• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första Rolex - Sub Date eller BLNR?

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hallå igen!

Så ja, nu har det gått ett ganska långt tag sedan sist. Har jag bestämt mig och köpt en klocka ännu? Nope...

Jag fick tillfälle att prova Subben samt både den helsvarta- samt Batman-GMT:en idag (igen). Det jag kan säga efter att ha kollat på båda modellerna (mer) utförligt denna gång är att GMT:en sitter mycket bättre på mina minimala handleder. En sak som skrämde mig med Subben är att det kan bli "mer" lås än länk, då det större låset tar en del plats (dock har jag ej provat någon utav klockorna med länken anpassad efter mig). Nu är även den svarta GMT:en med i bilden, anledningen till att jag var emot denna förr berodde nog på att jag ej gillade hur den såg ut på bild. Å andra sidan så ser de flesta svarta klockor ganska "platta" ut på foton, jämfört med deras verkliga sken.

Gud vad svårt detta är. Hade ni frågat mig för ett halvår sedan så var jag helbestämd på Subben, men efter att man noggrant provat båda modellerna så märker man de inte sitter likadant, vilket lett till detta problem. En annan fråga är ifall Glidelock är ett måste för någon med små handleder som mig, dock har några redan svarat i denna tråd att det ej är nödvändigt.
Lösningen är att börja kika på begagnade klockor som gjordes innan boetterna fläskades till. Eller ännu bättre köra på en Submariner 5513 eller GMT 1675. Lite snårigare, mycket roligare och framförallt snyggare. :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
GMT Master 2 kommer med en justerbart spänne/länk den också, aldrig varit med om någon som haft problem med storleken på dessa klockor då dessa är näst intill optimala.

Välj bara vilken du känner att du vill ha mest, finns en del skillnader osv men det får man ju överväga. Själv tycker jag att man börjar med Sub sen jobbar sig vidare, sub är en keeper i vilket fall!
Vi klarade oss många år utan microjustering... det är aldrig något snack om att köra oyster före jubilee på modern DJ med anledning av microjustering...

Därmed inte sagt att microjustering inte tilltalar mig.
Jag tror jag lägger min röst på en gmt blnr.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Det du behöver är att gå på någon GTG. Där finns alltid Sub & Gmt att klämma på ;) och med stor chans att länkarna är inställda så det funkar för dig.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Om jag nu skulle köra på BLNR:en, tycker ni att den fungerar som "endaklocka" (i alla fall i några år innan nästa klocka trillar in)?
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Om jag nu skulle köra på BLNR:en, tycker ni att den fungerar som "endaklocka" (i alla fall i några år innan nästa klocka trillar in)?
Du överanalyserar nu hela grejen för mycket istället för att köpa din klocka och njuta. Sannaolikheten är stor att sedan när du köpt klockan kommer du försöka hitta fel på den och att den inte är perfekt. Vilken model du än väljer så kan det inte gå fel
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej, hade verkligen köttat en GMT. Suben är jävligt stabil men för samma pengar får du ju mer komplikationer! Kika under K&S avdelningen.

Här är ett exempel :
https://klocksnack.se/threads/rolex-116710-blnr-16-nytt-pris.61779/

Här är en fin BLNR också som är i bättre skick + svensksåld.
https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-master-ii-blnr-fullset-2016-från-svensk-ad-nytt-pris.61249/

Personligen hade jag lagt till lite för att få den utan repor och tillbehör i gott skick. Känns skönare :)

Bild någon månad gammal :)
IMG_2922.jpg

Lycka till!
Förtydligande:

@osverigeo känner säljaren av den andra klockan han länkar till. Ifall du undrar varför han rekommenderar den.

Den är dessutom väldigt dyr (listpriset är 80k på en blnr), så det är ju isåfall en väldigt mycket bättre idé att gå till AD och köpa helt nytt. @Herr Potatis
 
Senast ändrad:

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Lutar verkligen åt BLNR:en just nu. Jag var (nästintill) helt bestämd på att köra på Subben, men när jag fick prova den igen och kände att GMT:en satt bättre på mina platta bebishandleder så ändrades beslutet helt. Jag vet att skillnaden är minimal, men de mindre luggarna, plattare bakboetten samt mindre låset gör en stor visuell skillnad på taniga handleder likt mina. Jag kommer självklart komplettera med en Submariner i framtiden.

PCL-delen har jag även börjat komma över. Såg en BLNR som två år gammalt, mittlänkarna var inte alls så "förstörda" som jag trodde att de skulle vara. De visar självklart fingeravtryck mycket tydligare än borstade mittlänkar, men det är ju bara att torka bort.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Så ja, kan säga att jag känner mig klarare i huvudet kring beslutet nu. Det blev faktiskt en BLNR (som antas landa om en månad). Subben är ute ur matchen om att vara min första riktiga klocka. Den satt inte alls lika bra som GMT:en, vilket räckte för att få den ur leken.

Det enda jag har lite "ångest" över är ifall jag gjorde rätt över att välja BLNR:en före en helsvart LN. Som redan nämt så kommer denna klocka vara min enda ett tag framåt, är lite rädd över att det blåa kan bli lite för "mycket" i längden.

Jag antar att jag är den enda på detta forum som har haft så otroligt svårt att komma fram till ett beslut...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Så ja, kan säga att jag känner mig klarare i huvudet kring beslutet nu. Det blev faktiskt en BLNR (som antas landa om en månad). Subben är ute ur matchen om att vara min första riktiga klocka. Den satt inte alls lika bra som GMT:en, vilket räckte för att få den ur leken.

Det enda jag har lite "ångest" över är ifall jag gjorde rätt över att välja BLNR:en före en helsvart LN. Som redan nämt så kommer denna klocka vara min enda ett tag framåt, är lite rädd över att det blåa kan bli lite för "mycket" i längden.

Jag antar att jag är den enda på detta forum som har haft så otroligt svårt att komma fram till ett beslut...
Det är lugnt, du kommer förmodligen flippa den och prova en annan klocka inom ett par månader :)
 

ludde28

Omega
På många tillstälningar (kostym) är ljuset lite dunklare och då ändras BLNRs blåa färg till gråaktig, vilket gör att den smälter in som vanlig LN gör.
I solen däremot då blixtrar BLNR till och visar sig i sin fulla prakt.
+1 på BLNR
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
När jag köpte min första Rolex så var det utan att ha bestämt huruvida jag skulle behålla eller flippa, med detta i åtanke så satsade jag mina pengar på en 114060. En klocka som håller ett bra andrahandsvärde men också tåler lite mer vid normalt användande. Jag har varit lite rädd för polerade mittlänkar då det krävs så lite för att de ska fyllas med hairlines. Men GMT´n är onekligen en väldigt fräsch klocka!! Men jag hade börjat med borstade länkar osv.
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
På många tillstälningar (kostym) är ljuset lite dunklare och då ändras BLNRs blåa färg till gråaktig, vilket gör att den smälter in som vanlig LN gör.
I solen däremot då blixtrar BLNR till och visar sig i sin fulla prakt.
+1 på BLNR
Felpost.
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag bär inte kostym till att börja med men skulle jag behöva göra det skulle det nog bli farsan gamla guld omega eller min Royal capital
Inte jag heller - men jag skulle inte jag några som helst problem att kicka min 114060 på nato till kostym, numera.

Och intressant att en 40 mm SS kvalar in, men inte "sport-Rolex". Oavsett skulle jag gärna bära både SS & sub.
 
Topp