• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min mammas Seiko stannar under natten

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Min mamma har en 7S26-02J0 (SNK809) som hon verkligen älskar. Jag visade henne Seikos värld och sen dess är hon förtjust i Seiko klockor. I denna klocka sitter det alltså ett 7S26B verk i. Problemet som hon har är att gångreserven är så pass dålig att den stannar under natten medan hon sover. Nu är detta inte en dyr klocka, men hon vill helst inte lägga pengar på att köpa en ny.

Har ni några tips och råd att ge mig och min mamma för att få gångreserven att bli bättre? Konstig fråga kanske, men jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Klockans fjäder verkar mao inte bli tillräckligt uppdragen.

Tacksam för svar!

mvh// Zackarias och Ingrid
 
Gångreserven är väldigt beroende på hur mycket klockan används dagligen!
När jag själv köpte en seiko5 fick jag läsa att klockan ska användas minst 8 timmar dagligen under normal användning, eller gärna ett par timmar till om man har stillasittande arbete som typ kontorist!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Gångreserven är väldigt beroende på hur mycket klockan används dagligen!
När jag själv köpte en seiko5 fick jag läsa att klockan ska användas minst 8 timmar dagligen under normal användning, eller gärna ett par timmar till om man har stillasittande arbete som typ kontorist!


Tack för svaret!

Min mamma tar av sig den då hon är i kontakt med vatten, annars har hon den på. Hon har tom haft den på under sömn och den har ändå stannat under natten. Hon får känslan av att den behöver vara på armen konstant för att den inte skall stanna.
 
Jag har en seiko5 NZG15J1 sedan ca ett år och aldrig haft problem, tar alltid av den över natten och har dessutom haft den växelvis med en Orient RAY och haft bägge igång genom att använda dem halva dagen vardera!
Aldrig haft problem och har dessutom testat gångreserven, och den är ca de utlovade 40 timmarna!
Men om din mor använder den "från morgon till kväll" borde det fungera!
Vissa yrken får man ju inte bära klocka (eller smycken) och har man då inte på den förrän efter jobbet så kan de ju vara ett gränsfall med en automat!
 
Tänker att om den nu kanske blir "bättre" om den används mer så kanske en billig winder skulle vara en lösning? Så går den hela natten och när man inte använder den.

Typ något sånthär:http://www.conrad.se/KLOCKUPPDRAGARE.htm?websale8=conrad-swe&pi=671686&ci=SHOP_AREA_17205_0819005

671686_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att den åtminstone borde hålla gången under natten om hon använt den under dagen.

En winder är förstås ett alternativ, men då känns det som hon kan lägga pengarna på en ny klocka istället.
 
År klockan inom grantitiden borde det ju gå att hävda garantianspråk då urverket ska ha 40 tim gångreserv!
Hur "aktiv" är personen som bär klockan, det räcker ju inte att den bara är på armen.
Likaså hjälper det ju inte att ha den på under natten, ligger man stilla laddas den inte ett dugg och då kan den likaväl ligga på sängbordet!
Det är ju samma urverk som i alla populära SKX007/009 med flera och det brukar mycket sällan vara problem!
 

Minuteman

Rolex
Hur dålig är reserven? Mao, när under natten stannar den?
Om det är ett gränsfall, som att den stannar på morgonen, så räcker det kanske att ladda den lite extra på kvällen genom att "rotera" den?
Hur gammal är den?
 

Sportster

Omega
Det är inte så att den stannar under datumväxlingen? Jag har en klocka som är lite trög i datumskiftet och ibland får det klockan att stanna. Hjälper man den förbi, så tickar den snällt vidare utan vidare uppdragning.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vi ska titta på det här med datumväxlingen och uppdraget, samt mäta mer exakt hur länge den håller sig efter att hon haft den på en hel dag och sen lägger den på nattduksbordet under natten. Hon har ej kvittot kvar.

Yonsson tro mig, det handlar inte om pengar i det här fallet. Det är också så att man gärna vill lära sig något om det är så att någon sitter inne med svaret.
 

Minuteman

Rolex
Kolla om hon alltid lägger den på samma sätt, också. Möjligtvis skulle det kunna spela roll om den ligger med kronan upp eller ner, eller tavlan upp eller ner, om den stannar snarare än att kraften är slut.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Kolla om hon alltid lägger den på samma sätt, också. Möjligtvis skulle det kunna spela roll om den ligger med kronan upp eller ner, eller tavlan upp eller ner, om den stannar snarare än att kraften är slut.


Det tänkte jag inte ens på, ska underrätta henne om detta och så får vi fortsätta pröva oss fram.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får ju bara massa konstiga svar, så du lär inte lära dig mycket på det. Jag har haft säkert 10 klockor med det urverket och det ska klara 40 timmar utan några som helst problem. Det laddas även upp fort, så om den stannar under natten så är det något knas med urverket och enda lösningen är således ett urverksbyte eller en service. Med tanke på att ett 7s26 kostar 350kr och klockan kostar 500kr, så är det lika bra att köpa en ny klocka.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Du får ju bara massa konstiga svar, så du lär inte lära dig mycket på det. Jag har haft säkert 10 klockor med det urverket och det ska klara 40 timmar utan några som helst problem. Det laddas även upp fort, så om den stannar under natten så är det något knas med urverket och enda lösningen är således ett urverksbyte eller en service. Med tanke på att ett 7s26 kostar 350kr och klockan kostar 500kr, så är det lika bra att köpa en ny klocka.

Yes, ok, tack för dina synpunkter
 

Exxet

Rolex
En annan orsak kan vara att fettet i uppdragstrumman torkat och gör att det går väldigt trögt att dra upp den, lr att det är ett fjäderbrott, verkat kan funka ändå men men dåligt gångtid, låter i o f s lite osannolikt med tanke på att det är ett ganska "nytt" ur, om din Mamma funderar på att byta så är jag intresserad av klockan, är i behov av en balans till ett 7s26b.

MVH.
 
Topp