• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min nya svarv, lite frågor?

Mårten

Breitling
Hej.

Jag köpte mig en liten svarv som säljaren benämnde som urmakerisvarv.
Skulle själv kanske mer bara kalla den en liten metallsvarv.

Undrar om någon kunnig person här på forumet kanske skulle kunna berätta om svarven kanske är tillverkad för att vara urmakerisvarv? Den ser för detaljfin ut för att vara ett hemmabygge. Längden är ungefär 35-40 cm.
Den enda märkningen jag hittar är på den lilla fina smörjluckan och där utläser jag Conos Sweden, vilket ger ingenting på Google. Ett "A" finns också instansat på ett ställe.

Jag hade tänkt skruva isär allt och rengöra, putsa och smörja och använda den. Tror den kommer kunna funka bra för mig. Har inte så stort behov av att svarva klockdelar men däremot delar till musikinstrument.

Tyvärr så var det bara det som syns på bilderna som ingick i mitt köp på 250 kr. Så jag får försöka leta rätt på delar som kan funka till svarven, eller göra dem själv. Tänker tex. på chucken som jag nog måste modifiera eller byta. Några kloka tankar och råd om detta?
Motor är inget problem, det har jag som kommer fungera.

Jag är novis på metallsvarvande så jag kommer få lära mig allt eftersom. Så rätt så skönt att det är en enkel metallsvarv som jag direkt förstår hur den fungerar :)

Är tacksam för alla tips och idéer om vem som tillverkat min svarv och ungefär hur gammal den är, vad den är tänkt att användas till och vad jag bör tänka på när jag ska använda den.

bild 1.JPG

bild 3.JPG

bild 2.JPG
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ser inte ut som en typisk urmakarsvarv i mina ögon. Lite "grov"? Men vad vet jag ..

Svarven är nog sista steget innan hobbyurmakaren når Nirvana.
 

rogart-63

Patek
Hej.

Jag köpte mig en liten svarv som säljaren benämnde som urmakerisvarv.
Skulle själv kanske mer bara kalla den en liten metallsvarv.

Undrar om någon kunnig person här på forumet kanske skulle kunna berätta om svarven kanske är tillverkad för att vara urmakerisvarv? Den ser för detaljfin ut för att vara ett hemmabygge. Längden är ungefär 35-40 cm.
Den enda märkningen jag hittar är på den lilla fina smörjluckan och där utläser jag Conos Sweden, vilket ger ingenting på Google. Ett "A" finns också instansat på ett ställe.

Jag hade tänkt skruva isär allt och rengöra, putsa och smörja och använda den. Tror den kommer kunna funka bra för mig. Har inte så stort behov av att svarva klockdelar men däremot delar till musikinstrument.

Tyvärr så var det bara det som syns på bilderna som ingick i mitt köp på 250 kr. Så jag får försöka leta rätt på delar som kan funka till svarven, eller göra dem själv. Tänker tex. på chucken som jag nog måste modifiera eller byta. Några kloka tankar och råd om detta?
Motor är inget problem, det har jag som kommer fungera.

Jag är novis på metallsvarvande så jag kommer få lära mig allt eftersom. Så rätt så skönt att det är en enkel metallsvarv som jag direkt förstår hur den fungerar :)

Är tacksam för alla tips och idéer om vem som tillverkat min svarv och ungefär hur gammal den är, vad den är tänkt att användas till och vad jag bör tänka på när jag ska använda den.

bild 1.JPG

bild 3.JPG

bild 2.JPG

Ser ut som en "gammal" svarv . Visst skulle den kunna funka att svarva lite småprylar på . Ser nästan hemmatillverkad ut . Du bör nog montera den på nån form av bord eller skiva och skaffa nån remskiva och rem till motorn . Har du sökt nåt på Ebay ?
 

Mårten

Breitling
På chucken står det Tyringe och på alla delar står det 108 instansat, så antingen är det modell 108 eller så är det tillverkningsnummer 108.
Rem och motor har jag som funkar så det är ingen fara. Och ja, den ska så klart monteras fast på en platta som i sin tur får fastspännas när den är i gång.
 

rogart-63

Patek
På chucken står det Tyringe och på alla delar står det 108 instansat, så antingen är det modell 108 eller så är det tillverkningsnummer 108.
Rem och motor har jag som funkar så det är ingen fara. Och ja, den ska så klart monteras fast på en platta som i sin tur får fastspännas när den är i gång.

Hittade nåt museum med metallbearbetningsmaskiner .Tyringe museum .http://www.visithassleholm.se/sv/se-gora/a330577/tyringe-museum/detaljer
 
Topp