• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min nya klocka - en köpresa

Taxman

Rolex
2-Faktor
Vet ni hur butiker brukar ställa sig till handleds foto? Jag tycker det är skönt att kunna ta ett kort, dels för tråden men mest för mig egen del när jag sedan sitter hemma och funderar. Brukar det vara ok att dra fram mobilen och fota?

Hos Rob E har det varit helt ok. (De har tom uppmanat till det så man kan kolla i lugn och ro hemma) Även andra butiker jag har varit i har varit ok med det.
 

Knight

Cartier
Det var precis sådan info jag tänkte på. Jag gillar glidelock, Pelagosen har också ett system för justering av länk och det är ett plus. Tycker ofta det är svårt att få rätt på en länk.

PO skrämmer mig lite för jag vet att den ej har microjustering ens. Kan bli ett problem.

Vet du när glidelock började på Subbarna?

Det kom i samband med den keramiska vridringen och maxi caset 2010. Du bör defninitivt prova en SubC idag. Utanför budget, men kul att få en känsla.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har gjort just det du nämner, kollat massor med trådar och ska iväg i morgon för att se så många som möjligt som jag har som kandidater.

Känner själv också större än 42mm kan vara bekymmer, har en Longines som är just 42. Svårt att bilda sig en uppfattning om hur den sitter på en bild:
lVLGR1D.jpg




Vissa klockor känns dock som det är mer accepterat att de är lite större, som vissa Breitling och Planet Ocean.
Legend Divern är lite lurig när det kommer till storlek. Den har enligt mig allt för långa bandhorn vilket gör att den bär mycket större än 42mm. Men fin är den!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skit i status och den allmänna upplåsningen av automatiska klockor och köp en riktigt fet kvartsare säger jag. +-0 sekunder under den månaden jag ägt den. Släpps i Sverige i januari och kommer lista på 39900kr.
DSC_0951_zps1daa59fa.jpg

DSC_0936_zps9c8bd697.jpg

(SBGX117)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Skit i status och den allmänna upplåsningen av automatiska klockor och köp en riktigt fet kvartsare säger jag. +-0 sekunder under den månaden jag ägt den. Släpps i Sverige i januari och kommer lista på 39900kr.
DSC_0951_zps1daa59fa.jpg

DSC_0936_zps9c8bd697.jpg

(SBGX117)


Vad i helvete! Tanken är att jag ska tunna ut min "vill ha" lista och köpa något och inte fylla på den. Riktigt snygg klocka det där! Svarta bezeln är grym...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kring 26-30k hittar du sköna Explorer II (16570). Torde vara ett av de intressantaste valen sett till din budget. GMT är helt enkelt något du saknar. För min egen del som har armar likt dig, så sitter denna som gjutet med 40mm kontra t.ex. Pelagosen jag hade tidigare. Den satt iofs väldigt bra den också men inte som denna.
ZfXuyU8.jpg


Wo1qjRm.jpg


BQiscBg.jpg
 

David74

Omega
Tycker du ska kolla in de IWC som finns till försäljning under köp&sälj här på KS. Annars finns det riktigt fina Jaeger Le Coultre master compressor som borde gå att få under 40 om du kan tänka dig begagnat. Köpte min här på KS för under 40.

c7dda9790a5a98724ed4aaa07aa1954e.jpg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Så där ja, då var man hemma efter en tuff eftermiddag. Inget köpt än men en del bilder blev det.

Omega seamaster

Intryck - mycket snygg, satt bra på handleden. Minus är vintagestuket som jag redan känner att jag har med Legend divern. Mycket trevlig klocka annars.

TjiocVO.jpg



Breitling Military

Intryck - Stor men inte tjock, satt ganska bra men tror inte jag ror hem den. Mycket trevlig annars, gillar det svarta stuket. Blir nog inget köp av denna.

iZrwnRX.jpg


Breitling Avenger

Intryck - Stor och tjock, bra djup i tavlan. Rejäl. Kanske för stor för mig. Jag gillade den men frun tyckte inte om den alls :)

9Lx0BFi.jpg


Rolex Submariner

Intryck - Om det blir denna så blir det utan datum. Jag var rädd för de 40mm, inte mer. Satt som en smäck. Mycket trevlig. Denna kan förstöra allt och förlänga inköps tiden. Den är lite utanför budget men det är kanske bäst att lugna sig och slå till på stort. Fortfarande sugen på begagnad men känslan att gå in hos butik och bara köpa lockar ganska mycket nu...

