• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första vintage..

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Har precis köpt denna smutsiga Rolex från 1969. Har suttit på den förre ägarens handled sedan sent 70-tal. Den har inte fått någon kärlek över huvud taget medans han ägt den. Troligtvis är den aldrig polerad och med 100% säkerhet är den inte servad på mer än 30 år! Finns inga tillbehör. Länken är bytt men inte av förra ägaren så även den är minst 30 år men i bra skick. Jag har fått ett utlåtande från Rob E som säger att verket är i bra skick men mycket slitet. Nu ska den in på service och då har jag följande frågor,

- Ska en lättare polering undvikas även om den aldrig är polerad tidigare?
- Ska jag behålla det skönt slitna insertet eller låta montera ett nytt?
- Vad gör jag med glaset, byter eller polerar?

Något annat jag ska tänka på?

Tack på förhand.



 

Joachim

Omega
+1 på singulars inlägg!

Förjävla fin klocka! Var fan hittar man en sådan pärla? Hade snudd på höggt av mig lillfingret för en sådan:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt fångat! Serva urverket. Inget annat ska bytas, om det inte verkligen behövs. Efter trycktest, kan du kanske ta bort lite gamla hudavlagringar ;)
 

demondave

Rolex
Så underbart möglig, riktigt kul att se! Grattis!

Vet inte hur mycket som går att göra med en polering av glaset, skulle det vara min skulle jag vilja ha tillbaka lite mer lyster och klarhet i glaset. I övrigt en kärleksfull service och som Singular säger, en gedigen rengöring. Noteras bör att jag har noll koll på såväl rollar och vintage, jag snackar bara om vad som skulle kännas rätt på min arm.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Be gentle!

Men OM du vill byta vridinlägget mot ett svartare så kan vi göra en trade :D

37397DA8-B0A0-4FE3-879D-F815F3780782-24474-00000B793D83ECA2_zpsc02b8fc8.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vilken pärla!!!
Som alla andra säger så röstar jag på översyn av urverk, rengöring och puts av glaset.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hade gärna sett fler bilder på boetten. Ser inte helt jämn ut på bild 2.

Kul fynd annars! Meters first är extra skoj.
 
Polera till nyskick, byt glaset, ny tavla, byt även krona och visare när du ändå håller på....och serva....





















eller inte... ;)

Grattis till en grym dinka...
 
Topp