• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min SKX007 går +2-3 min/h?!

BartVader

Omega
Passade på att köpa min första dykare, en Seiko SKX007 från CreationWatches.
Har haft den i 3 dagar nu och den går verkligen alldeles för fort, får ställa den flera gånger per dag för att den diffar flera minuter.
Har läst att klockor kan rusa en aning i början och sedan "lugna" sig men då verkar det handla om ~30 sek/dag.
Spelade in urverket med min iPhone och det låter precis som att en häst galopperar, till skillnad mot min svinbilliga Rodina-klocka som tickar på jämnt och fint (och håller tiden!). Laddade upp det på Dropbox om någon har lust att lyssna: https://www.dropbox.com/s/qfonqfpx1xryii9/Klockjämförelse.m4a?dl=0
Första delen är Seikon, andra är Rodinan.

Är det ett måndagsex jag fått? Kan jag ens reklamera en klocka från CreationWatches, den är ju skickad från andra sidan jorden eller räcker det att kontakta en Seiko AD? Ja, tack för all hjälp. :)
 

Jonte73

Audemars
Passade på att köpa min första dykare, en Seiko SKX007 från CreationWatches.
Har haft den i 3 dagar nu och den går verkligen alldeles för fort, får ställa den flera gånger per dag för att den diffar flera minuter.
Har läst att klockor kan rusa en aning i början och sedan "lugna" sig men då verkar det handla om ~30 sek/dag.
Spelade in urverket med min iPhone och det låter precis som att en häst galopperar, till skillnad mot min svinbilliga Rodina-klocka som tickar på jämnt och fint (och håller tiden!). Laddade upp det på Dropbox om någon har lust att lyssna: https://www.dropbox.com/s/qfonqfpx1xryii9/Klockjämförelse.m4a?dl=0
Första delen är Seikon, andra är Rodinan.

Är det ett måndagsex jag fått? Kan jag ens reklamera en klocka från CreationWatches, den är ju skickad från andra sidan jorden eller räcker det att kontakta en Seiko AD? Ja, tack för all hjälp. :)
Låter skumt.
Visst kan du dra ett garantiärende tebaks till Singapore, tyvärr är de inte kända för någon strålande kundservice .
Här annars med någon av forumets duktiga hemma urisar.

Ping @Minuteman
 

BartVader

Omega
Tack för svaret! :) Ja, någon som känner sig hemma på Seiko-urverk får gärna droppa idéer om vad det kan bero på. Är inte främmande för att pilla i klockan själv, då den ändå var rätt billig och jag känner mig rätt händig (dock noll erfarenhet av klock-meck utöver massa youtube-filmer som ändå gett mig hyfsad koll på klockans delar).
 

Jonte73

Audemars
Tack för svaret! :) Ja, någon som känner sig hemma på Seiko-urverk får gärna droppa idéer om vad det kan bero på. Är inte främmande för att pilla i klockan själv, då den ändå var rätt billig och jag känner mig rätt händig (dock noll erfarenhet av klock-meck utöver massa youtube-filmer som ändå gett mig hyfsad koll på klockans delar).
Den har troligen fått en smäll under transporten alternativt blivit utsatt för magnetism.
Du lär få bra tips i tråden när folk börjar kvickna till imorrn.
 

BartVader

Omega
Efter en snabb sökning verkar det absolut vara så att klockan är magnetiserad. Tar den till en urverkare i morgon så får vi hoppas att det löser problemet. Tack för alla snabba svar, det förväntade jag mig inte sent en fredagkväll! :)
 

Jonte73

Audemars
Efter en snabb sökning verkar det absolut vara så att klockan är magnetiserad. Tar den till en urverkare i morgon så får vi hoppas att det löser problemet. Tack för alla snabba svar, det förväntade jag mig inte sent en fredagkväll! :)
Så funkar det på K S .
Alltid nån nattsuddare igång :)
Lycka till och välkommen hit.
007 an är en schysst dykare som tål det mesta btw.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror knappast den är magnetiserat. Det är ganska vanligt att fjädern hoppar på dessa om de utsätts för en hård smäll och då beter den sig som din gör. Bara att lämna in till urmakare alternativt smocka den på sidan av handens insida och hoppas att fjädern hoppar rätt igen.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Min tidigare Skx gick för fort efter att ha legat på kanten en tid. Hittade ett tips på nätet att man kunde "knacka" motsatt hörn till kronan (klockan 10) mot något ex en bok. Pang på några gånger och sedan gick klockan som den ska.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Min tidigare Skx gick för fort efter att ha legat på kanten en tid. Hittade ett tips på nätet att man kunde "knacka" motsatt hörn till kronan (klockan 10) mot något ex en bok. Pang på några gånger och sedan gick klockan som den ska.
Men min var inte ny som din verkar vara, reklamera! Den har nog fått sig en smäll under resan.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men fan @Compiss du klagar då fan på allt, hur tycker du om Omegas verk?

