• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min Klockhistoria!

hellbit

Cartier
Min Klockhistoria.
Hej alla, efter att ha hängt härinne i princip varje dag sedan några månader tillbaka så tänkte jag att det kunde vara på sin plats att berätta min historia och hur intresset uppstod.
Den börjar 1991 när jag fyller 13 år, mina föräldrar har köpt ett paket som jag får syn på och lyckas klämma på några dagar innan jag har den äran. Jag funderar länge på vad det kan vara men lyckas aldrig komma på det.
På morgonen vaknar jag först av alla i huset och springer ned för att få öppna. I paketet ligger en svart låda och inuti den en Citizen Quartz med Saphire glas. Jag står och tittar på klockan där den sitter i sin box och känslan som jag då hade kan jag fortfarande känna när jag tänker på det. Den var så oerhört fin och jag kände mig så lyckligt lottad över presenten. Min far berättar att det glaset är orepbart och att jag ska vara rädd om den. Självklart måste oreparheten testas ordentligt och det stackars glaset stod pall för både gafflar och saxar., utan att repas skall framhållas. Det skamliga i historian är att jag såg klockan liggandes i sin box för 2 år sedan men nu efter flytten är den helt bortaL.
Ända sedan den tiden har jag tyckt att det är något magiskt att se en klocka sitta i sin box, vilket gör det omöjligt för mig att tex köpa en äldre klocka ifall inte orginalbox osv finns.
Intresset stannade vid min Citizen ända fram till 2007. Då på en resa i Asien får jag syn på en Breitling klocka av modell som namngavs som Breitling for Bentley. Den kostade ca 300 kr och säljaren garanterade att den var äkta Hah!!. Ja vi är säkert flera som burit en fejkklocka och i mitt fall var det faktiskt denna oerhört dåligt producerade Breitling som gjorde att mitt klockintresse på riktigt kickade igång. Den hade genomskuren tavla på framsidan där man såg automatverket (Nej ingen TourbillonJ) Denna klocka höll i ca 6 månader men jag kunde inte sluta tänka på hur kul det skulle vara med en "riktig klocka".
Som person är jag ibland impulsiv så det tog endast 3 månader från den tanken till jag satt och googlade bilder på klockor. Av en händelse råkade jag komma in på något Amerikanskt forum där jag fick reda på att Tag Heuer skulle släppa en ny klocka som hette Grand Carrera. Klockan var ju galet snygg tänkte jag men tänkte att den skulle vara "out of reach" rent pengamässigt., eftersom jag tänkte mig max 25kkr .Släppte dock inte tanken och när en kompis var på besök i Singapore så ringde han mig ifrån en butik som heter Cortina Watches. De hade fått in vad de påstod vara bland de första Grand Carreras och efter förhandling så var priset ca 27 kkr. Jag slog till på telefon utan att ens ha sett klockan i verkligheten. Väntan blev lång, hela 3 veckor innan min vän återvände till Sverige. Men klockan gjorde mig inte besviken och jag behöll den i 5 år innan den såldes (jag ångrar nästan lite att jag sålde den, det var ju trots allt min första mer exklusiva klocka). Anledningen till att jag sålde var att jag råkade se en bild på en IWC Portuguese med blå visare. Herregud vilken klocka och den passar mig utmärkt eftersom jag oftast arbetar i kostym eller mer dressad stil (policy) dessutom är blå min favorit på skjortor kostymer osv. 2010 träffade jag min nuvarande sambo som numera också är mor till vår 2 åring (ja han kan säga RolexJ). Hon hade stil den här tjejen, inte nog med handväskor , kläder osv men hon hade dessutom en Rolex 11610LV på sin arm. Denne köpte hon 2008 på Bergströms Ur efter att ha sett den på en medresenär på flyget till Nice. En tjej som gillar klockor var ju perfektJ Men det gjorde ju inte mitt sug efter nytt mindre.
I Julas var vi i Dubai och då fick jag möjlighet att klämma på Portuguesen i IWC´s egna butik och detta gjorde mig helt säker på att en sådan ska jag ha någon gång! Priset var ju något bättre där men fortfarande MYCKET pengar.
Det tog en månad sen var jag på besök hos Rydbergs ur i Helsingborg som är Ad för IWC. En bra säljare lyckades övertyga mig om att köpa den direkt. Plötsligt stod jag med klockan som jag tänkte att jag någon gång i livet skulle äga. Sjukt glad om än eftertänksam över kostnadenJ
2 månader till passerar och jag råkar se att Rolex 2013 har släppt en klocka som ibland kallas "Batman" 116710 BLNR Får den inte ur skallen, tänker på klockan när jag ska lägga mig och när jag vaknar. Den kompletterar ju dessutom sjukt bra med sin stållänk och sin trevliga komplikation.
Inte lönt att försöka hålla emot, jag börjar ringa runt och kolla om någon har den hemma.
Svårare än väntat "den är populär" och "det är väntetid" var svar som mötte mig.
Men sen ringer Bergströms mig, de har fått in en jag kan få köpa den. Sagt och gjort in i bilen och 1 timme senare har jag klockanJ
Jag har inte bidragit med någon vidare kunskap till forumet, alt jag kan har jag lärt mig via Klocksnack och några snabba reflektioner sedan första gången jag tittade in är.
"Hur fan kan dom ha lärt sig så många Rolex referenser"
Vad betyder:
ETA?
Tourbillon?
OWG?
Minute repeater?
Hur fungerar månfas?
Jag har lärt mig uppskatta vintage klockor, plexiglas, jag har upptäckt märken jag aldrig hört talats om tex.
Arnold&Son
Vacheron Constantin
Breguet
Tudor.
Så här långt vill jag alltså tacka alla forumrävar för den kunskap ni delgivit mig.
Det finns massor med nördig, bra, och imponerande kunskap på detta forum!
/Hellbit.
 

hellbit

Cartier
image.jpg
image.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för att du delar med dig av din historia! Fina klockor du har. De kompletterar varandra bra.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Alltid trevligt med en historia, dessutom ett lyckligt slut.

Tre månader är inte impulsivt. Impulsivt är att sälja en klocka i sängen, innan morgonpissen, för att köpa en ny innan frukost. En klocka man såg innan läggdags för första gången...
 

Randel

Cartier
Riktigt trevlig läsning och grattis inte minst till din 116710! Den är grymt fin även i batman-utförande (säger jag som har en "vanlig" sådan) :)
 

Mattias79

Cartier
Fantastiskt fin IWC! Den är så grym. Bra skrivet och en trevlig historia. Personligen hade jag inga problem med styckesindelningen ;)
 

BOTL

Panerai
Kul, ju mer jag kollar på IWC ju mer inser jag hur förtjust jag är i designen. Den fullständigt skriker ut klass!!!


Ben Bockbrännarbolmers
 
Topp