0rk2UGS.jpg


Planet ocean XL på länk

Intryck - Gillar XL mer än 42mm, stor och hög men välplanerad. Frun gillade och jag oxå. Stort hot, kanske inköp.

BnYiRTW.jpg


Planet ocean XL på gummi

Intryck - Om det blir köp så blir det på länk med gummi senare, tror att när gummit kommer på är det kört för länken. Gillade skarpt!
GE1HZwa.jpg


Rolex Explorer 2 42mm

Intryck - Gillade mycket, satt bra trots 42mm. Gillade länk och gillar vit mer än svart. Minus är att om denna ställs mot Sub så vinner subben, åtminstone nu. Mycket trevlig klocka.

ryu6XZy.jpg


Tudor Pelagos

Intryck - Fortfarande med i topp 3 striden. Sitter jäklig bra, tavlan är magisk för mig. Gummiband till. Bra pris. Farlig, farlig farlig.

n7U6Vpq.jpg


Så... där var min lördagseftermiddag. Sitter hemma med en black russian nu och smälter intrycket. SÅ enormt roligt att kolla runt och jag hoppas att någon gläds av mitt svammel :) Ska sova på alla intryck och se hur det känns i morgon.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kring 26-30k hittar du sköna Explorer II (16570). Torde vara ett av de intressantaste valen sett till din budget. GMT är helt enkelt något du saknar. För min egen del som har armar likt dig, så sitter denna som gjutet med 40mm kontra t.ex. Pelagosen jag hade tidigare. Den satt iofs väldigt bra den också men inte som denna.
Instämmer! Tycker den sitter kanon på handleden. Lite klossigare än min GMT, men storleksmässigt är de annars väldigt lika.
image-jpg.91163

DSC_0849_zps9e81ff77.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har ju för övrigt små handleder ser jag på bilderna ovan, så absolut inget med långa bandhorn säger jag. POn och Brattarna ser alldeles för stora ut. Bandhornen går ju utanför handleden på dig. Varken snyggt eller skönt i längden.
 

Icaras

Rolex
Så där ja, då var man hemma efter en tuff eftermiddag. Inget köpt än men en del bilder blev det.

Omega seamaster

Intryck - mycket snygg, satt bra på handleden. Minus är vintagestuket som jag redan känner att jag har med Legend divern. Mycket trevlig klocka annars.

TjiocVO.jpg



Breitling Military

Intryck - Stor men inte tjock, satt ganska bra men tror inte jag ror hem den. Mycket trevlig annars, gillar det svarta stuket. Blir nog inget köp av denna.

iZrwnRX.jpg


Breitling Avenger

Intryck - Stor och tjock, bra djup i tavlan. Rejäl. Kanske för stor för mig. Jag gillade den men frun tyckte inte om den alls :)

9Lx0BFi.jpg


Rolex Submariner

Intryck - Om det blir denna så blir det utan datum. Jag var rädd för de 40mm, inte mer. Satt som en smäck. Mycket trevlig. Denna kan förstöra allt och förlänga inköps tiden. Den är lite utanför budget men det är kanske bäst att lugna sig och slå till på stort. Fortfarande sugen på begagnad men känslan att gå in hos butik och bara köpa lockar ganska mycket nu...

0rk2UGS.jpg


Planet ocean XL på länk

Intryck - Gillar XL mer än 42mm, stor och hög men välplanerad. Frun gillade och jag oxå. Stort hot, kanske inköp.

