• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min morfars rova

StrawberryFields

Sir Notalot
Att morfars rova skulle tilldelas mig har varit allmänt känt i släkten i över 20 år. Endast efter som jag efter morfar är den enda killen i familjen, han fick bara döttrar och av alla hans barnbarn, och nu även barnbarns barn är jag fortfarande den enda killen.

Så nu har den kommit, morfar är fortfarande vid liv. Men gubbtjyven börjar bli skrutig. Lite dimmig har han gått och blivit... så han såg till att jag fick den innan den försvinner någonstans med arv osv.

2013-06-29_14-57-09_38_zpsecee03da.jpg

Ingen vit box här inte!

2013-06-29_14-57-24_589_zps5e3a4379.jpg

Hel guldare med kedja :)

2013-06-29_14-57-42_331_zps90a8b967.jpg

G.W. Linderoth, (Kungl.)? Urmakare
Drottninggatan 28, Stockholm

2013-06-29_15-01-44_286_zps7ae63995.jpg


2013-06-29_15-00-41_897_zps666a9fcb.jpg

Ser ut som silver på bilden, men är i guld. Inskriptionen borde vara läsbar.

2013-06-29_15-01-14_23_zps000555a9.jpg



Min morfar har alltså fått en klocka av Carnegies stiftelse för hjältedåd, med livet som insats. Men den historian behåller jag för mig själv.
Klockan går fint så fort man skruvar till på kronan, däremot är den i akut behov av service, det är minst 50 år sedan han fick den och sedan dess har den nog inte varit i närheten av en urmakare. Tanken är att i veckan gå med den till en yrkesman och ge den en ordentlig spa behandling. Sedan blir det bankfacket till nästa generation.
Även backsidan på den går att öppna, men jag får inte med lätthet upp den med fingrarna så jag överlåter det till urmakaren också.
Jag återkommer med fler och bättre bilder när den är servad och klar.

Snabb googling gav det här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Linderoths_urfabrik
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Grym! Kul med en riktig släktklenod.
Ja, jag har ju sett den rätt många gånger under min uppväxt. Och nu när jag håller den i handen så känns det helt overkligt. Kan inte sluta tänka på min morfar... i förhoppning om att inte min farfar någonsin kommer läsa det här, men han har alltid varit min favorit...


Köp dig en frack till bättre tillställningar, och en kostymväst så är den ju given i bröstfickan!
Sånna klenoder ska användas (sparsamt)!
Sparsamt är ledordet här, men givetvis kommer den att användas. Klart man ska ha en frack! Men kommer nog till vissas förtret rocka den till bussarongen också ;)
 
Topp