• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min Seiko ändrar till spanska hur jag än gör.

Kessler

Rolex
Hej har en ny Seiko 5. Den har engelska och spanska som språk. Ställde först in den i måndags genom att ställa den på MON 19 vred på kronan till efter midnatt och det stod TUE 20. När jag vaknade behövde den skakas igång igen men det stod inte TUE, utan stod på spanska.

Ställde om den igen på samma sätt som innan, gick bak en dag och veckodag på engelska. När jag vaknade var klockan fortfarande igång men igen så stod det på spanska.

Provat att vrida över midnatt, då byter den datum vid 00, står dag på spanska vid 01 och sen vid 03 går den över till engelska.

Men när jag ställer in på engelska och sen låter den gå över midnatt byter den dag som den ska men när jag vaknar på morgonen är det spanska igen! Har inte ändrats till engelska vid 3 som det gjorde när jag vred på den.

Urverket är 7S26. Vad är fel? Hur ska jag göra så det är på engelska och inte byter till spanska och sen stannar på spanska?
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Småkorkad kontrollfråga: Hur bär du dig åt för att ändra veckodagen när det blivit fel? Du känner väl till quickset:en av veckodag på samma sätt som med datumet?
"First click of the crown sets the date, turn the crown clockwise for 1,2,3 and counterclockwise for Thurs, Fri, Sat second crown click moves the hands."
http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=486515
Viktigt också att inte göra detta när klockan är mellan 2100 och 0400. Säkrast är att alltid ställa datum/veckodag när klockan är inställd kring kl 0600/1800.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om det är så att du ställer in den på korrekt dag under dagtid och den själv byter till spanska så är något uppenbart fel. Om den bara snabbt switshar via spanska under datumväxlingen så är inget fel.

OM inte dagarna byter som det ska så kan det vara för att dagskivan är sliten på grund av felhantering men i så fall borde det inte gälla samtliga veckodagar.
 

Kessler

Rolex
Av rent misstag ställde jag om den i förrgår under "dead zone" visste inte att det var runt 3 som den skulle slå över till engelska. Hur mycket kan sånt skada? Hört att detta urverk ska hantera det bra.

Tror mina problem var att första dagen så stannade den nog innan klockan 3. Dagen efter ställde jag om den runt midnatt så det blev fel. Igår ställde jag om på dagen och la mig runt 3 (kollade OS) och såg hur den bytte till spanska kl1 och sen till engelska kl3. När jag vaknade står det fortfarande på engelska. Så tror jag listat ut vad jag gjorde fel och hoppas den håller sig till engelska nu.

Men kan ju vara bra att veta inför framtiden hur man ska göra för den lär väl stanna någon gång igen. Att ställa om mitt på dagen verkar vara rätt?
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Av rent misstag ställde jag om den i förrgår under "dead zone" visste inte att det var runt 3 som den skulle slå över till engelska. Hur mycket kan sånt skada? Hört att detta urverk ska hantera det bra.

Tror mina problem var att första dagen så stannade den nog innan klockan 3. Dagen efter ställde jag om den runt midnatt så det blev fel. Igår ställde jag om på dagen och la mig runt 3 (kollade OS) och såg hur den bytte till spanska kl1 och sen till engelska kl3. När jag vaknade står det fortfarande på engelska. Så tror jag listat ut vad jag gjorde fel och hoppas den håller sig till engelska nu.

Men kan ju vara bra att veta inför framtiden hur man ska göra för den lär väl stanna någon gång igen. Att ställa om mitt på dagen verkar vara rätt?
Bra att det löste sig, kolla mitt svar längre upp där står vilka tider som är lämpliga.
 

danielg

Omega
Gjorde exakt samma sak med min första Seiko 5 för 1,5-2 år sen, fick lite smått panik men den har fungerat smärtfritt sedan dess. Du bör inte oroa dig! :)
 
Topp