• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min fars gesällprov från 1957

Hej alla!
Ny på forumet. Min far gick bort för rätt länge sedan. Han var urmakare en stor del av sitt yrkesverksamma liv. Jag har nu fått hans gesällprov i min ägo. Jag är i och för sig klockintresserad men saknar kunskap kring ett sån här ur. Tänker ge det till min son så småningom men är intresserad av eventuellt värde bl annat för försäkring. Ni som vet får gärna bidra med kunskap.Tack på förhand

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    39.5 KB · Visningar: 6
  • thumbnail_IMG_0593.jpg
    thumbnail_IMG_0593.jpg
    39.3 KB · Visningar: 8
Trevligt. Gesällproven gjordes under många år på IWC-verk. Det där ser ut att kunna vara en IWC kal. 95 t ex. Eleverna tillverkade då flera delar själva, som balansaxel, uppdragsaxel, räknade in och utformade en egen breguetspiral osv som skulle vara funktionella i verket. Det gjordes senare på armbandsur, då också från IWC.

"Tyvärr" ligger det inte så mycket värde i dom där. Armbandsuren kostar ju en del just eftersom äldre armbandsur från IWC är hyfsat eftertraktade. Att det är ett gesällarbete är alltså av mindre betydelse.

Har en fråga till om detta föremål, återigen ngt från utbildningen i tidigare år. Vad är det? Tacksam för er kunskap!

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    14.7 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Topp