BnYiRTW.jpg


Planet ocean XL på gummi

Intryck - Om det blir köp så blir det på länk med gummi senare, tror att när gummit kommer på är det kört för länken. Gillade skarpt!
GE1HZwa.jpg


Rolex Explorer 2 42mm

Intryck - Gillade mycket, satt bra trots 42mm. Gillade länk och gillar vit mer än svart. Minus är att om denna ställs mot Sub så vinner subben, åtminstone nu. Mycket trevlig klocka.

ryu6XZy.jpg


Tudor Pelagos

Intryck - Fortfarande med i topp 3 striden. Sitter jäklig bra, tavlan är magisk för mig. Gummiband till. Bra pris. Farlig, farlig farlig.

n7U6Vpq.jpg


Så... där var min lördagseftermiddag. Sitter hemma med en black russian nu och smälter intrycket. SÅ enormt roligt att kolla runt och jag hoppas att någon gläds av mitt svammel :) Ska sova på alla intryck och se hur det känns i morgon.
Tycker att brattarna ser för stora ut, bandhornen sticker ut utanför din handled...
Skulle tro att du hade gillat Explorer II med svart tavla eller Milgauss :). Du skulle även kunna testa AT Skyfall 38.5mm eller 41.5mm, speedyn skulle också kunna gå hem då du verkar gilla svarta tavlor.
Provade du 42mm PO?
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Du har ju för övrigt små handleder ser jag på bilderna ovan, så absolut inget med långa bandhorn säger jag. POn och Brattarna ser alldeles för stora ut. Bandhornen går ju utanför handleden på dig. Varken snyggt eller skönt i längden.


Jag vet, jag vet. Klena handleder. Men jag är lång :)

PO är så jäkla snygg så det är därför jag envisas med den.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Tycker att brattarna ser för stora ut, bandhornen sticker ut utanför din handled...
Skulle tro att du hade gillat Explorer II med svart tavla eller Milgauss :). Du skulle även kunna testa AT Skyfall 38.5mm eller 41.5mm, speedyn skulle också kunna gå hem då du verkar gilla svarta tavlor.
Provade du 42mm PO?


Testade 42mm PO också men den kändes så ihoptryckt och hög.

Testade inte den svarta Explorer då jag i mitt förvirrade huvud hade övertygat mig själv att jag gillade vit bäst.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Testade 42mm PO också men den kändes så ihoptryckt och hög.

Testade inte den svarta Explorer då jag i mitt förvirrade huvud hade övertygat mig själv att jag gillade vit bäst.
Har själv provat både 42mm och XL flera gånger och upplever XL som monstruöst stor på min 18,5cm handled. 42mm i titan tycker jag är den version som suttit bäst.

Edit: I slutändan är det ju du som ska bära den, så kör på den du tycker sitter bäst, men fundera både en och två gånger innan du väljer en så stor klocka.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Tycker nog de flesta du visade bild på här var för stora. Skulle fort rekommendera dig en 40mm exp2 :)

Jag är väl på väg att inse att det inte är Hulken armar jag ligger inne med.

40 mm är inget dåligt tips. Tror det kanske kommer att stå mellan en Sub och en Pelagos när allt kommer till kritan trots att Pelagosen är 42mm.

Får se hur det känns i morgon, det ändrar sig en del från dag till dag här. Är ju rent uppspelt av att jag faktiskt ska handla något inom en snar framtid :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag är väl på väg att inse att det inte är Hulken armar jag ligger inne med.

40 mm är inget dåligt tips. Tror det kanske kommer att stå mellan en Sub och en Pelagos när allt kommer till kritan trots att Pelagosen är 42mm.

Får se hur det känns i morgon, det ändrar sig en del från dag till dag här. Är ju rent uppspelt av att jag faktiskt ska handla något inom en snar framtid :)


Du och jag har samma size på armarna, jag har haft Pelagosen, Suben, EXP1 m.fl. och har idag EXP2 på armen, my verdict is, 40mm när det kommer till Rolex och Tudor är alldeles lagom, helst inte större och gärna med en boett som inte är högre än 13mm. Sea-Dwellern jag precis sålt var bekväm att bära men i högsta laget för att det skulle se och kännas bra ut med mina späda armar. Men smaken är som bekant delad :) Ska bli kul att se vad ditt val faller på :)
 
Topp