• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min Tissot tappar färg

SeikoZ

Diamant
2-Faktor
Hej,

Köpte en Tissot PRS 200 i färgen guld här på forumet för ca 1,5 år sedan. Fick ej kvitto eller garantibevis.
Jag märkte för ca 5-6 månader sedan att klockar börjat tappa färg. Dock har det blivit värre, nu har det verkligen blivit tydligt att den tappar färg, både på klockan och armbandsstålet.

Jag undrar om det verkligen ska vara på detta vis?

Hej,

Köpte en Tissot PRS 200 i färgen guld här på forumet för ca 1,5 år sedan. Fick ej kvitto eller garantibevis.
Jag märkte för ca 5-6 månader sedan att klockar börjat tappa färg. Dock har det blivit värre, nu har det verkligen blivit tydligt att den tappar färg, både på klockan och armbandsstålet.

Jag undrar om det verkligen ska vara på detta vis?
bilder hjälper alltid!

Bilagor

• 57485119_2357111814312576_1765456395898978304_n.jpg
    57485119_2357111814312576_1765456395898978304_n.jpg
    97.8 KB · Visningar: 37
Det där ser ut som vardagligt slitage i mina ögon. Vanlig gammaldags guldplättering är nog inte starkare än så o det får nog tyvärr ses som "normalt" tror jag. (Vet ju inget om just den modellen). Idag finns ju nya metoder att binda ytbeläggning till själva metallen under typ pvd som håller bättre men även sådana behandlingar kan få märken där det släpper.

Jag tycker nog det ser väl slitet ut, om du inte använder den i krig? Tissot brukar ändå ha bra kvalitet.
Har du bilder på hela klockan, och modellnummer? Kanske länk till ursprungliga annonsen?

Jag tycker nog det ser väl slitet ut, om du inte använder den i krig? Tissot brukar ändå ha bra kvalitet.
Har du bilder på hela klockan, och modellnummer? Kanske länk till ursprungliga annonsen?
Nej inte varit ute i krig med den, utan har använt den endast i skolan vardagar. Aldrig använd under helger. Fick den i nyskick utan några som helst repor eller dyl. Länk till ursprunglig annons finns längre ner.

Har aldrig sett en så lätt bortgnuggad färgbeläggning på en klocka.
Är klockan legit?
Har börjat också tänka i sådana banor, dock har det aldrig uppstått repor i glaset vilket tyder på att det ska vara äkta?

Antar att det är den här?
Det fula slitaget är ju anledningen till att plätterade klockor är mindre populära än stål.

https://klocksnack.se/threads/tissot-prs-200.76459/

Yes, det är den!

Har börjat också tänka i sådana banor, dock har det aldrig uppstått repor i glaset vilket tyder på att det ska vara äkta?
Bara för att den inte fått repor i glaset betyder inte att den är äkta. Tror att det skulle underlätta för alla om du postade en tydlig bild i ljus om vad som har hänt med färgen

Det finns ju olika sätt att lägga på guld på en klocka, och en kvartsklocka ifrån Tissot har säkert inte den tjockaste beläggningen. Hittar du något stämplat mellan bandhornen om hur många micron guld det är? Om inte är det nog försvinnande tunt. Du har endast haft den i skolan? Kan det vara så att du sitter och nöter handleden i bordet hela dagarna?

Det är en tråkig prisklass för guldbeläggning för 5000 spänn är ändå pengar - ska man köra guld är det nästan bäst att antingen köra en modeklocka som man kan slita och slänga eller punga ut för äkta vara. Det där ser ganska extremt ut för så kort tid - trist!

Det finns ju olika sätt att lägga på guld på en klocka, och en kvartsklocka ifrån Tissot har säkert inte den tjockaste beläggningen. Hittar du något stämplat mellan bandhornen om hur många micron guld det är? Om inte är det nog försvinnande tunt. Du har endast haft den i skolan? Kan det vara så att du sitter och nöter handleden i bordet hela dagarna?
Nej, nöter inte handleden i bordet. Är dessutom väldigt försiktig om klockan, har alltid varit det också.

Känns inte normalt på en tissot. Brukar hålla bra mycket längre! Skumt
Köpte just en tissot av den anledningen, jag trodde det skulle hålla mycket längre och då har jag endast använt klockan i skolan.

Har nu fixat två nya bilder. De två länkbitarna är ej använda, de är från förkortningen,

Bilagor

• 59022684_1213534492135938_3641330216225210368_n.jpg
    59022684_1213534492135938_3641330216225210368_n.jpg
    45.5 KB · Visningar: 37
  • 59636724_444702832931798_9203219874208284672_n.jpg
    59636724_444702832931798_9203219874208284672_n.jpg
    41.9 KB · Visningar: 37
Kanske drar undersidan av armbandet mot datorn när du jobbar. Annars är väl just de där PR200 en vanlig modell att förfalska, men slitaget är vanligt på billigt guld. :)
Nja, brukar alltid har långärmat, där jag stoppar in klockan i. Är rädd att jag fått en fejk faktiskt, jag har väldigt svårt att Tissot ska ha så pass dålig beläggning.
Dock har glaset inga repor, vilket jag tror tyder på att det ändå är safirglas på den. Dessutom har sekundvisaren börjat gå fyra sekunder i taget, vilket jag läste är normalt på schweiziska klockor när batteriet börjar ta slut. Så den kan vara äkta trots allt?

Du har ingen putsduk du använder till att torka av klockan med?
Nej, inget sådant. Har inte rengjort den överhuvudtaget.

Nja, brukar alltid har långärmat, där jag stoppar in klockan i. Är rädd att jag fått en fejk faktiskt, jag har väldigt svårt att Tissot ska ha så pass dålig beläggning.
Dock har glaset inga repor, vilket jag tror tyder på att det ändå är safirglas på den. Dessutom har sekundvisaren börjat gå fyra sekunder i taget, vilket jag läste är normalt på schweiziska klockor när batteriet börjar ta slut. Så den kan vara äkta trots allt?

Nej, inget sådant. Har inte rengjort den överhuvudtaget.
Safirglas kostar inga stora summor, så det visar knappast på äkthet. Tror emellertid detta är vad du kan förvänta dig av en modern guld-pvdad klocka i den prisklassen.

Tillbaka
Topp