• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min sarb017 håller inte tiden

Jonvafan

Omega
(Inser att jag skrivit en Wall of text på telefonen så lägger till en TL;DR längst ner)
Hej!

Jag har upplevt att min Alpinist som är köpt för ca ett år sedan saktar efter så jag mätte gångavvikelsen med Toolwatch. Mycket riktigt tappade den 25 sekunder/dag och eftersom den ska klara -15 till +20 (har jag för mig) så lämnade jag in den till en urmakare på ruckning. Jag fick tillbaka den och började använda den och mätte åter igen avvikelsen med Toolwatch och blev ganska besviken när klockan visade sig nu tappa 35 sekunder om dagen.
Då tog jag med den till en annan urmakare som även säljer Seiko och han satte den i en timegrapher och tydligen gick den i rätt frekvens och grader och den gick -35 sekunder om dagen precis som jag hade mätt upp. Han sa då att det inte borde vara något problem att rucka den så den går lite på plussidan.

Nu har han hört av sig och tydligen är det något fel på den så den svarar inte alls på ruckning. Ingen garanti lär man ha från random ebaykrängare lovemejapan2015 så då kvarstår service för 2-3 000 alternativt leva med den inte så roliga avvikelsen på -35s/dag. Eller finns det något annat att göra typ försöka få tag på ett helt nytt urverk? Vad tycker ni gott folk?

TL;DR
Min 1 år gamla Alpinist går minus 35 spd och svarar inte på ruckning (trasig?). Vad skulle ni ha gjort?

EDIT: Kan lägga till här om någon bläddrar förbi att den av någon outgrundlig anledning började gå bättre några dagar efter att jag fick hem den från urmakaren och efter det har den gått mellan ca -12s/d och +8s/d. Inget att skriva hem om men det är inom specifikationerna.

Mvh Jon
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag hade kontaktat någon av hemmaservarna och frågat om de hade tid att ta sig an den. Vilka de är hittar du i hemslöjdsdelen. Finns ett flertal duktiga personer där som skruvar med verk lika ditt.
 
Topp