• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första Rolex - Sub Date eller BLNR?

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Det är lugnt, du kommer förmodligen flippa den och prova en annan klocka inom ett par månader :)
Kommer nog inte hända (tror jag i alla fall). Är inte direkt "flippertypen", därav att jag funderat så länge över vilket val som är mer korrekt.

Vem har sportrolex till kostym till att börja med?
Självklart är en modell likt Datejust att preferera till kostym, men GMT är ju inte helt fel. Subben är ju förstås en dykarklocka och ej optimalt med kostym, dock tillverkades ju GMT:en ursprungligen för Pan Am-piloter, som bar kostym (uniform).

Min BLNR antar aldrig den ljusblå färgen på visare och ring :confused:
Just den där ljusblåa nyansen skräms lite. På nästan alla bilder man har sett på BLNR:en så är det blåa verkligen klarblått, medan vid de tillfällena jag har sett i verkligheten så är färgen mycket sobrare. Lite rädd över att den ljusblåa nyansen ska träda fram för mycket när man bär den ute i solljus, till skillnad från under artificiellt ljus, vilket jag endast fått tillfälle att se den under.

Är ni flera här som har BLNR:en som er första (samt under en längre tid som enda) klocka? Det är just den punkten som får mig att fundera vidare på en GMT LN, då BLNR:en kanske inte blir helt optimal i sin ensamhet. Nästa klockköp ligger ju lite för långt fram i tiden...
 

Wboy

Panerai
Kommer nog inte hända (tror jag i alla fall). Är inte direkt "flippertypen", därav att jag funderat så länge över vilket val som är mer korrekt.


Självklart är en modell likt Datejust att preferera till kostym, men GMT är ju inte helt fel. Subben är ju förstås en dykarklocka och ej optimalt med kostym, dock tillverkades ju GMT:en ursprungligen för Pan Am-piloter, som bar kostym (uniform).


Just den där ljusblåa nyansen skräms lite. På nästan alla bilder man har sett på BLNR:en så är det blåa verkligen klarblått, medan vid de tillfällena jag har sett i verkligheten så är färgen mycket sobrare. Lite rädd över att den ljusblåa nyansen ska träda fram för mycket när man bär den ute i solljus, till skillnad från under artificiellt ljus, vilket jag endast fått tillfälle att se den under.

Är ni flera här som har BLNR:en som er första (samt under en längre tid som enda) klocka? Det är just den punkten som får mig att fundera vidare på en GMT LN, då BLNR:en kanske inte blir helt optimal i sin ensamhet. Nästa klockköp ligger ju lite för långt fram i tiden...

Som sagt, min BLNR antar aldrig några ljusblå nyanser i verkligheten. Som det påpekades verkar detta bara komma fram med blixt på kameror.

BLNR är den bästa everyday-klockan jag har. Det kommer inte vara något problem för dig.
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Håller helt med @Wboy . Det blåa har en mörkare och "sober" framtoning, inte ljusblå, samt att jag inte tycker den gör sig rättvisa på bild jämfört i verkligheten. Själv har jag ett antal olika typer av klockor, men skulle jag välja någon för "alla tillfällen" skulle det vara min BLNR. Bra val @Herr Potatis , lycka till!
 

ludde28

Omega
Försöker igen med bilder , utan blixt.
Den ena är tagen med solljus siprandes genom fönster, den andra i "daxljus" inomhus.
Du kan se att den blå nyansen minskar markant. I artificiellt ljus har den nästan försvunnit helt.
20161029_006.jpg
20161029_008.jpg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Försöker igen med bilder , utan blixt.
Den ena är tagen med solljus siprandes genom fönster, den andra i "daxljus" inomhus.
Du kan se att den blå nyansen minskar markant. I artificiellt ljus har den nästan försvunnit helt.

Tack för bilderna! Färgen var ju lite åt det ljusare hållet på den översta bilden, men inte så att det blev illa på något sätt.

Jag bär dock väldigt mycket blått (nästan alla mina skjortor är antingen helblåa eller blåmönstrade). I kavaj- samt kostymväg är allt blått. Krockar inte det lite då?
 
Topp