Sedan, bit i det sura jävla äpplet för att du snålade in på en redan riktigt billig klocka (och tydligen jävligt racklig!)
Alla är så jävla snåla och snikar in och köper via nån suspekt sida halvvägs på andra sidan världen fast när det väl måste bli ett garantiärende så är man oförståelig.

Samt ni som inte förstår ironi, haha shit vad curlade ni måste vara hemifrån!

Ping @yonsson
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Men fan @Compiss du klagar då fan på allt, hur tycker du om Omegas verk?

Sedan, bit i det sura jävla äpplet för att du snålade in på en redan riktigt billig klocka (och tydligen jävligt racklig!)
Alla är så jävla snåla och snikar in och köper via nån suspekt sida halvvägs på andra sidan världen fast när det väl måste bli ett garantiärende så är man oförståelig.

Samt ni som inte förstår ironi, haha shit vad curlade ni måste vara hemifrån!

Ping @yonsson
Japp jag skyller bara mig själv, borde fattat bättre då klockan kostade ca två glas sprit på krogen. Det hade faaan vart en bättre investering:)

Omega....finns det bättre verk...


Edit: skall givetvis ändra mig och inte gnälla så mkt, SÅ sluta gnäll på mig nu!
 

BartVader

Omega
Min tidigare Skx gick för fort efter att ha legat på kanten en tid. Hittade ett tips på nätet att man kunde "knacka" motsatt hörn till kronan (klockan 10) mot något ex en bok. Pang på några gånger och sedan gick klockan som den ska.
Provade detta. Nu kunde jag (för första gången) mäta klockan i Kello, tidigare sa den bara "signal unstable" men nu mäter den +6sek/dygn. :) Är det balansfjädern som "hoppat rätt" då kanske? Förhoppningsvis är problemet löst, återkommer med resultat senare.

edit: Spelade in klockan med iphonen igen, och nu låter den helt normalt! Hur känslig för stötar/smällar är den här modellen egentligen?! Jag köpte ju den mestadels som en beater, i tron att det var en riktig tank.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Provade detta. Nu kunde jag (för första gången) mäta klockan i Kello, tidigare sa den bara "signal unstable" men nu mäter den +6sek/dygn. :) Är det balansfjädern som "hoppat rätt" då kanske? Förhoppningsvis är problemet löst, återkommer med resultat senare.

edit: Spelade in klockan med iphonen igen, och nu låter den helt normalt! Hur känslig för stötar/smällar är den här modellen egentligen?! Jag köpte ju den mestadels som en beater, i tron att det var en riktig tank.
Ja
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Provade detta. Nu kunde jag (för första gången) mäta klockan i Kello, tidigare sa den bara "signal unstable" men nu mäter den +6sek/dygn. :) Är det balansfjädern som "hoppat rätt" då kanske? Förhoppningsvis är problemet löst, återkommer med resultat senare.

edit: Spelade in klockan med iphonen igen, och nu låter den helt normalt! Hur känslig för stötar/smällar är den här modellen egentligen?! Jag köpte ju den mestadels som en beater, i tron att det var en riktig tank.

NEJ
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är väl endast med Seiko man skulle nöja sig att den fixade till sig själv.
Det säger väl ganska mycket om märket!
 

Stab Ein

Omega
Låter skumt.
Visst kan du dra ett garantiärende tebaks till Singapore, tyvärr är de inte kända för någon strålande kundservice .
Här annars med någon av forumets duktiga hemma urisar.

Ping @Minuteman

Jag måste faktiskt säga att jag fick skitbra respons från Creationwatches när paketet med min SKX009 saknades (det gick aldrig iväg någon bekräftelse eller något trackingnummer). Rappa, trevliga svar och snabb lösning på problemet.

Orkade dock inte bry mig om att kontakta dem när jag konstaterade att tavla / chapter ring är lite skev och att det lossnade en bit lume redan efter någon dag.
Wabi-Sabi är vackert, osv..
Min gick f.ö. rätt stökigt i början, nu ligger den stabilt på +6 sek per dygn.
 

BartVader

Omega
Jag måste faktiskt säga att jag fick skitbra respons från Creationwatches när paketet med min SKX009 saknades (det gick aldrig iväg någon bekräftelse eller något trackingnummer). Rappa, trevliga svar och snabb lösning på problemet.

Orkade dock inte bry mig om att kontakta dem när jag konstaterade att tavla / chapter ring är lite skev och att det lossnade en bit lume redan efter någon dag.
Wabi-Sabi är vackert, osv..
Min gick f.ö. rätt stökigt i början, nu ligger den stabilt på +6 sek per dygn.
Igår kväll kom problemen tillbaka, men nu har den lugnat sig igen. Jag väntar nog några dagar och ser hur det utvecklas, annars kontaktar jag Creationwatches. Härligt att höra att du fått ett bra bemötande från dem.
 
Topp