är något mindre passade i alla fall mina taniga handleder betydligt bättre. Blir det en Sub så kör på Hulken, det är roligare :)

image.jpeg
 

Zingo

Rolex
Till kostym funkar GMT bättre, som du skrev, med polerade mittlänkar men om du inte gillar det varför inte dra på super Jubilee länk på den? :)
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Börja med en sub. Valde mellan samma modeller och det blev till sist en sub-date.
Glide lock är helt perfekt, har haft stor nytta av det. För min del har jag större nytta av tidtagningen än gmt.
Använder vridringen dagligen vid matlagning etc.

Sen är ju BLNR en sjukt snygg klocka. .:)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Utifrån din beskrivning, Sub alla dagar i veckan. Den funkar till allt även kostym!
Satsa på en lätt beggad. Dyker upp typ varje vecka på forumet.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Jag har haft samma tankar som dig, dock är jag inte i närheten sparmässigt än och har inte testat klockorna :) Från mina observationer av liknande trådar på diverse forum så har jag kommit fram till följande:

  • Det brukar alltid bli ungefär 50/50 när någon frågar om åsikter mellan sub och gmt (även 50/50 när folk frågar sub date vs sub no date).
  • Båda funkar ser bra ut med kostym, men ingen av dem är för finare tillställningar, t.ex om du går på opera eller nobelmiddag. Kanske funkar om du James Bond eller att du är där i egenskap av att ha varit sportig (vunnit Wimbledon, åkt skidor till Sydpolen eller dykt fram nåt schysst vrak). För vanligt kontorsjobb i kostym är de perfekta.
  • Jag har 16cm handleder och upp till 42mm funkar utseendemässigt på mig, så nej de kommer inte se stora ut på dig (det viktiga är iofs om hur bred handled du har). Var nån snubbe med 15,5cm handleder på random forum som var nöjd med sin sub... För mina smalare handleder blir det snarare frågan om den är bekväm att bära vid alla tillfällen. Här föreställer jag mig att Glidelock gör stor nytta. Jag åker även skidor på tur och har våtdräkt på mig ibland och här kan det vara skönt att kunna ha klockan på utsidan av kläderna.
  • Många verkar oroa sig för de polerade mittlänkarna, men när de väl har klockan gillar de dem/tänker inte på dem.

Tycker subben känns mer sportig och gmtn mer casual. Vet inte om detta gjorde dig klokare, men lycka till! Välj den som ger bäst känsla.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Tack för era svar! :)

Jag laddar upp en bild här nedan där jag bär Subben. Vad tycker ni, sitter den storleksmässigt bra på mig?

IMG_2596.JPG

Ni som äger en BLNR - har ni någon möjlighet att lägga upp en bild på länken? Vill se hur de polerade mittlänkarna samt låset ser ut efter lite användning. Ifall man skulle vilja borsta GMT-länken, kommer det möjligtvis lämna några "men" på länken? Lite rädd över hur just Rolex-kronan på låset (som är tredimensionell) ser ut efter en borstning.
 

MrPlow

Rolex
Inga problem med storleken eller att den inte skulle smita under manschetten.

Jag kör GMT till vardags och har inga problem med att länken ser sliten ut.

Så kör på BLNR säger jag!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
först får man väl säga grattis! Alltid kul med nya klockor!

det är en svår fråga. Jag upplever GMT:n som mer blingig i sig, inte bara på grund av PCL, det gnistrar mer om den. Fundera om det passar dig.

Gällande glide-lock är det nog helt underbart. Tänk dock på alla år alla användare klarat sig utan detta.
 

D.S

Omega
Blnr e mycket mer ovanlig kör på den. Suben är dock läcker! fast lite tråkig eftersom man e långt ifrån ensam om den. Kör på en hulk eller guld/stål i så fall!
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Inga problem med storleken eller att den inte skulle smita under manschetten.

Jag kör GMT till vardags och har inga problem med att länken ser sliten ut.

Så kör på BLNR säger jag!

Gällande att den slinker under manschetten: talar du om Subben eller GMT:en? Är medveten om att GMT:en får plats under manschetten utan problem, det är just Subben jag undrar över.

först får man väl säga grattis! Alltid kul med nya klockor!

det är en svår fråga. Jag upplever GMT:n som mer blingig i sig, inte bara på grund av PCL, det gnistrar mer om den. Fundera om det passar dig.

Gällande glide-lock är det nog helt underbart. Tänk dock på alla år alla användare klarat sig utan detta.

Tack! Den är lite mer "blingig", ja. Finner dock inga problem med att den ej skulle passa mig. Det sköna med Glidelocken är just att man kan justera den ganska precist. Tydligen ska det gynna oss med bebishandleder enormt.

Blnr e mycket mer ovanlig kör på den. Suben är dock läcker! fast lite tråkig eftersom man e långt ifrån ensam om den. Kör på en hulk eller guld/stål i så fall!

Blir det Subben så blir det en svart. Hulken är otroligt snygg, men tycker inte att den riktigt passar som förstaklocka. Tvåton är jag inget stort fan utav, speciellt inte på yngre likt mig.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Gällande att den slinker under manschetten: talar du om Subben eller GMT:en? Är medveten om att GMT:en får plats under manschetten utan problem, det är just Subben jag undrar över.
Vi pratar om en väldigt liten höjdskillnad mellan Sub och GMT. Tror inte att det har någon praktisk betydelse alls. Upplever inte några problem med min 114060 i alla fall.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Gällande att den slinker under manschetten: talar du om Subben eller GMT:en? Är medveten om att GMT:en får plats under manschetten utan problem, det är just Subben jag undrar över.

Det är fler faktorer än klockans storlek som spelar roll. Skjortans storlek spelar också roll då manschettens omkrets inte är densamma på alla storlekar.

Jag hade en Hulk tidigare och den gick inte under manschetten utan våld. Och jag har storlek 37 på mina skjortor, dvs small. Min handled mäter 16 cm.

image.jpeg
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Det är fler faktorer än klockans storlek som spelar roll. Skjortans storlek spelar också roll då manschettens omkrets inte är densamma på alla storlekar.

Jag hade en Hulk tidigare och den gick inte under manschetten utan våld. Och jag har storlek 37 på mina skjortor, dvs small. Min handled mäter 16 cm.

image.jpeg
Jag tänker att om en GMT glider in under manschetten, så glider en Sub in under samma manschett. Allt annat lika.
 

Zingo

Rolex
Två saker:
1) På en vettig skjorta kan man ändra så att klockarmens skjorta har större omkrets vid handleden.
2) Att tänka på att Sub har vassare kanter på vridringen vilket nöter mer på skjortan (kanske inte är något större problem men bra att känna till).
 
Topp