• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min Tissot är heltrasig, kan försäkring täcka?

God kväll klockvänner. Hoppas ni alla haft en trevlig söndag!

Det är med sorg i hjärtat jag skriver detta. Min Tissot Visodate jag fick i studentpresent har åkt i backen. När jag testade min lillebrors skateboard föll jag och klockan slog i marken med rejäl kraft. Glaset har lossnat, glaset på baksidan har lossnat, en av visarna har blivit böjd, urverket låter konstigt när jag skakar på klockan osv. Rejäla hack i boetten som inte kommer gå att polera bort. Jag antar att jag inte är den första som hamnat i denna situation, men eftersom att klockan är relativt billig så har jag ju såklart inte försäkrat den. Olyckan skedde i hemmet. Jag är inte helt säker på vad för försäkran vi har, men jag antar att vi har ganska standard-Svensson liksom. Vill inte heller fråga, har inte berättat om klockan än för mina föräldrar. Ni som vart i samma situation, hur har ni gått tillväga?

Går inte att säga utan att veta vad som täcks av försäkringen. Om ni har det som kallas drulle- eller allrisk-tillägg så låter det som det kan täckas. Tyvärr lär du behöva erkänna till päronen så att ni kan kontakta förs.bolaget och diskutera om ersättning är möjlig.

Trist det som hänt dock...

Olyckor händer, och just därför har man försäkringar.
Ring och prata med försäkringsbolaget. Dom täckte reparationen av min Rolex efter att den hade åkt i backen.

De flesta hemförsäkringar har någon slags drulleförsäkring. Du måste prata med dina föräldrar så tar de kontakt med försäkringsbolaget. De medddlar då om de behöver någon särskild info från dig angående klockan så som kvitto eller cert tec. Brukar vara ca 1500kr i självrisk om du nu har täckning för dina skador, sedan fixar försäkringsbolaget resten.

Trist. Min Rolex åkte i stengolvet på semestern när jag skulle torka disken. Hade packat in den i handduken efter att ha sköljt av saltvattnet. Modernas "drulle-försäkring" täckte. Självrisk 1500:-.

Var det rent geografiskt inträffat tror jag kvittar. Kunde varit värre, du kunde slagit dig halvt fördärvad, ju.

Livet gör ont, ger märken och är stundtals rätt orättvist...

Fel. Drulle ingår inte som standard normalt sett, utan du är tvungen att köpa till en tilläggsförsäkring.

Inte nödvändigtvis, har LF student, tappade min Hublot i golvet och försäkringen täckte det med drulle som ingår i den försäkringen. Sedan syftade jag mest till att de flesta som har en hemförsäkring har någon form av drulle också inbakad eller tillagd, bara min erfarenhet från de jag pratat med om saken.

Då bör du byta till ett vettigare försäkringsbolag. Länsförsäkringar exempelvis.
"Allrisk lösegendom" är tilläggsförsäkring hos länsförsäkringar. Detalj där förövrigt om du är kund hos dem är att Allrisk lösegendom inte innefattar "mobiltelefoner och smarttelefoner".

Till @Harman Kardon , har er hemförsäkringen allrisk/drulle så kommer det inte vara några konstigheter. Det är för precis den typen av olyckor försäkringen är till för.

"Allrisk lösegendom" är tilläggsförsäkring hos länsförsäkringar. Detalj där förövrigt om du är kund hos dem är att Allrisk lösegendom inte innefattar "mobiltelefoner och smarttelefoner".

Till @Harman Kardon , har er hemförsäkringen allrisk/drulle så kommer det inte vara några konstigheter. Det är för precis den typen av olyckor försäkringen är till för.
Nej, Egendomsskydd är inkluderat vilket täcker "om något skulle hända dina ägodelar". Du behöver teckna extraförsäkring om du har smycken/klockor värda (om jag minns rätt) 250k och uppåt.

Lättast är väl att gå in på ditt försäkringsbolags hemsida och läsa försäkringsvillkoren för just din försäkring.

Och en bild säger mer än 1000 ord.

Pratade, precis som @Tomas Eriksson nämnde, om allrisken. Har arbetat på lf så har koll på deras försäkringar. TS skada låter för mig som en klassisk drulleskada, dvs om man av klantighet pajar sina saker. Och nej, det vanliga egendomsskyddet du nämner täcker inte sånt.
Så kan det mycket väl vara på IF men så är det inte på LF. De tilläggsförsäkringarna jag kan teckna är:
Allrisk angivna värdeföremål
Samlingar, smycken och armbandsklockor

Så kan det mycket väl vara på IF men så är det inte på LF. De tilläggsförsäkringarna jag kan teckna är:
Allrisk angivna värdeföremål
Samlingar, smycken och armbandsklockor
Skrev iofs LF (men med små bokstäver). LFs försäkringar kan skilja sig mellan olika länsbolag (de är självständiga) och beroende på om man har en paketförsäkring, studentförsäkring eller annan specialare.

En vän hade stora (tror den heter så) hemförsäkringen hos IF, klockan gick sönder under en champagnegalopp i Uppsala, var inga problem att få den lagad på försäkringen. (En gammal LeCoultre). Så har du just denna försäkring kanske du klarar dig? Allt gott från en novis :)

• Like
Reactions: kmg
Skrev iofs LF (men med små bokstäver). LFs försäkringar kan skilja sig mellan olika länsbolag (de är självständiga) och beroende på om man har en paketförsäkring, studentförsäkring eller annan specialare.
Okej, kanske kan vara för mitt län då men i övrigt har jag ingen specialare.
Tack för upplysningen!

• Like
Reactions: kmg
Prata med din far om det. Inget fel i att åka i backen, kan ju hända vem som helst hur aktsam man än är.

Helt rätt tror snarare, utan att känna din far, att han är glad över att du inte slog dig illa med tanke på hur mörsad klockan verkar vara.
Har du möjligtvis en bild så vi kan beskåda tragedin? :(

Tillbaka
Topp